A városi bringa ötvenezernél kezdődik

Vágólapra másolva!
A tavasz a biciklisszezon kezdete Budapesten. A kérdés csak az, hogy mit is vegyen az ember, ha a városban akar tekerni. Az [origo] áttekintette a kerékpárpiacot. A jó városi gépeket 50 és 150 ezer forint közötti áron kínálják. Jó tanácsok bárkinek, aki két keréken közlekedne a városban.
Vágólapra másolva!

A tavasz most már egyértelműen elkezdődött, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a néhány tízezer biciklis, aki szombaton délután a Critical Mass-szel tekert végig Budapest utcáin. A kerékpár - a budapesti forgalom kaotikus jellege, és a foghíjas bicikliút-hálózat ellenére - egyre népszerűbbé válik. Amíg néhány éve még csak biciklisfutárok, és néhány egészen elszánt biciklis rótta Budapest útjait, ma már egyre többen választják a kerékpárt munkába járáshoz, vagy általában a közlekedéshez.

Körülnéztünk a kerékpárpiacon, hogy kiderítsük: honnan szerezhet be egy megfelelő gépet az, aki most kapott kedvet ahhoz, hogy nyeregbe pattanjon. Mivel a termékskála - csakúgy, mint az autók esetében - igencsak széles, nem árt előbb tisztázni, hogy mire is kell a bicikli. Úgy gondoltuk, a legegyszerűbb, városban jól használható modellt próbáljuk beszerezni. Aztán kiderült, nincs is olyan könnyű dolgunk.

Mi is kell egy városi biciklire? Megfelelő kerekek, egy alap váltó, jó fékek, sárhányó, lámpák. Ez a klasszikus "bicikli" formájú kerékpár, ami elsősorban közlekedési eszköz, és nem sportszer. Mennyibe kerülhet egy ilyen konstrukció? És egyáltalán, hol lehet megvenni?

A városi biciklisek egybehangzó állítása szerint nem szabad egy bizonyos ár alá menni, és olyan üzletben kell megvenni a kerékpárt, ahol megfelelő szerviz is van. Felejtsük el tehát a nagyáruházak néhány tízezer forintos biciklijeit, és irány egy kis bringabolt!

"Túlnyomó részt 50 és 150 ezer forint között adunk el kerékpárokat" - mondja Szekeres Zoltán, a Nagymező utcai Bikestore bolt tulajdonosa. Szekeres szerint az ideális budapesti kerékpár átmenet a manapság divatos mountain bike (MTB), és a túrázásra használható, úgynevezett trekkingbicikli között. "Ez a modell a citycross: rajta van minden, amitől egy mountain bike vagányul néz ki, és ezzel ötvözi a trekking előnyeit." - magyarázza Szekeres.

Fotó: Fábián Évi
Nem csak közlekedési eszköz, divatcikk is

Szekeres szerint elsősorban az amerikai márkák: a Giant, a Mongoose, a Cannondale, a Trek a keresettek. A magyar márkák közül az esztergomi Neuzer, vagy a székesfehérvári Caprine vonzó. A Bikestore vezetője elmondta: a magyar bicikligyártók mostanra jutottak el arra a szintre, hogy minőségben felvehetik a versenyt a külföldi gyárak modelljeivel.

A bicikli azonban nem csak közlekedési eszköz, divatcikk is: Szekeres olyan bicikliket is árusít, ahol első a stílus. "Ezeket a modelleket amerikai szörfösök találták ki, részben az amerikai motorok mintájára: chopperek, cruiserek, igazi strandpapucsos biciklik.". A divatos, bár a pesti forgalomban nem kifejezetten célszerű gépeket 80-150 ezer forint közötti áron lehet megvenni.

Általában elmondható, hogy az ilyen biciklik esetében 60-70 ezer forintig elsősorban a kényelmi tulajdonságok számítanak, e fölött kerülnek a gépre különlegesebb alkatrészek: jobb minőségű váltó, jobb fékek, vagy teleszkóp az első villába. A hetvenezer forintos ár fölött a citycross már enyhébb terepen is elgurul, tehát sportolni, túrázni éppúgy lehet vele, mint reggelente munkába tekerni.