Egyre jobban fogynak az alkoholmentes italok

A hirtelen jött nyári meleg ugrásszerűen megnövelte a hűsítők iránt keresletet. A kánukulának az éves fogyasztási adatokban is kimutatható a hatása. Az elmúlt évtizedben az alkoholmentes italok piaca mintegy 70 százalékkal bővült, ami leginkább az ásványvízfogyasztás ugrásszerű növekedésének köszönhető.

A három fő szegmensből álló alkoholmentesital-piac jelentős növekedésen és belső arányváltozáson ment keresztül az elmúlt évtizedben. Az ásványvizek, a szénsavas üdítőitalok, valamint a gyümölcslevek piaca összesen 70 százalék feletti mennyiségi növekedést mutatott ebben az időszakban. Míg 1994-ben a teljes piac mintegy 910 millió litert tett ki, addig az 2002-re másfél milliárd literre nőtt.

50 liter ásványvizet iszunk évente

A nagyarányú növekedés leginkább az ásványvízpiac ugrásszerű fejlődésének tudható be, az ásványvízfogyasztás a tavalyi évben már meghaladta a fejenkénti 50 litert. Bár az ötszázmillió literes összfogyasztás jelentősnek mondható, európai összehasonlításban a hazai piac még messze elmarad a francia vagy olasz piacok fejenkénti száz litert jóval meghaladó méretétől - közölte Barta Zsolt, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. kommunikációs vezetője.

A buborékos vizek adják a piac valamivel több mint négyötödét, amelyből körülbelül 5-6 százalékot tesznek ki az enyhén szénsavas vizek.

A kólaíz magasan a legkedveltebb

A szénsavas üdítőitalok között a kólaízek továbbra is stabilan őrzik 50 százalék körüli vezető pozíciójukat, a citrom, a narancs, valamint a tonik ízek fokozatos térvesztése és más ízek növekedése mellett. Ez utóbbi kategóriában különösen a "piros gyümölcsízek" kedveltsége nőtt meg, de megfigyelhető a hagyományosan magyar ízek, például a szőlő reneszánsza is.

Az alkoholmentes italok harmadik nagy szegmensét a gyümölcslevek alkotják. Az egy főre jutó gyümölcsléfogyasztás az elmúlt öt évben évi 29,7 literről, 35 literre növekedett, a piac idén várhatóan további 3 százalékkal bővül. A fejlődés mögött az alacsony, 25 százalék alatti gyümölcstartalommal készülő, úgynevezett gyümölcsitalok növekvő népszerűsége áll. A piac prémium szegmensét alkotó 100 százalékos gyümölcstartalommal készülő gyümölcslevek mérsékelt növekedése mellett, a köztes szegmenst alkotó nektárok részaránya csökkent.

Az Európai Unióhoz való csatlakozás az üdítőitalok piacát is érinti. A jelenleg már 25 százalékos gyümölcstartalom felett nektárnak számító termékeknek júliustól el kell érniük a 45-50 százalékos gyümölcstartalmat, ami átrendeződést vetít előre ebben a piaci szegmensben - mondta Barta Zsolt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK