Megtévesztette a fogyasztókat a Tesco

2006.03.08. 13:15

A fogyasztók megtévesztése, az akció kezdőnapján sem kapható termékek és az általa nyújtott árkedvezménnyel kapcsolatos, valótlan tájékoztatás miatt a Gazdasági Versenyhivatal 36 millió forintra büntette a Tescót.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa március 7-ei tárgyalásán megállapította, hogy a Tesco-Global Áruházak ZRt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy bizonyos - széles körű reklámkampányban meghirdetett - akciós termékei egyes áruházaiban már az akció kezdő napján sem voltak kaphatóak, vagy tekintettel az alacsony készletre, rendkívül rövid idő alatt elfogytak.

A GVH szerint emellett a társaság az általa nyújtott árkedvezménnyel kapcsolatban valótlan tájékoztatást tett közzé; illetve egy termék vonatkozásában a "Csak a Tescóban kapható!" állítás szintén nem felelt meg a valóságnak.

A GVH szerint az akciós kiadványokkal, reklámokkal, tájékoztatókkal szemben fokozottan elvárható követelmény, hogy a fogyasztó pontos képet tudjon alkotni a felkínált termékekről, ajánlatokról, az akciók mibenlétéről.

Hiánycikk az akciós termék

A GVH Versenytanácsa szerint az akciós termékek elérhetőségi problémája sérti a versenytörvényt, mivel a vásárlók az akció kezdetekor vagy azt követően néhány órával feleslegesen keresték az akciós katalógusból kiválasztott terméket. Annak ellenére, hogy a Tesco katalógusainak hátoldalán minden esetben feltünteti, hogy az ajánlatok a készlet erejéig érvényesek, ez a tájékoztatás nem adhat felmentést arra az esetre, ha a vállalkozás egészére vagy akárcsak egyetlen áruházára nézve, az adott termék egyáltalán nem áll rendelkezésre, vagy irreálisan alacsony az induló készlet - indokolta döntését a GVH.

Megtévesztő árat tüntettek fel

A Tesco reklámújságjaiban egyes termékeket "több mint 50 százalék megtakarítás" felirattal, valamint "több, mint 35 százalék megtakarítás" felirattal hirdetett. A reklámújság hátoldalán pedig - apró betűvel - arról tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a százalékos megtakarítás melyik időszakhoz képest számítandó.

A GVH Versenytanácsa szerint az árösszehasonlítás versenyjogi szempontból akkor jogszerű, ha a vállalkozás reklámjában az "akciós" árat, az akciós időszakot közvetlenül megelőzően alkalmazott árhoz viszonyítja, s nem pedig - a Tesco által feltüntetett - hónapokkal korábbi árhoz képest.

"Csak a Tesco-ban kapható!"

A GVH jogalkalmazási gyakorlata szerint a vállalkozások, a reklámkiadványaikban közzétett állítások valóságáért maguk felelnek. A Tesco nem vitatta, hogy a terméket más kereskedők is forgalmazták, tehát a reklámban szereplő állítás nem tekinthető igaznak. Ebből következően a reklám alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására - indokolt a GVH.

KAPCSOLÓDÓ CIKK