Egyre többet költünk hétvégén

Az elmúlt évben a magyar vásárlók átlagosan 91 milliárd forintot költöttek napi fogyasztási cikkekre hétvégi vásárlásaik alkalmával. Ez az összeg 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábban regisztrált 78 milliárd forintot - derül ki a GfK Piackutató Intézet most megjelent "Kereskedelmi aAnalízisek 2003" című tanulmányából.

A vizsgálat adatai szerint a hétvégi pihenőnapokon a legnagyobb forgalmat a hipermarketek bonyolítják le, és ebből 10 százalék jut vasárnapra. A napi fogyasztási cikkek 2095 milliárd forintos tavalyi forgalmából átlagosan 4 százalék jutott vasárnapra, 19 pedig szombatra. Így a hétvégén összesen 482 milliárd forint a kereskedelmi vállalatok bevétele, a hétköznapokon a korábbiakhoz képest ugyanakkor egyenletesebben oszlik el a forgalom.

Legerősebb nap a péntek, 20 százalékos részesedéssel. Valamelyest gyengült a csütörtök pozíciója, erősödött viszont a kedd és a szerda is. A háztartások által tavaly lebonyolított 1511 millió vásárlásból szintén csak 4 százalék jut vasárnapra, ahogyan a megelőző években is. Így a vásárlások átlagos száma és értéke egyensúlyt mutat.

A GfK tanulmánya szerint az első, 2000. évi felméréshez képest a vasárnapi forgalom erősödött a hipermarketekben, a kis boltokban ugyanakkor visszaesett. Ha a szombat-vasárnapi bevásárlásokat együtt nézzük, akkor arányaiban minden bolttípusban csökkent a hétvége jelentősége.

A hétköznapok közül a hét első három munkanapján kisebb az egy vásárlásra jutó érték, mint a hétvégét megelőző napokon.

A hét egyes napjai között legegyenletesebben a szupermarketek és a kis boltok forgalma oszlik meg. Legszélsőségesebb pedig a forgalom a hipermarketben, ahol az eladások 10 százaléka esik vasárnapra, 11 hétfőre, 12 keddre, de 20-20 százalék péntekre és szombatra - derül ki a GfK tanulmányából.