Felfoghatatlan összegek forognak a Super Bowlon

Vágólapra másolva!
Csillagászati összegeket költenek harminc másodperces reklámokért a cégek Amerika legnagyobb sport- és egyúttal hirdetési eseményén, az NFL-döntő tavaly 213 millió dolláros bevételt hozott a szervezőknek, és az idei év is jónak ígérkezik. Hatalmas show, hihetetlen nézettség, nagy kasza, ahol a világ egyik leggazdagabb embere is dörzsölheti a markát.
Vágólapra másolva!

Magyar idő szerint vasárnap éjjel rendezik a ma már Európában is egyre népszerűbb amerikai futballbajnokság (NFL) döntőjét - a meccs nem csak sportszempontból érdekes, ez ugyanis az Egyesült Államok legnagyobb egynapos hirdetési eseménye is. Tavaly a Kantar Media Research becslései szerint 213 millió dolláros, vagyis több mint 24 milliárd forintos bevételt hozott a Super Bowl, ami jóval meghaladja a 80 milliós Oscar-díjátadó ünnepség bevételét is, és az idei év is jónak ígérkezik.

A pénz a reklámokban van: négy nagy amerikai televíziós adó, a Fox, az ABC, a CBS és az NBC felváltva közvetíti a döntőt évről-évre, idén a CBS a soros, így ez a csatorna profitálhat a sportshowból. Hagyomány, hogy a szünetben mutatják be Amerika legmenőbb reklámjait, a hirdetők akár 3 millió dollárt, azaz 600 millió forintot is fizethetnek egy félperces megjelenésért.

A Super Bowl nézettsége tavaly az Egyesült Államokban elérte a 98 milliót, világszerte pedig milliárdos a nézőszám, a reklámozó cégek ezért hajlandóak kisebb vagyonokat is elkölteni egy-egy szpotra.

Minimum félmilliárd

A TNS Media Intelligence jelentése szerint az elmúlt húsz év során (1990-2009) a három legtöbbet költő hirdető társaság a sörgyártó Anheuser-Busch (311,8 millió dollár), a PepsiCo (254,2 millió), és a General Motors, (80,5 millió dollárt) volt. A becslések szerint ebben az időszakban a 210 különböző hirdető megközelítőleg 1400 reklámszpotja körülbelül 2,17 milliárd dollár (434 milliárd forint) értékű eladást generált a Super Bowl eseménynek köszönhetően.

Az idei Super Bowl alatt egy 30 másodperces szpotért legkevesebb 2,5 millió dollárt kelett fizetni, tehát egy félperces megjelenés minimum félmilliárd forintba kerül. A megacégek többsége szerint ugyan a kiemelkedő nézettség miatt ennyit is megér a megjelenés, de vannak olyanok is, amelyek a mostani gazdasági helyzetben sokallják a díjakat, így idén nem jelennek meg a Super Bowl reklámszüneteiben. A logisztikai óriásvállalat, a FedEx részben a gazdasági válsággal, illetve egyéb sportszponzorációs elköteleződéseivel indokolta távolmaradást, a GM pedig ugyan nem adott magyarázatot, de jó eséllyel ebben az esetben is a a válság állhat a költekezés visszaszorítása mögött.

A szervezőknek ezzel együtt sem kell aggódnia, a távozók után kitöltetlenül maradó reklámpercekért ugyanis kapkodnak az eddig kimaradt hirdetők: a nézők egyebek mellett olyan újoncok reklámjaira is készülhetnek az idei döntőben, mint a Bridgestone, a Dockers és a Motorola.

Akik kaszálnak

A milliárdokat hozó és százmilliós nézettséget produkáló eseménynek elvileg egyetlen vesztese biztosan van: a döntőben gyengébben szereplő csapat. Az idei finálét az Indianapolis Colts és a New Orleans Saints játsza majd, az est fényét az is emeli majd, hogy 1993 óta először fordul elő, hogy a két főcsoport alapszakaszbeli első helyezettje csap össze a döntőben.

A Super Bowl esetében anyagi értelemben a vesztes csapatot sem kell különösebben félteni, a döntőt elbukók is csak a sporteredményeket rögzítő listákon kerülnek hátrébb, hisz az NFL-ben játszó csapatok mindegyike sikeres vállalkozás - amellett, hogy a jelek szerint a tengerentúlon bizonyos vagyon fölött szinte divat egy befutott csapattal rendelkezni, a tulajdonosok között ugyanis számos szupergazdagot lehet találni.

Ez utóbbira példa a Colts, amely James Irsay kezében van. A tulajdonos nem meglepő módon abban reménykedik, hogy az ő csapata lesz a győztes, ami nem mellékesen azzal is járna, hogy rögtön ez lenne az 1,3 milliárd dollárral rendelkező üzletember legértékesebb vagyontárgya. Irsay apja 1972-ben vásárolta fel a Coltsot, 15 millió dollárért, majd apja halálával 37 évesen James lett az NFL legfiatalabb tulajdonosa - ha megnyerik az idei döntőt, ha nem, az már biztos, hogy jó befektetés volt a csaknem négy évtizeddel ezelőtti bevásárlás.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Hatalmas összegeket mozgat meg a Super Bowl

A Super Bowlon sokat nyerő milliárdosok sorába tartozik Steven Ross, és neki különösebben izgulnia sem kell. Ross biztosan hatalmasat kaszál majd a nagy eseménnyel, az 1,2 milliárd dollárral bíró üzletemberé ugyanis a Dolphin stadion, ahol az összecsapást megrendezik. A Nike tulajdonosa, Phil Knight is jó eséllyel bővíti vasárnap a már most is 9,5 milliárd dollárra becsült vagyonát, a játékosok ugyanis a Nike cipőit és mezeit viselik, ami az üzletember reményei szerint az eladások felfutásában is láthatóak lesz a közeljövőben.

A közvetítő CBS és a Super Bowl alatt a rajongókat fogadó, környező kaszinók tulajdonosai is nagy bevételt remélnek a vasárnaptól, sőt, még a 40 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező Warren Buffet, a világ egyik leggazdagabb embere is érintett a játékban: az Omaha bölcsének nevezett befektetési gurut a sportélményen túl azért is érdekelheti a finálé, mert ő az egyik nagyrészvényese a Super Bowlon idén is hirdető és a meccs alatt hatalmas készleteket eladó Coca Colának.

Egyre nagyobb veszélyben a 2011-es szezon

A hatalmas pénzmozgások ellenére egyre nagyobb az esélye, hogy a 2011-es szezon elmarad, legalábbis a játékos szakszervezet (NFLPA) ügyvezetője, DeMaurice Smith szerint. "Ha ennek lehetőségét tízes skálán kellene meghatározni, akkor 14-et mondanék" - mondta a kialakult helyzetről Smith.

A játékosokat képviselő sportvezető szerint nem az a baj, hogy a csapattulajdonosok által több mint másfél éve felmondott kollektív szerződésről még mindig nem született megállapodás, és így egyre jobban sürgeti az idő a feleket, hanem az, hogy az álláspontok rendkívül távol állnak egymástól.

A korábbi kollektív megállapodást 2008. május 20-án a 32 klub tulajdonosa egyhangú szavazással mondta fel, ami azt eredményezi, hogy a működési szabályzatban lefektetett feltételeknek megfelelően a 2010-es szezont speciális szabályokkal ugyan, de megtartják, viszont utána a 2011-es amatőr játékos-választással (a drafttal) leáll az NFL, amennyiben addig nem születik új egyezség.