Májustól akár féláron köthető Szlovákiában a kötelező

Éves kötelezőjük akár közel felét megspórolhatják azok a magyar ügyfelek, akik az ország május 1-jei uniós csatlakozása után valamelyik szlovákiai biztosítónál kötik meg szerződésüket - írja a Világgazdaság. Egy tömeges átszerződés megrendíthetné a hazai belügyi nyilvántartási rendszert.

Kellemetlen versenytársat kaphatnak májustól a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást ajánló hazai biztosítók. Az Európai Unióhoz velünk egy időben csatlakozó szomszédos országok némelyike bizonyos hazai ügyfélkörök számára az itthoninál jóval olcsóbb tarifájú kötelezőt kínál.

A Világgazdaság információja szerint a hazai biztosítási körökben egyre nő az aggodalom amiatt, hogy Szlovákiában a hazai díjtételekhez képest átlagosan jó 40 százalékkal olcsóbban lehet majd szerződést kötni. További előny északi szomszédunknál, hogy a malus-rendszert csak 2005-től vezetik be.

A nagy kategóriás személyautókat birtokló élelmes ügyfelek Szlovéniában is próbálkozhatnak. Ott ugyanis a járművek méretét figyelembe nem vevő egységes tarifarendszer létezik, ami a nagy hengerűrtartalmú autók számára fajlagosan olcsóbb díjakat jelenthet.

Az EU-csatlakozással életbe lépő rendszer szerint az uniós külföldi biztosítóknak egyszerűen csak be kell jelenteniük anyaországi felügyeleti hatóságuknak, ha közvetlen határon átnyúló szolgáltatást kívánnak nyújtani egy másik tagországban. A célállamban ugyanakkor ügyintézőt kell telepíteni a helyi kárrendezési ügyek rendezésére. A tényleges kárrendezés viszont akár egy itthoni, erre szakosodott cég számára is kiszervezhető lenne.

Nem biztos, hogy az 'átkötés' jogi szempontból problémamentes, mégpedig a két ország eltérő fogyasztóvédelmi szabályai miatt - hívják fel a figyelmet itthoni biztosítási szakértők. Szlovákiában egyrészt leghamarabb március végére készül el az ottani, EU-konform biztosítási törvény, ráadásul északi szomszédunknál természetesen minden kötvényt szlovákul kell kitölteni, amit egy itthoni országúti ellenőrzésnél aligha értenének meg a rendőrök.

Súlyosabb gondot okozna ezekhez képest, hogy a külföldön biztosítást kötő autósok kikerülnének a magyar biztosítók és a Belügyminisztérium (BM) által közösen működtetett regisztrációs rendszerből. Ez azt jelenti, hogy a BM a lakóhelyük szerint illetékes települési önkormányzatok segítségével a díj nemfizetésére hivatkozva felléphetne ellenük. Nagyobb tömegű külhoni átszerződés esetén akár össze is omolhatna a belügyi nyilvántartás.

A hazai piacvezető Allianz Hungária szerint az ilyen árverseny ára a törvényes rend és a szolgáltatási színvonal megbomlása lenne. Sipos József kommunikációs igazgató azonban hangsúlyozta: az eddigi tapasztalatok szerint az EU-n belül a lakossági átbiztosítások aránya az összpiaci forgalom mindössze pár ezreléke.

KAPCSOLÓDÓ CIKK