Az osztrák légitársaság eladását vizsgálja az EB

Vágólapra másolva!
Kétségei támadtak az Európai Bizottságnak az osztrák Austrian Airlines (AUA) eladásával kapcsolatban, ezért hivatalos vizsgálatot indít az ügyben. A légitársaságot a német Lufthansa vette meg. Az EB - szerdai brüsszeli közlés szerint - mindenekelőtt a vételárat kifogásolja, amely szerinte nem tükrözi az osztrák légitársaság piaci értékét. Ugyanakkor azt is vizsgálják, hogy az AUA szanálási terve megfelel-e az uniós szabályoknak.
Vágólapra másolva!

Többhavi huzavona és alkudozás után december elején kötötték meg a szerződést arról, hogy az Austrian Airlines (AUA) légitársaság a német Lufthansa tulajdonába kerül, közel egymilliárd euróért. Az osztrák állami vagyonkezelő (ÖIAG) jelképes összeget, részvényenként egy eurócentet - összesen 366 ezer eurót - kap az AUA-részvényeiért, a kisrészvényesek pedig 4,44 eurót, összesen mintegy 215 millió eurót részvényenként. Az ÖIAG további 162 millió euróhoz jut az AUA üzleti eredményének függvényében. A Lufthansához kerül az AUA adósságából legalább 500 millió euró is. Az AUA az utóbbi években összesen mintegy egymilliárd eurós tartozást halmozott fel, amelynek a felét a Lufthansának kell fedeznie.

A Lufthansa évi 80 millió euróra becsüli az egyesülésből fakadó szinergiákat, és úgy véli, hogy az AUA három év alatt kijuthat a veszteségzónából. Az adásvétellel az egyik legnagyobb légitársaság jön létre Európában. A megállapodás feltétele volt az is, hogy az osztrák állam 500 millió eurót magára vállal az AUA adósságából. Az osztrák légitársaság megtarthatja a nevét, székhelye Bécsben marad, és a hosszabb távolságokra saját flottájával repülhet.

Az osztrák kormány augusztusban határozta el a súlyos veszteséggel és adóssággal küszködő AUA privatizálását. A szövetségi állam az ÖIAG vagyonkezelő révén birtokolta a légitársaság 42,75 százalékát. Osztrák bankok és biztosítók kezében mintegy 7 százaléknyi AUA-rész van, a légitársaság maga 3 százaléknyi sajátrészvényt birtokol, a többit a tőzsdén jegyzik. Az augusztusi privatizációs döntésben Bécs még kikötötte, hogy a blokkoló kisebbségnek, 25 százalék plusz egy részvénynek osztrák kézben kell lennie, a Lufthansa azonban nem zárja ki akár a száz százalékos tulajdonjog megszerzését sem.