A Széchenyi-tervvel megy szembe a bioüzemanyag adójának emelése

2011.07.05. 18:01

Az E85-ös bioüzemanyag jövedéki adóját a Matolcsy György által benyújtott eredeti miniadócsomag literenként 12 forintra emelte volna, de a parlament végül a Molnak több mint húsz éve jogi tanácsokat adó KDNP-s képviselő 40 forintos adóterhelésről szóló javaslatát fogadta el. Az E85-ös üzemanyagot nem forgalmazó Mol kitérő választ adott arra a szocialista kifogásra, hogy a társaság nyomására fogadták el a bioetanol-üzletágat hátrányosan érintő javaslatot.

"Magyarország a megújuló energiaforrások fokozott alkalmazását nemcsak, és nem elsősorban kötelezettségnek, hanem a gazdasági fejlődéshez történő hozzájárulás egyik kiemelkedő lehetőségének tekinti" - derül ki a kormány stratégiai fejlesztési céljait összefoglaló Új Széchenyi-terv zöldgazdaság-fejlesztésről szóló fejezetéből, amely szerint többek között a bio- és alternatív üzemanyagok jelentik a megújuló energiaforrásokra épülő zöldipar alappilléreit.

Az Orbán Viktor kormányfő által január közepén bemutatott tervben megfogalmazott céloknak ellentmondani látszik az a parlament által hétfőn elfogadott javaslat, amely szerint az E85-ös üzemanyagban lévő bioetanol jövedéki adója literenként 40 forintra emelkedik. A Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter által benyújtott eredeti javaslat 12 forintra növelte volna az E85-ös adóját, L. Simon László fideszes képviselő pedig hétfőn, a zárószavazás előtti módosító javaslatában 26 forintos literenkénti jövedéki adót javasolt, végül mégis Aradszki András KDNP-s képviselő 40 forintos adómértékről szóló indítványa lett a befutó. Aradszki azzal indokolta beadványát, hogy az E85-ös üzemanyag túlzott támogatásban részesül, és az általa javasolt adómérték biztosítja a versenysemlegességet a fosszilis és a bioüzemanyag között.

Költségvetési okokkal indokol az NGM

Az [origo] a múlt héten azt kérdezte az ügyben illetékes nemzetgazdasági tárcától és a kormánytól, hogy miért van szükség az E85-ös jövedéki adójának emelésére, valamint a bioüzemanyag forgalmazásában bekövetkező esetleges forgalomcsökkenés hogyan egyeztethető össze a kormány Új Széchenyi-tervbe foglalt céljaival.

A minisztérium közölte, hogy az E85-ös az indokolt mértéknél, a rosszabb hatásfokot figyelembe véve, nagyobb adókedvezményben részesül. (Az E85-ös üzemanyag bioetanol-tartalma az eddigi szabályozás szerint adómentes volt.) "Ennek következtében az E85 ára jelentősen alacsonyabb a benzin áránál, ami az E85 fogyasztására ösztönöz a benzin kárára. Ez a folyamat komoly költségvetési bevételkiesést eredményez, tekintettel a két üzemanyagfajta közötti adómérték különbségére. Az NGM egyetértett azzal, hogy mind költségvetési, mind állami támogatási szempontból fontos, hogy megszűnjön az E85 árelőnye a benzinhez képest" - közölte az NGM. A minisztérium kérdésünkre azt is közölte, hogy az E85-ös üzemanyag megnövekedett forgalma tavaly 3,9 milliárd forintos bevételtől fosztotta meg a költségvetést, az idén pedig 6-7 milliárd forint lett volna ez az összeg, ha nem módosítják a bioetanolra vonatkozó adószabályokat. A minisztérium válaszából az is kiderült, hogy a módosítást elsősorban nem az E85-ös utáni adóbevétel nagyságrendje indokolta, hanem annak megakadályozása, hogy az indokolatlan árelőny miatt az E85-ös fogyasztása a benzinfogyasztás rovására tovább bővüljön.

Az NGM arra a kérdésünkre, hogy a bioüzemanyag jövedéki adójának emelése hogyan egyeztethető össze az Új Széchenyi-tervnek a zöldgazdaság fejlesztését kitűző céljaival, úgy reagált, hogy ennek megválaszolása nem tartozik az ő kompetenciájukba.

