Jelentősen nőtt az online boltok forgalma

2004.09.10. 8:45

A legnagyobb hazai internetes áruházak az első fél évben 20-50 százalékkal növelték forgalmukat a tavalyi első hat hónapjához képest, írta a Világgazdaság. A magyar online kiskereskedelemre a nagyfokú koncentráció jellemző, a vezető cégek piaci részesedése 80 százalék feletti. Az internetes kiskereskedelem értéke a tavalyi 7,5 milliárd forint után az idén elérheti a tízmilliárdos határt is.

Sikeres fél évet tudhatnak maguk mögött a legnagyobb hazai online áruházak, amelyek jelentős, 20-50 százalék közötti forgalomnövekedésről számoltak be - írta pénteki számában a Világgazdaság. Az internetes kiskereskedelem értéke a tavalyi 7,5 milliárd forint után az idén elérheti a tízmilliárdos határt a GKI Gazdaságkutató Rt., a T-Mobile Magyarország Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. felmérése alapján. Bár az internetes áruházak bevételeinek közel egyharmada a karácsonyi vásárlásokhoz kötődően az év végén keletkezik, már az első fél év tapasztalatai is azt mutatják, hogy reális lehet a tízmilliárdos előrejelzés.

A legnagyobb hazai online áruház, a Fotexnet Kft. első féléves forgalma 38 százalékkal nőtt a tavalyi első hat hónaphoz képest. Nőtt a vásárlók száma az előző évhez képest, azonban csökkent az egy főre jutó vásárlási érték, mivel az online üzlet kisebb értékű árukkal is bővítette kínálatát. A Fotexnet a nyárra tervezte a napi szükségleti cikkek árusításának megkezdését, erre azonban az élelmiszer-tárolási problémák és az elhúzódó engedélyezés miatt várhatóan csak az év vége felé lesz lehetőség.

Kereskedőként jobb közelíteni

A hazai internetes kiskereskedelemre továbbra is jellemző a nagyfokú koncentráció, a forgalom 80 százaléka az online üzletek alig egyötödében keletkezik - közölte Nagy Sándor, a G'Roby Netshop Kft. e-commerce üzletágának vezetője. Mivel az e-kereskedelemben a hangsúly a termék- és szolgáltatásértékesítésen van, nehezebben maradnak talpon azon cégek, amelyek technológiai oldalról és nem kereskedőként közelítenek a területhez. Az élelmiszer- és háztartási cikkeket forgalmazó G'Roby üzletlánc online boltjának bevétele az első fél évben 15-20 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Látogatottsága 3,8, vevőszáma 40 százalékkal bővült 2003 első feléhez képest, azaz emelkedett a vásárlók aránya a G'Roby oldalait megnyitók között. A társaság az idén 500 millió forint forgalomra számít.

A szélessávú előfizetőkre számítanak

Az online kiskereskedelem további fejlődése szempontjából rendkívül fontos a szélessávú internet-előfizetők számának növekedése, hiszen a tapasztalatok szerint a kötetlenebb világhálós eléréssel bírók szívesebben szánnak időt az online vásárlásra is - közölte Mecséri Ildikó, az elektronikai berendezéseket kínáló eBolt kereskedelmi és minőségirányítási vezetője. Az egyik legrégebbi hazai internetes áruházban az első hat hónapban 50 százalék körüli forgalomnövekedést értek el. A tavaly 400 milliós forgalmat elérő áruházban a vásárlók száma mellett nőtt az átlagos vásárlási érték - 40-50 ezer forint -, köszönhetően a Sulinet Expressz programban kapható termékek megjelenésének az eBolt oldalain.

KAPCSOLÓDÓ CIKK