Árkörkép - élre tört a Tesco

2009.07.22. 11:41

Újra végigjártuk a Budaörs környéki hipereket és a három keménydiszkont-lánc egy-egy egységét. A július elsejei áfaváltozás felemás folyamatokat hozott. Helycsere volt az élen, a múlt hónapban legolcsóbb Auchan ezúttal a második helyre "érkezett", míg júliusban a Tesco kosara lett a legolcsóbb. Az Auchan volt az egyetlen a "nagyok" közül, ahol drágább lett az [origo] kosara az egy hónappal ezelőttihez képest, de a végösszeg így sem lett magasabb, mint az egyébként több mint két százalékkal csökkentő Coráé. A kemény diszkontok kevesebb termékből álló kosarai közül változatlanul az Aldié a legdrágább.

Az eddigiekhez hasonlóan ebben a hónapban sem vettük figyelembe a hipermarketek sajátmárkás termékeit, a kemény diszkontoknál viszont minden esetben a legolcsóbb termékeket vizsgáltuk, márkától függetlenül.

A júliusi 5 százalékos áfaemelés nem vonatkozott az összes termékre. Az emeléssel párhuzamosan az alapvető élelmiszerek - tej- és tejtermékek, illetve a kenyér és a pékáruk - esetében létrejött egy kedvezményes 18 százalékos kulcs. Legutóbbi hónapos körútunk idején az egyik hiperben már elkezdték beépíteni az áfaemelést az árakba, és sokan már akkor leszállították a július egytől kedvezményes áfájú termékek árát. Nem beszélhetünk tehát árrobbanásról, sőt, a három hiper közül kettőben még csökkentek is a kosarak árai.

Olcsó krumpli

A júniusi árkörkép éppen ellenkező képet mutatott. Akkor pont az Auchan volt az egyetlen, ahol a termékegyüttes ára alacsonyabb lett, a másik két hiperben jelentősen emelkedtek az árak.

Elmondhatjuk tehát, hogy az Auchan tulajdonképpen felzárkózott a két lánchoz, elképzelhető, hogy azért, mert az áruház mostanra érvényesítette az áfaváltozással kapcsolatos áremeléseket. A lánc így elveszítette a legolcsóbb kosár tulajdonosának címét és júliusban a Tesco termékeiért kellett (volna) a legkevesebbet fizetni.

Szembetűnő például a burgonya árának változása. Míg júniusban 129 forint volt az átlagár, júliusra 26 százalékkal 96 forintra csökkent a krumpli kilónkénti ára.  (A részletes táblázat erre a linkre vagy a táblázatra kattintva jön elő.)

 

Forrás: [origo]

 

A hipermarketek árainak feltérképezése mellett ismét megvizsgáltuk, hogy egy hónap alatt mennyivel változott a kemény diszkontokban összeállított kosár ára. A sorrend nem változott júniushoz képest. Az Aldi, annak ellenére, hogy összességében 15 forinttal csökkentek az árai, megőrizte a legdrágább pozíciót. Júliusban is a Lidlben volt a legolcsóbb a válságkosár annak ellenére, hogy nőtt - harminckettő forinttal - a csomag ára, a Penny Marketet - amely ugyancsak drágább lett, de 58 forinttal - tartja a második helyet.

 

Árak, termékek, áruházak

Aldi

Lidl

Penny Market

Június

Július

Június

Július

Június

Július

Kristálycukor 1 kg

209

209

199

199

205

205

Fehér kenyér 1 kg

249

225

249

244

249

198

Liszt 1 kg

99

89

89

85

79

99

Mirelit pizza 1 db (300 gramm)

189

189

189

195

229

225

Sertés- vagy baromfipárizsi 1 kg

398

398

349

339

398

398

Tej 1,5%-os 1 liter

159

159

159

156

149

117

Almalé 12%-os 1 liter

159

169

95

60

93

60

Margarin 500 gramm

119

129

89

175

105

219

Ásványvíz 1 liter

28

28

28

24

25

26

Mosópor 1 kg

225

225

189

197

200

209

Toilettpapír 1 tekercs

25

20

20

20

18

19

Sör 3%-os 1 liter

218

218

198

126

118

151

Mindösszesen

2073

2058

1853

1820

1868

1926



* az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható

Forrás: [origo]-gyűjtés

 

Első látásra torzíthatja az összevetést, hogy az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható - ami értelemszerűen drágább a kosárban szereplő 12 százalékosnál -, ám az Aldi hátránya nagyobb, mint a kosarának jellemzően 110 forint körüli, ebből adódó drágulása.

A kosárban szereplő termékek között a legnagyobb változásokat ebben a hónapban a margarin mutatja, amelynek ára a Lidlben és a Pennyben egyaránt 100 százalék feletti mértékben emelkedett. Ugyancsak nagyot mozgott a sör ára ugyanebben a két áruházban: a Lidlben mintegy 40 százalékkal esett, a Penny Marketben viszont 118 forintról 159-re nőtt. Az áruházak összevetésében a legnagyobb áreltérést szintén a margarin mutatja, ami az Aldiban 129 forintba kerül, a Pennyben viszont ennél 90 forinttal drágább. Az "alapsör" ugyanakkor az Aldiban 218 forint míg a Lidlben 126 forintért kínálják.

KAPCSOLÓDÓ CIKK