Megtakarítás helyett vásárolnak a magyarok

A háztartások reáljövedelme tavaly és idén is dinamikusan növekedett, amit a lakossági fogyasztás bővülése követett. A magyarok többletjövedelmük legnagyobb részét a kiskereskedelmi üzletekben vásárolják el.

A lakosság reáljövedelme az utóbbi két évben jelentősen nőtt, míg 2001-ben 6,4 százalékkal, addig tavaly 13,6 százalékkal, majd 2003 első féléve további 13,2 százalékos bővülést hozott. A lakossági fogyasztás kis késéssel követi a jövedelmek alakulását, így 2001-ben 4, míg 2002-ben a fogyasztás bővülése megközelítette a 8 százalékot - írja a Napi Gazdaság.

A háztartások fogyasztási szerkezetén belül 2002-ben kissé csökkent az élelmiszerek részaránya, mivel ez a szegmens csak 4,5 százalékkal bővült. Az élelmiszereken belül is átrendeződött a fogyasztási szerkezet: míg a sajt, zöldségfélék és gyümölcsök iránti kereslet az átlagot meghaladó mértékben nőtt, addig a tojásé stagnált és a tejé kissé mérséklődött.

A háztartások növekvő bevételeik egyre nagyobb részét költik lakásfenntartásra, e kiadások értéke 2002-ben 11 százalékkal emelkedett. A közlekedésre és hírközlésre is arányait tekintve jóval többet költöttek tavaly, mint 2001-ben, emellett több pénzt fordítottak művelődésre és szórakozásra is.

A fogyasztási kiadások közül csak az egészségügyi célú költés csökkent jelentősen, míg a ruhafélékre fordított összeg csak kisebb mértékben. A jelek szerint a magyar lakosság nagyobb részt vásárlásra költi növekvő többletjövedelmét, míg a különféle megtakarítási formák még mindig kevésbé népszerűek.