Mol-alkalmazott parlamenti képviselő

A bioetanol jövedéki adójának Aradszki András által javasolt emeléséről Gőgös Zoltán, szocialista képviselő, a parlament mezőgazdasági bizottságának alelnöke a múlt hét közepén közleményt adott ki, amelyben közölte, "a napokban felmerült a gyanú, hogy a Fidesz-kormány a Mol nyomására akarja tönkretenni a bioetanol-üzletágat". Az állítást a közleményben az ellenzéki politikus nem támasztotta alá, csak annyit tett hozzá, hogy a bioetanol jövedéki adójának literenként 40 forintra történő emelése "a környezetbarát üzemanyag magyarországi forgalmazásának végét jelentené", és szerinte "a dolog azért elgondolkodtató, mert a módosító javaslatot jegyző képviselő 1988 óta a Mol Rt.-nél dolgozik jogi menedzserként". 

Az [origo] megkereste a Molt, hogy reagáljon a Gőgös Zoltán szocialista képviselő kifogásaira, az olajtársaság azonban kitérő választ adott. A cég közölte, hogy a Mol ma is több tízezer tonna bioetanolt kever a motorbenzinjeibe, és minden uniós tagállamban kötelező a bioüzemanyagokat meghatározott részarányban forgalomba hozni. "2020-ra minden uniós tagállamban az üzemanyagok 10 százalékát megújuló energiából kell biztosítani. A jogalkotónak kell döntenie arról, hogy indokolt-e minden liter E85-re 100 forint állami támogatást adni, vagy ennél kisebb mértékű támogatás indokolt" - tájékoztatott a Mol.

Az olajtársaságtól megkérdeztük azt is, hogy dolgozik-e a társaságnak Aradszki András, és munkájáért mekkora javadalmazásban részesül, kérdésünkre a Mol konkrétumokról nem adott tájékoztatást, csak annyit közölt, hogy "Aradszki képviselő úr vagyon- és jövedelembevallása, illetve önéletrajza nyilvános, az országgyűlés honlapján elérhető". Aradszki András saját képviselői honlapja szerint 1988 óta a legnagyobb magyarországi üzemanyag-forgalmazó Moltól rendszeresen havi juttatásban részesül, a képviselő a legfrissebb, 2011. január 26-án beadott vagyonnyilatkozata szerint sem szünetelteti foglalkozását képviselői megbízatása alatt, és jogtanácsosként a Moltól havi bruttó 440 ezer forintos fizetést kap.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Egy vegetáriánus oroszlán -
Peugeot 308 BioFlex-teszt

Ez a svéd vedeli az alkoholt -
Saab 9-5 BioPower-teszt

Etanol a benzin ellen -
Fékpadon a Focus Flexifuel



Arra a kérdésünkre, hogy a Mol miért nem forgalmazza az E85-ös üzemanyagot, a cég közölte, hogy a Mol által több éve forgalmazott bioetanol-tartalmú motorbenzin (E5) minden autós számára hozzáférhető, és biztonsággal, hosszú távon használható. "A magasabb etanoltartalmú - mint például az E85 - üzemanyagokat csakis az erre a célra tervezett, gyártott és forgalomba bocsátott úgynevezett Flexi Fuel Vehicle (FFV) gépjárművek használhatják. Ezek becsült száma a jelenlegi hazai járműállományban jóval 1 százalék alatti, ami nem indokolja, hogy a Mol erre a speciális szegmensre koncentráljon" - derül ki a Mol válaszából. A társaság egyúttal azt is közölte, hogy a bioüzemanyagok környezetbarát volta vitatott. "A bioüzemanyagok támogatása a szén-dioxid-kibocsátás elkerülésének legdrágább módja" - állítja a Mol.  

Nem örül a szövetség

Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke az adóemelésről az [origo]-nak azt mondta, szerinte nem szerencsés, hogy a parlament egy olyan képviselő indítványával emeli meg a döntően bioetanolból álló E85-ös üzemanyag jövedéki adóját, aki munkakapcsolatban áll a Mollal. Az elnök szerint Aradszki indoklásával ellentétben a bioetanol nem élvez túlzott támogatást Magyarországon. Héjj Demeter úgy vélte, a magyar autóstársadalom rendkívül árérzékeny, ami a gazdasági válság következtében csak még jobban fokozódott az elmúlt években. "Az E85-ös üzemanyaggal elérhető megtakarítás sokakat ösztönzött arra, hogy kipróbálják és akár rendszeresen is használják a környezetbarát üzemanyagot, vagyis a gyakorlat igazolta az EU adókedvezmény-stratégiáját" - mondta Héjj Demeter, aki hozzátette azt is, hogy a kedvezmény megszűnése az E85-fogyasztás nagyarányú visszaeséséhez vezethet.

