A Postabank-OTP-fúzió hátrányokkal is járhat

2002.02.20. 15:17

A CIB és a Raiffeisen Bank, továbbá a Bank Austria Creditanstalt és az MKB - Jaksity György, a Concorde Rt igazgatója szerint - csak a néhány 10 ezer ügyfelet kiszolgáló, személyi banki üzletágban lehet hatékony, ha le kell mondania a Postabank megvételéről. Ezt a sorsot csak úgy kerülhetik el, ha más felvásárolható bank után néznek, különben maguk is felvásárlás célpontjaivá válhatnak.

A Concorde Értékpapír Rt. a Flemings nemzetközi tanácsadó céggel közösen a Postabank privatizációs tanulmányának elkészítésére kiírt pályázatban a "célegyenesben" maradt alul a Credit Suisse First Bostonnal (CSFB) szemben. Jaksity György a Concorde ügyvezető igazgatója a Postabank eladása kapcsán az árverés híve. Csak akkor tartja elképzelhetőnek, hogy egy árverésnél jobb eredményre vezessenek az exkluzív tárgyalások - jelen esetben az OTP Bankkal -, ha előtte egy pályázaton kiderül, mekkora lehet a maximális ár. Különben mihez mérnénk a kizárólagos tárgyalásokon elért sikert? - tette fel a kérdést.

A Postabank eladásával foglalkozó tanácsadói anyagnak, az OTP vonatkozásában, szerinte 3 kérdést mindenképpen meg kell válaszolnia. Elsőként azt, hogy a bank eladásával kapcsolatban vannak-e gazdaságpolitikai és piacfejlesztési preferenciák? Másodikként, hogy van-e reális esély arra, hogy egy hazai szereplő a regionális versenyben is élre tőr? Harmadikként pedig, hogy milyen hátrányokkal jár a belföldi piacon, ha a régióbeli szerepre készülve egyes részterületeken domináns piaci részt szerez meg egy bank, s egyáltalán milyen a régióban az egyes bankszolgáltatások piaci helyzete.

Kiderült, hogy a Postabank eladásával kapcsolatban egyedi elvárás van, nevezetesen az OTP Bankkal való egyesítése, s ezt a változatot azért támogatják, mert létrejönne egy nagyon erős, magyarországi székhelyű bank, amely fontos szereplővé válhat a régióban is - fűzte tovább a gondolatot Jaksity György. Meg kell tehát vizsgálni, hogy ez a gazdaságpolitikai preferencia milyen hatást gyakorol a belföldi piacra. Kedvező, hogy ha sok embert foglalkoztat, sok nyereséget termel, és így sok adót fizet, ráadásul azok a hazai vállalatok, amelyek az OTP Bank ügyfelei a bank terjeszkedésével párhuzamosan könnyebben vághatnak bele a régióbeli üzletekbe. Figyelembe kell azonban venni azt is, hogy egyes részpiacok, mint például a vállalati hitelezés már ma is nemzetközinek számít, ahol a közép-kelet-európai pénzintézetek elől olyan - angolszász - cégek ügynökei viszik el az üzleteket, amelyek nincsenek is helyben. A verseny tehát már rég nem a régióban zajlik.

Egy-egy belföldi szereplő mesterséges megerősítése romboló hatással is jár a piacra, mert csökkenti a versenyt. A hazai lakossági bankszolgáltatások terén a Postabank beolvasztása után domináns piaci részt is elérhet az OTP Bank, egy-egy lakossági szolgálta tatás, mint például a számlavezetés terén. Ez az ügyfelek kiszolgáltatottságát növeli például a díjak megállapításánál. Gyakoribbak lehetnek az egyoldalú szerződésmódosítások is. Arra a felvetésre, hogy a Postabank-OTP-fúzió végül is az összpiaci részesedést tekintve mintegy 5 százalékkal növelné az OTP Bank közel 25 százalékos piaci súlyát, Jaksity úgy válaszolt, a legnagyobb bankoknál már nem az a tét, hogy kinek, mekkora az összpiaci részesedése, hanem, hogy milyen pozíciókat tud kiharcolni például a lakossági szolgáltatások terén folytatott versenyben. Kellő ügyféltömeg megszerzése nélkül nem lehetnek hatékonyak - mondta. Ezért az olyan feltörekvő bankok számára, mint a CIB, a Bank Austria Creditanstalt, a Magyar Külkereskedelmi Bank és a Raiffeisen nagy jelentősége van a piacszerzésnek, ezért pályáznának a Postabankra.

Lehetőség hiányában keresniük kell más felvásárolható bankot vagy szembe kell nézniük azzal, hogy előbb-utóbb veszítenek jövedelmezőségükből, és maguk is felvásárlás célpontjaivá válhatnak.

Papp Emília

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Postabank

Korábban:

Postabank privatizáció: a kormány az OTP és a nyílt pályázat közül választhat
(2000. október 12.)