Megszűnik a hagyományos telefonálás

2005.11.24. 7:41

- Egyre csökken a vezetékes vonalak száma, hogyan tudja ezt a cég kezelni?

- A stratégiánk világos: minden lehetséges eszközt megragadunk annak érdekében, hogy minél kevésbé csökkenjen azoknak a háztartások száma, amelyekhez a vezeték eljut. A statisztikákra ugyanakkor érdemes jobban odafigyelni. Az ugyanis arról beszél, hogy a hagyományos vezetékes telefon felhasználók száma hónapról hónapra csökken, de az igazi változásokat nem tudja követni. Megjelennek ugyanis új felhasználók, akik számos új technikával használják a vezetéket. Senki nem beszél arról, bár kellene, hogy például a kábeltelevíziós hálózatokon már több tízezerre tehető azoknak a száma, akik telefonálnak. Ez nem adódik hozzá a statisztikához. Nem beszélnek arról sem, hogy nagyon sokan nem használják a hagyományos telefont beszédre, ugyanakkor az interneten keresztül beszélgetnek egymással. A VOIP típusú csatlakozási pontoknak a számát ez a statisztika nem követi, miközben tudjuk, hogy ezeknek a száma hihetetlen gyorsasággal növekszik.

- Milyen réteg kezdi el használni az új VOIP technikát?

- A telefonvonalak számának csökkenésében nagyon nagy szerepe van a vállalati hálózatok átalakulásának. A hagyományos vonalak száma ugyanis nem a lakosság körében csökken, hanem a vállalatoknál, leginkább pedig a nagyvállalatoknál. Ezek ugyanis a belső kommunikációban már kizárják a hagyományos nyilvános telefonrendszert. Belső hálózatokat építenek, ezek általában VOIP alapúak, és az összes külső csatlakozásból csak annyit tartanak fönn, melyek ahhoz kellenek, hogy a befelé, és kifelé menő hívásokat tudják kezelni. Ez egy nagyvállalat esetében több ezer vonalat is jelenthet. Ha mindezt figyelembe vesszük, akkor azt lehet mondani, hogy a feladatunk nem az, hogy a természetes, technika változásából adódó vonalszám csökkenést állítsuk meg, hanem az, hogy üzleti kapcsolatunk a háztartásokkal, vállalatokkal fennmaradjon.

- Mikorra várható az új technológia általánossá válása?

- A hagyományos kapcsolt vonali telefonálás a jóslatom szerint 6-7 év elteltével meg fog szűnni. Ha ez a folyamat teljesen spontán valósul meg, az eltarthat 10 évig is. Egy bizonyos pontnál ugyanakkor nekünk kell meggondolni azt, hogy mikor állítsuk át az ügyfélkapcsolatokat internetes alapú kapcsolatra, mert nem érdemes a két párhuzamos rendszert fenntartani. Nagyon sok szolgáltatás kifuttatása majdnem egy évtizedet vett igénybe. Hasonló volt például az analóg mobiltelefon. Az utolsó néhány ezer ügyfelet már mi kapcsoltuk le, mert már nem érte meg ezt a szolgáltatást nyújtani. Az előrejelzések egyébként azt mutatják, hogy 2010-15 között a hagyományos telefonhálózatokat felváltják a teljesen IP alapú új generációs hálózatok. Ez azt jelenti, hogy ha valaki csak beszélni akar majd telefonon, akkor is már VOIP kapcsolatot kap.

- Addigra Magyarországon mindenhol lesz szélessávú internet?

- A lakosságnak ma 70-80 százalékát biztosan elérjük, és rövidesen el fogjuk érni a 90 százalékát. A szolgáltatás elérhetősége már nem lesz korlátja 5-6 év múlva az IP alapú hálózatoknak.

- Egyes vélemények szerint a jövőben a telefonálásért nem lehet majd pénz kérni.

- Ez így önmagában nem igaz, a telefonálásért ugyanis a jövőben is fizetni kell csak nem perc alapon, így a befektetőink is megnyugodhatnak. Ingyen ugyanis nem lesz, nem lehet a lakásban egy olyan készülék, amely megbízhatóan működik, és szolgáltatást lehet rajta igénybe venni. Az IP technológia üzleti modellje viszont természetéből adódóan nem időalapú, hanem inkább adatvolumen-alapú elszámolást indokol. Ameddig azonban a fölhasználás korlátozott, addig nem érdemes az adatok mennyiségét mérni. Ma egy hagyományos telefonvonalért átlagos használattal a Magyar Telekom 5-7 ezer forintot tud beszedni. A jövőben egy hasonló készülékért, végpontért is nagyjából ugyanennyit kell majd valamilyen formában kiszámlázni, többletszolgáltatások esetén feltehetőleg többet.

Berta Kata - Deák Bálint

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK