A krónikus betegségek adnak biztos piacot

Vágólapra másolva!
Bár a téli időszak mindig feldobja az antibiotikumok fogyasztását, a gyártók egyre inkább a gyógyszerpiac más szegmenseire koncentrálnak. Kisebb állami támogatás, ellenálló és makacsul fejlődő baktériumok, valamint más, krónikus betegségekben rejlő nagyobb üzlet készteti őket erre - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

A téli járványszezon még mindig jól jön a gyógyszergyártóknak: januárban és februárban 60 százalékkal fogy több antibiotikum az éves átlagnál. Igaz, nyáron 50 százalékkal az éves átlag alatt marad e medicinák forgalma.

Az antibiotikumok értékesítése azonban már csak 6 százalékát teszi ki a magyarországi gyógyszereladásoknak. "Már csak", írhatjuk, mivel a honi gyógyszerpiac 39 százalékos bővülése mellett a antibiotikumok piaca csak 4 százalékkal bővült - mutatnak rá az IMS Health elemzői. A Teva Magyarország Zrt.-nél a készítmények 3 százaléka antibiotikum, és ezek a gyógyszerek az összárbevétel mindössze 2,5 százalékát hozzák a cégnek.

Már nem divat az antibiotikum

Ennek oka lehet, hogy korábban divat volt mindenféle bajt ezzel a gyógyszerfajtával gyógyítani, minek következtében a baktériumok rezisztenssé váltak ellene, így már akkor sem hat, amikor egyébként tényleg szükség van rá.

Ráadásul a kormányzat is visszavett támogatásukból: az elmúlt 3 évben harmadára csökkent az antibiotikumokra adott állami támogatás - írja a Világgazdaság. Mivel a cél hosszú távon az egészség megőrzése lehet, ezért másfajta gyógyszerek kapják a támogatásokat.

A gyógyszergyárak arra is rájöttek, hogy a krónikus betegségek biztosabb piacot kínálnak. Újabban a pszichiátria, a kardiológia és a gasztroenterológia (gyomor-bélrendszer gyógyítása) jött divatba. Nem is csoda, hiszen egy antipszichotikum szedését nem lehet csak úgy abbahagyni. Pontosan ezért a gyártók kutatásaikban is inkább ezekre a területekre koncentrálnak, ahelyett, hogy szélmalomharcot vívnának a gyorsan újrafejlődő baktériumokkal.