Ezreket veszíthetnek a későn értesített kötelező-fizetők

A hazai autósok egy részének még mindig nem küldte el biztosítója a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás jövő évre vonatkozó díjszabásait. Ezek az autósok  hátrányos helyzetbe kerülnek, mivel kevés idejük marad a többi társaság ajánlatainak tanulmányozására, és az esetleges biztosítóváltásra. A Netrisk adatai alapján évente akár 10 ezer forintot is spórolhat egy autós, ha megtalálja a legkedvezőbb biztosítási tarifát. A jelenlegi szabályozás szerint jövő hét végéig, november 30-ig dönthetik el az autósok, jobb híján maradnak-e jelenlegi biztosítójuknál, vagy élve a lehetőséggel, más biztosítót választanak.

A magyarországi kötelező-piac vezetője, az Allianz Hungária november elején kezdte meg a jövő évi díjakról szóló értesítő postázását, és körülbelül két hetet vesz igénybe, amíg az 1,8 millió ügyfél mindegyikéhez eljut a levél - mondta az [origo] érdeklődésére Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója. Az értesítők kiküldésében nem tesznek különbséget lakóhely vagy életkor szerint, de arra törekszenek, hogy a Budapesttől nagy távolságra élő előfizetőknek előbb adják postára a küldeményt.

Az ÁB-Aegon biztosítónál azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az érintett ügyfelek már megkapták a jövő évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjait tartalmazó levelet, hasonlóan nyilatkoztak az Argosz biztosítónál is.

Jákfalvi Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító Rt. osztályvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a társaság mintegy 600 ezer ügyfelének többsége szintén megkapta a jövő évi díjakról szóló értesítőt, és jelenleg is folyik a levelek postázása. Az osztályvezető elmondta, hogy a Generalinál a levelek szétküldése az irányítószámok szerint történik, így Budapesten és környékén kezdődik a postázás, legutoljára pedig az ország nyugati részébe érkezik meg az értesítő.

Jákfalvi Zoltán elmondta, hogy a jelenlegi szabályozás értelmében új tarifákat tartalmazó programot október végéig kell eljuttatni el a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez, ahol ellenőrzik azt, és javaslatot tesznek az esetleges módosításokra. Ezután november 3-án kezdődhetett az adatok átállítása, és csak a tesztelés valamint az esetleg szükséges módosításokat követően indulhatott a levelek - napi 50-60 ezer darab - kinyomtatása, illetve postázása.

Jákfalvi Zoltán szerint készül egy javaslat, amely szerint a biztosítóváltás utolsó határideje előtt 60 nappal legyen bejelentési kötelezettsége a biztosítóknak a felügyelet felé, így az ügyfeleknek több idejük állna rendelkezésre a kínálat tanulmányozására. Az osztályvezető szerint a nyomdai átfutás nehézségei ellenére minden Generali-ügyfél legkésőbb 2003. november 20-ig, csütörtökig megkapja az értesítőt.

Az OTP-Garancia Biztosító Rt. ügyfelei a díjértesítő leveleket az informatikai, nyomdai és postai átfutás miatt november 26-tól kapják kézhez - válaszolta írásbeli megkeresésünkre a társaság. A Magyar Posta ügymenetére tekintettel a levelek itt is a postai irányítószámuk sorrendjében kerülnek kiküldésre.

Az OTP-Garancia közölte, hogy mivel csekken fizető ügyfelei a következő évi díjra vonatkozó csekk küldésével tájékoztatást kapnak díjukról, a teljes körű tájékoztatás érdekében a más módon fizető ügyfeleinknek is küld díjértesítő levelet.

Az általunk megkérdezett biztosítási szakemberek a társaságok nevének említése nélkül elmondták: tudomásuk van olyan biztosítóról, amely rendszeresen az utolsó pillanatban, november végén küldi ügyfeleinek a díjértesítőt, sőt előfordult olyan is, hogy a levél decemberben, vagy januárban érkezett meg a címzettekhez. Az [origo] biztosítási szakértője, a Netrisk által saját, közel 30 ezres adatbázisára (a cég biztosítási kalkulátorát november 11-17-ig használó ügyfelek tarifálásaira) épülő statisztika szerint a biztosítottak 75 százaléka számára létezik a jelenleginél kedvezőbb ajánlat. Az adatok szerint a jelenlegi és a lehetséges legjobb éves díjak közötti átlagos különbség 10 248 forint, azaz az éves átlagos 37 ezer forintos köteleződíj mintegy negyedét meg lehet spórolni.

Amennyiben tehát az ügyfelek időben tájékoztatást kapnak a következő évi várható díjaikról, rendelkezésükre áll elegendő idő ahhoz, hogy a társaságok ajánlatait áttanulmányozzák. A viszonylag kevés ügyféllel rendelkező biztosítóknak ugyanakkor érdeke, hogy ügyfélállományukat lehetőség szerint megtartsák, és az értesítők kései megküldésével valamelyest szabályozhatják az ügyfelek biztosítóválasztását. Az eljárás nem ütközik törvénybe, de így sok esetben azok az autósok, akik nem veszik a fáradtságot, hogy maguk nézzenek utána a különböző ajánlatoknak, jobb híján régi biztosítójuknál maradnak.

KAPCSOLÓDÓ CIKK