A FIAT kiszállhat az autóiparból

2002.10.16. 16:46

A válságban levő FIAT-csoport a hét végén arra kérte Silvio Berlusconi olasz kormányfőt, hogy a kormány a Fiat Auto eladásáért cserébe hatalmazza fel a cég energiaipari konzorciumát, az Italenergia Bis Spa-t tíz új erőmű építésére.

A La Repubblica a FIAT elnökét idézte, aki Berlusconinak azt mondta: az új erőműépítések engedélyezése segítség lenne a FIAT-nak, hogy megszilárdítsa helyzetét az energiaágazatban, és így a FIAT Autonál megszűnő állások helyett újakat létesíthetnének.

A FIAT azt javasolja, hogy a FIAT Autot egy új cégnek adják el, amelyet a vállalatcsoport fő hitelezői hoznának létre: az olasz állami fejlesztési ügynökség, a Sviluppo Italia, valamint az amerikai General Motors autógyár. A kormányügynökség az új vállalatban 20-25 százalékot kapna.

Ezzel a FIAT maga teljesen kikerülne a járműüzletből, és teljesen energiaipari részlegére, az Italenergai Bis-re összpontosíthatna, amely Olaszország második legnagyobb áramipari cégét, az Edison Spa-t birtokolja. Az Italenergia Bis-t a FIAT, az Electricité de France, valamint a FIAT nagy hitelezői, a Capitalia, a Sanpaolo IMI és a Banca Intesa ellenőrzik.

Az olasz kormányfő azonban egyáltalán nem örül ennek a tervnek. A La Repubblicában azt kérdi: - Évek óta adott állami támogatás után hogyan lehet a FIAT autóüzletágát eladni, és mindezek tetejébe még az árat erőművek formájában velünk fizettetni meg?

Az EU versenybiztosa, Mario Monti hétfőn figyelmeztette az olasz kormányt: csak EU-jóváhagyással adhat állami segélyt a bajba jutott FIAT-nak. Ugyanakkor hozzátette, hogy az EU gyorsan bírálja majd el a kormány kezdeményezését a cég megmentésére. Az ANSA olasz hírügynökség brüsszeli híre szerint azonban az Európai Bizottság egyelőre nem kapott semmiféle jelzést arra, hogy az olasz kormány végül is milyen beavatkozást fontolgat.

A FIAT pénteken válságállapot kihirdetését kérte az olasz kormánytól, hogy ezáltal hozzáláthasson leépítési terveinek megvalósításához, miközben a szakszervezeti szövetségek négyórás sztrájkot tartottak a vállalat összes létesítményében. A pénteken napvilágra került válságtervek szerint a Fiat súlyos gazdasági nehézségeit egyebek között úgy próbálja orvosolni, hogy 35 ezer alkalmazottjából 8100 dolgozót akar kivonni a termelésből. Ez utóbbiak nem kerülnének az utcára, a válságállapotról szóló, 1977-ben elfogadott és 1991-ben módosított törvény ugyanis védőhálót biztosít a fölöslegessé vált munkaerő számára.

Hétfőn a milánói tőzsdei kereskedelemben emelkedésnek indultak a FIAT részvényei arra a vasárnap esti bejelentésre, hogy a kormány "pénzügyi és ipari programmal" akarja stabilizálni a céget. A FIAT papírja 3,5 százalékkal 9,36 euróra drágult a pénteki záróhoz képest. A délelőtt folyamán később, a cég helyzetével kapcsolatos bizonytalanság miatt, megfordult az irányzat, és délben már a pénteki záróhóz képest 2,14 százalékos veszteséggel 8,84 eurón álltak a részvények.

(MTI)

Ajánlat:

FIAT

Korábban:

Óriási tüntetéshullám a Fiat leépítési terve ellen
(2002. október 9.)