Malév: Csőd esetén is visszakapnák pénzüket az utasok

Vágólapra másolva!
A Malév elnöke szerint az utasok a társaság csődje esetén is többszörösen biztosítva vannak, és visszakapnák pénzüket. Berényi János sajtótájékoztatóján azonban azt is hangsúlyozta, hogy a kormány elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett.
Vágólapra másolva!

Repülni fog a Malév - jelentette ki Berényi János a cég elnöke kedd délutáni budapesti sajtótájékoztatóján. Szerinte jó eredményei vannak a Malévnek, a korábbi évek azonos időszakához képest is több, októberig 750 ezer foglalása van. A cég jelenleg csődvédelem alatt működik és a kormány hétfői döntésével megnyílt a kapu egy reorganizáció előtt - jelentette ki Berényi és hozzátette, hogy a repülőgépek lízingbeadójával megegyeztek.

A cég elnöke szerint a kormány elkötelezett egy nemzeti légitársaság megléte mellett, amelyet bizonyít, hogy stratégiailag kiemelt céggé minősítette a vállalatot. Ezt egy olyan védőernyőnek nevezte, amely alatt a menetrend szerint társaság szállítani tudja az utasokat, és mint mondta. "Remélem, hogy ez így is marad" - tette hozzá. Ilyen csődvédelem alatt álló légitársaságra máshol is van példa - folytatta Berényi. Arra a kérdésre, hogy mi lesz, ha mégis elfogy a pénz, elmondta: az utasok többszörösen biztosítva vannak, visszakaphatják a pénzüket a IATA-tól (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség), a biztosítóktól és a Malév letéteiből.

Berényi arról is beszélt, hogy fontos, hogy a cég működik és a társaságról megjelenő információk valósak legyenek, mert nagyon gyorsan elfogyhat a cég pénze, ha a külföldi partnerek nem bíznak benne. Ezektől a váratlanul fellépő költségektől kell megkímélni Malévet Berényi szerint, mert egyébként "bármi megtörténhet". Kijelentette, hogy jelenleg "csapataink hadban állnak, azaz a munkavállalók dolgoznak, gépeink repülnek".

A korábban bejelentett likviditás tervet péntekig készítik el a Malévnél, majd arról a tulajdonos, azaz a kormány dönt. A cég jövőjéről Berényi annyit mondott, hogy ha lesz egy új légitársaság, akkor is kérdéses, hogy az Malév romjain vagy teljesen új formában jön-e létre. Eközben befektetőkkel is folynak tárgyalások, de ezek részleteiről nagyon keveset árult el a cég elnöke. Hozzátette: olyan befektetőkkel is folynak tárgyalások, amelyeket már a sajtó eltemetett. Berényi utalt arra, hogy a lehetséges befektetők között lehet a Hainan kínai légitársaság is.

Régi érdeklődő

A Malév iránt évek óta érdeklődő Hainannal decemberben megszakadtak a tárgyalások, ám Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója, a Magyar-Kínai Üzleti Tanács társelnöke a szervezet két héttel ezelőtti megalakuló ülésén tartott előadásában azonban azt mondta, bízik abban, hogy a Malév és a Hainan kínai légitársaság közötti együttműködés nem került le végleg a napirendről, az együttműködés mindkét fél számára kedvező lehet.



A SkyEurope mindenkit elvitt, mielőtt leállt

Érsek M. Zoltán Az Utazó magazin főszerkesztője szerint egy irányított csődnél, vagy felszámolásnál biztosan nem várható, hogy egyik napról a másikra a földön maradnak a gépek, az utasok pedig elbukják a megvásárolt jegyeiket.

A szakember a pozsonyi központú Sky Europe 2009-es csődjét hozta fel példának, amely egy levezényelt csődeljárás során szüntette meg tevékenységét. Bejelentették, mikortól nem adnak már el új jegyeket, mikor repülnek utoljára és felajánlották, hogy a kiadott jegyeket visszavásárolják. Az üzemelés befejezése után egy jogutód szervezet állt helyt az utasok felé. A menetrend szerinti, úgynevezett klasszikus, vagy hálózati légitársaságok közötti egyezmény értelmében még az is előfordulhat, hogy az adott desztinációba egy másik klasszikus versenytárs viszi el az utast.

Van azonban ennél ijesztőbb külföldi példa is. A hétvégén a Spanair spanyol légitársaság cserbenhagyta utasait, ugyanis nem tudta fizetni az üzemanyagköltségeket, ezért a hétvégén leállította a járatait, majd hétfőn csődöt jelentett. Spanyol sajtóértesülések szerint a Spanair leállása miatt 212 járatot töröltek a hétvégén, emiatt több mint 20 ezer utas nem tudott elutazni a célállomásra.

A Malév hétfőn közölte, a társaságnak január végétől nem lesz pénze a működés finanszírozására. A cég szóvivője az [origo]-nak elmondta, a következő napokban felszállnak a gépek, és közben a cégvezetés elkészíti a működés biztosításához szükséges pénzügyi tervet.