Az online kötelező-biztosítók nagyot kaszáltak

2005.12.16. 8:12

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacán ellentétes tendencia érvényesül év közben és év végén; a gyors ügyfélszerzés eddigi aranyszabálya csődöt mondott, az internetes biztosításközvetítők pedig óriásit kaszáltak.

Az előzetes adatokból úgy tűnik, nem váltott annyi autós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, amennyire - akár félmillió átszerződőre - a hozzáértők számítottak. A tavalyi 250 ezerrel szemben úgy tűnik, az idei szezonban nagyjából 300 ezer új szerződés születhet.

Ez azért meglepő, mert az internetes biztosításközvetítő cégek - különösen a legnagyobb netrisk.hu - megtöbbszörözték forgalmukat, együttesen több mint százezer kötelezőt mondtak fel, illetve kötöttek, szemben a tavalyi 40 ezerrel. A múlt évben még 14 százalékos piaci részesedésüket így 30 százalék fölé is feltornázhatták, amire ők maguk sem számítottak, sőt, még most sem hiszik el.

Haraszti Zsolt, a Netrisk Kft. ügyvezetője szerint az online-alkuszok legfeljebb az átszerződések 25 százalékát intézhették, ebből kiindulva az ügyvezető még mindig úgy véli: legalább 400 ezer autós válthatott biztosítót az év végén - olvasható a Népszabadságban.

Az átjelentkezők végleges száma még nem ismert, a biztosítóktól kapott előzetes adatokból azonban nem látszik ekkora átvándorlás a társaságok között. Az már nagyjából biztosra vehető, hogy az idei szezon nagy vesztese az Union lesz, amely kötelező szerződéseinek akár felét is elveszíthette. A társaságnál egyelőre csak annyit árulnak el, hogy tőlük a biztosítót váltók 14-18 százaléka távozik, az átszerződők korábban becsült, 400-500 ezres számához mérten. Ez 60-90 ezer felmondást jelent, miközben az Union eddig mintegy 165 ezer kötelező szerződést kezelt.

Az Uniont ért veszteség több tanulsággal is szolgálhat a konkurens biztosítóknak. Ezek közül talán az a legfontosabb, hogy véget ért az a korszak, amikor az alacsony árakkal az egyik évben begyűjtött ügyfelek többségét egy áremelés után is meg lehetett tartani.

Az eddigi aranyszabállyal már több biztosító sikerrel élt: kínálj árban a konkurensek alá, gyűjts sok ügyfelet, majd a következő évben bátran emelj a díjakon, akár húsz százalékkal is. Legfeljebb minden ötödik ügyfeled megy el. Így a második évben már valamennyivel kevesebb ügyfeled lesz ugyan, ám ezzel kisebb a kockázatod is, miközben a díjbevételed összességében nem csökken. Az idei az első év, amikor ez a logika - úgy tűnik - csődöt mondott.

A tavaly alacsony áraival jelentős piaci részesedést szerző Uniontól most tömegével vándoroltak tovább az árakra egyre érzékenyebb, az internet révén ráadásul egyre tájékozottabb ügyfelek - azok, akik hasonló okból kötöttek ki tavaly az Unionnál.

Arányaiban, de talán számszerűen is kevesebbet vesztett a piacvezető Allianz, amely 71 ezer felmondott szerződésről számolt be. Értesülések szerint a K&H biztosítója, a korábbi Argosz nagyjából 23 ezer, a Generali valamivel több mint 40 ezer, a Groupama 20 ezer, az Aegon 20-25 ezer ügyfelet veszthetett. (Az Aegonnál hivatalosan tegnap csak annyit mondtak, hogy a távozók száma várhatóan meghaladja majd a tavalyi 18 ezret.)

Nem mellékes ugyanakkor az sem, hogy ezek a biztosítók mennyi új szerződést kötöttek, illetve kötnek az év végéig. Vagyis összességében több vagy kevesebb kötelező biztosítással kezdhetik az új évet. A biztosítások megkötésére december végéig van idő, az új szerződők száma ezért csak januárban lesz ismert.

Azt azért még csak valószínűsíteni lehet, hogy az elpártolók és új szerződők egyenlegében is az Union lesz a legnagyobb vesztes, míg méreteihez képest a MÁV Biztosító Egyesület törhet előre leginkább, amelytől eddig ötezren távoztak, miközben az egyesület nagyjából 40 ezer új ügyfelet szerzett. Az Aegonnál tízezernél kisebb nettó ügyfélvesztésre számítanak. A Generalinál azt mondják: a végső mérleg főként a flottaszerződések miatt bizonytalan, ezeket ugyanis ma már rendszerint évente felmondják a cégek, hogy újra megversenyeztessék a biztosítókat. A felmondott szerződésekből végül sokat újra ugyanott kötnek meg.

Az év végi mérleg persze nemcsak a most átszerződők számától függ, hanem attól is, hogy az év közben vásárolt autókra hol kötnek legtöbben kötelezőt. Az idei szezon tanulsága, hogy a piac egyértelműen két külön irányba fejlődik. Miután az autókereskedők többsége még ma is kizárólag a nagyobb biztosítótársaságok termékeit ajánlja, az új autót vásárlók általában a legnagyobb cégeknél kötnek ki.

Az év végi felmondási időszakkal viszont - amikor az ügyfelek a teljes biztosítói kínálatból válogathatnak - a nagyok többnyire vesztenek valamennyit. Ez a különbség magyarázhatja, hogy a piacvezető Allianz az éles árverseny ellenére két éve növelni tudja kötelezőinek számát: tavaly 1,7 millióról 1,75 millióra, vagyis nagyjából 50 ezerrel, 2005 végén pedig további tíz, de akár 20 ezerrel több szerződéssel kezdheti az új évet, vélhetően elsősorban az év közben, új autóra eladott biztosításai révén.

Az Union kommunikációs igazgatója, Maják Viktor is úgy véli: év közben egyértelműen más tendenciák érvényesülnek majd. A nagyobb biztosítótársaságok a jelenleginél jóval nagyobb arányban szerezhetnek majd ügyfeleket, az egyesületeknek ugyanis egyelőre az évközi előretöréshez a termékkínálatuk és az értékesítési hálózatuk is túl szűkös.

KAPCSOLÓDÓ CIKK