Benyújtják a csehek a számlát a radarért

Vágólapra másolva!
Csehország szeretne tulajdonrészt vásárolni a Transalpok kőolajvezetékben (Tal), amely az olaszországi Triesztből a németországi Ingolstadtba vezet. Ehhez a kormány szeretne megszerezni magának a beruházásban jelenleg 16 százalékkal résztvevő Exxon Mobil részesedéséből mintegy 2 százalékot  cserében azért, hogy az Egyesült Államok katonai radarbázist létesíthet az országban. A cseh kormány ehhez szeretne megnyerni az amerikai kormány támogatását  - írta pénteken az E15 cseh gazdasági napilap.
Vágólapra másolva!

A lap Tomas Pojar cseh külügyminiszter-helyettest idézve azt írta, hogy cseh hivatalos személyek tárgyalásokat folytattak Washintonban a kérdésről.

A vezetékben való részvétellel Csehország tovább szeretné csökkenteni a Barátság vezetéktől való függőségét.

A cseh lap korábbi beszámolója szerint Ingolstadt és a csehországi Kralupy között már üzemben van egy kőolajvezeték (IKL) - amely a Tal-hoz kapcsolódik -, így Csehország az egyetlen közép-európai ország, amely nem függ teljes mértékben a Barátság kőolajvezetéktől.

A Tal kőolajvezetéket nyolc tulajdonos tartja a kezében. A legnagyobb a Shell és az OMV, övék a részvények fele, az ExxonMobil 16 százaléka mellett a Ruhr Öl 11 százalékkal, az Eni 10 százalékkal, a BP 9 százalékkal, a ConocoPhillips 3 százalékkal, a Total 2 százalékkal részesedik.

Csehország most második alkalommal próbálkozik részt szerezni a Transalpok kőolajvezetékben. Az első kísérlet, amely az Ingolstadt-Kralupy (IKL) kőolajvezeték 1995-ös üzembe helyezésekor zajlott, sikertelenül végződött.