Áruházi árkörkép újratöltve

2008.12.19. 10:41

Decemberben is összeállítottuk az [origo] bevásárlókosarát. Novemberhez képest valamivel nőtt a három különböző hipermarketben összerakott kosár értéke, ám a különbség minimális. Az előző hónapban ugyanakkor még bő 10 százalékos különbség volt végösszegek között, míg a decemberi felmérésben 10 százalék alá süllyedt a különbség.

Novemberi áruházi sétánk után decemberben ismételtünk: a Budaörs környékén található három nagy hipermarketben (Cora, Auchan, Tesco) megvizsgáltuk ugyanannak a 68 terméknek az árát. A vásárlói kosár nem tipikus karácsonyi kosár, hanem mindennapos fogyasztási termékek kerültek bele.

A három hiperben való császkálás alsó hangon fél-háromnegyed napot vesz el az ember életéből. Még úgy is, hogy másodszor tettük meg ugyanazt a körutat. A délelőtti szellős sorok után pedig - csöppet nehezítve a dolgunkat - a karácsony előtti szokásos tolongás várt. Teli bevásárlókocsik, unatkozó férjek és gondterhelt háziasszonyok cikáztak cetlivel a kézben, a hangszórókból az áruházban futó akciókra való felhívás mellett az átdolgozott ünnepi slágerek csorogtak rendületlenül.

Kedvesebbek az eladók

A karácsonyi őrület miatt ráadásul sokkal több az akció is mindegyik áruházban. Hozzátartozik az igazsághoz például, hogy a téliszalámi az Auchanban le volt olcsózva, így került be virtuális kosarunkba, csakúgy, mint a Corából a kefir. Az árarány tehát nem tökéletesen pontos, mivel nem volt módunkban az összes akciót kiküszöbölni, de a legtöbb esetben az akciós és nem akciós termékek közötti különbség a teljes kosárértéket nézve kiegyenlítődik.

A Cora törökbálinti áruházát elsőre nehéz megtalálni, de a rendezettség az áruk között nagyon megkönnyíti a vevő dolgát. Nemúgy az Auchan kiismerhetetlen polcai. A baromfihúsok például a többi húskészítménytől elkülönítve sorakoznak, a tanácstalan csirke-pulyka húsra vágyók egymástól érdeklődnek a termékek hollétéről.

Fotó: Pályi Zsófia

Az viszont pozitívum, hogy a fogyasztói társadalom lassan Magyarországon is kiküzdötte még a hiperekben is az eladói kedvességet. A Tesco pénztároshölgye is csak akkor lett mélabús és sztoikus, amikor egy kifestőkönyv vonalkódjára nem reagált a leolvasó. A szegény nagymamának pedig karácsonyi könyv nélkül kellett távoznia, mert a kasszásnak nem jutott más eszébe a probléma megoldására.

Jöjjenek a számok

A jövőben minden hónapban jelentkezünk ezzel az összeállítással, a cél elsősorban nem az, hogy kiválasszuk, melyik áruház a legolcsóbb, inkább az átlagárak havi változását szeretnénk megosztani az olvasókkal. Az infláció egyfajta mérésére is szolgálhat ez a rendszeres felmérés, természetesen nem a Központi Statisztikai Hivatal fogyasztói árindexével kíván konkurálni a kosár, csupán egy képet ad arról, hogy miként változott az adott termékek ára havi összevetésben. (A különböző áruházakban tett sétánk alapján készített árlista szerkesztőségünkben megtekinthető, a cikkben csak az átlagárakat és azok változásait közöljük. A teljes listát itt tekintheti meg.)

A három hipermarketben összeállított kosár átlagára decemberben 40 670 forintra rúgott, ami közel két százalékkal haladja meg a novemberi kutatás alapján készített válogatásból adódó 40 018 forintos átlagos összeget. Az egyik áruházlánc korrekcióra visaszakérte az általunk felvett árlistát, a változtatásokat átvezetve csak 40 227 forintra változott a kosár ára, ami mindössze 1 százalékos növekményt jelent. A kosarak értéke 38 606 és 41 424 forint között szóródótt, tehát a különbség bőven 10 százalék alatt marad. Novemberben 37 657 forint volt a legolcsóbb összeállítás, a legdrágábbért pedig 42 560 forintot kellett fizetni, a két véglet között több mint 10 százalékos a különbség. Ebből az látszik, hogy bár maga a kosár átlegértéke számottevően nem változott, a különböző áruházak árai közeledtek egymáshoz.

A listát böngészve azonban meglehetősen komoly különbségeket lehet felfedezni. A múlt hónapban 1 kilogramm fehér kenyérért átlagosan 142 forintot kellett fizetni, miközben a decemberi felmérésben 232 forint szerepel, vagyis az egyik legalapvetőbb élelmiszer bő 60 százalékkal drágult. Fontos megjegyezni, hogy valamennyi egységben jelentősen emelkedett a kenyérért fizetendő összeg. Még durvább az áremelkedés a bors esetében, egy tasaknyi fűszer átlagára egy hónap alatt 85 százalékkal 134 forintra emelkedett. Jelentősen, 33 százalékkal drágult a háztartási keksz, novemberben 1 kilogramm átlagosan 338 decemberben már 451 forintba került. Érdekes a kifli és a zsemle árának változása, előbbi pékáru közel 30 százalékkal 18 forintra drágult, miközben utóbbiért 20 százalékkal kevesebbet, 11 forintot kellett fizetni decemberben.

KAPCSOLÓDÓ CIKK