A szövetség honlapján elérhető közlemény szerint a bioetanol-ipar jelenleg mintegy 30 ezer munkahelyet érint, amelyek java részét kis- és középvállalkozások biztosítják úgy, hogy működésükkel import kőolajat váltanak ki, hazai munkahelyeket teremtve. A szervezet szerint, mivel a megújuló üzemanyagok 10 százalékos részaránya minden uniós tagállam számára kötelező érvényű, az export növelésében érdekelt magyar gazdaság számára ez a potenciális piac szintén kiváló lehetőséget jelent. Ez a folyamat azonban most megtorpanhat a szövetség szerint a parlament által elfogadott javaslat miatt. Héjj Demeter úgy véli, hogy az adóemelés miatt a jövőben a kukoricaexport egy része külföldi bioetanol-üzemekben fog landolni, és ott készítenek majd belőle üzemanyagot, ahelyett, hogy magyar gyárakban készült etanol menne külföldre, ami jóval nagyobb exportforgalmat eredményezne, mint a sima kukoricakivitel.

Mi az az etanol?

Az etanol (etil-alkohol, borszesz, C2H5OH) színtelen, jellegzetes szagú és ízű, éghető folyadék. Az etanolt a köznapi nyelvben a legtöbbször egyszerűen alkoholként emlegetjük, mivel kémiailag az alkoholok közé tartozik, mint a metanol vagy a propanol. A kutaknál is kapható E85-ös jelzésű üzemanyag 85 százalék etanolt és 15 százalék benzint tartalmaz, egyelőre csak a benzin részt terheli jövedéki adó. A bioetanolt Európában főleg cukorrépából, búzából vagy kukoricából, Észak-Amerikában kukoricából és búzából, Dél-Amerikában pedig cukornádból készítik, rövidesen várhatók viszont az úgynevezett "második generációs" megoldások is, amelyek lényege, hogy mezőgazdasági melléktermékekből (például kukoricaszárból vagy más, cellulóztartalmú hulladékból) nyerik az etanolt. Előállítása hasonlatos a pálinka vagy bármely lepárlással készült alkohol elkészítéséhez. Ha kukorica az alapanyag, akkor egy liter etanol előállításához nagyjából két kilogramm kukoricára van szükség, bár ez függ a gyártási folyamattól és az alapanyag keményítőtartalmától is.

Az energiaiparban egymásnak feszülő érdekek miatt az etanolt mint közvetlen felhasználású üzemanyagot sok kritika is éri, a legtöbb eddig publikált tanulmány azt állítja, hogy biomasszából gazdaságtalan etanolt gyártani, és sokkal hatékonyabb, ha elektromos áramot állítanak elő a növényi alapanyag elégetésével. Legutóbb Chris Field, a Stanford Egyetem biológiaprofesszora hasonlította össze az elektromos és etanolos autók hatásfokát. A Science magazinban megjelent tanulmány szerint annyi elektromosságot lehet termelni egyholdnyi erdő vagy különböző haszonnövénytermés elégetéséből, amely egy kis elektromos szabadidő-autót 22 400 kilométeren át képes hajtani. Ezzel szemben, ha ugyanebből a mennyiségű biomasszából etanolt készítenek, a számítás alapját jelentő autó már csak 14 400 kilométert lenne képes megtenni. Mindezek ellenére az igazságot elég nehéz tisztán látni abban a harcban, amelyet az elektromos és a hibrid, illetve a bioüzemanyagos autók támogatói folytatnak egymással. Ha egy tanulmány azt állítja, hogy érdemesebb a villanyautókra építeni, szinte biztosan jön egy másik, amely a bioetanolos vagy biodízeles modelleket hozza ki győztesnek. Akárhogy is birkóznak egymással a különböző érdekképviseletek és az általuk szponzorált kutatók, a tény az, hogy hiába olcsóbb az etanol a benzinnél, az alkoholtól igencsak megnő az autó étvágya, így szó szerint füstté válthat az árelőny. Ennek az az oka, hogy az alkoholnak a benzinhez képest kisebb az energiatartalma, így többet kell belőle a motorba juttatni hasonló teljesítményhez, ami azt jelenti, hogy etanolt használva akár 10-20 százalékkal is magasabb lehet a fogyasztás.