Vágólapra másolva!
Többféle gondjuk van a helyhatóságoknak a gépjárműadó kivetéséhez szükséges adatbázissal, ezért késni fog az értesítés, a tulajdonosok egy része pedig egyéb költségre is számíthat. Némely önkormányzat egymással egyeztetve próbál úrrá lenni az adatszolgáltatási káoszon.
Vágólapra másolva!

Az önkormányzatok számára pillanatnyilag az egyik legégetőbb és anyagilag legkényesebb probléma, hogy adminisztrációs akadályok miatt nem tudják minden tulajdonosra kivetni a súlyadót idén felváltó gépjárműadót.

Az új adófajta mértékét az autók kora és teljesítménye alapján kell meghatározni, és az utóbbi adat számos esetben nem áll az önkormányzatok rendelkezésére. Az 1998 előtt forgalomba állított járművek forgalmi engedélyébe ugyanis még nem volt kötelező beírni a teljesítményt.

A Pénzügyminisztérium többször hangoztatott becslése szerint 100-150 ezer autó és motor engedélyének lehet efféle hiányossága. E szám nagyságrendjénél fogva érzékenyen érinthetné az önkormányzatokat, ha a tulajdonosoktól nem tudnák beszedni a gépjárműadót.

Ezzel a lehetőséggel azonban senki sem számol. A polgármesteri hivatalok is csak arról értesítik ügyfeleiket, hogy számítaniuk kell rá: a súlyadóval kapcsolatban megszokotthoz képest később fogják csak megkapni az értesítést arról, mennyit kell fizetniük.

Az [origo] által megkérdezett önkormányzati szakemberek ugyanakkor bizonytalanságról számoltak be afelől, hogy miként lesznek képesek határozatokat hozni, ha a hiányzó lóerőket (amelyeket egyébként át kell számolni kilowattba) nem kapják meg a remélt forrásból.

A Pénzügyminisztérium iránymutatása szerint hiányzó teljesítményadatot a közlekedési felügyeletek jogutódjaként felállított, Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) kell kérni. Ez esetben a határozat indokolásban fel kell tüntetni, hogy az adat az NKH-tól származik, ami lehetőséget teremt az adózónak fellebbezésre és "közvetlen eljárás kezdeményezésére" - közölte az [origo] érdeklődésére Berner József, a ferencvárosi önkormányzat adóirodájának csoportvezetője.

Tájékoztatása szerint az adóhatóság gyakran akkor is nehézségekkel szembesül, ha nem hiányoznak a gépjárműadó kivetéséhez szükséges információk: nem mindig egyeznek a január elseje óta működő, Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEKKH) hatósági adatszolgáltatás keretében kapott és az ugyanezen hivatal online nyilvántartásában elérhető adatok.

A hatósági adatszolgáltatás hibás adattartalmáért felelős lehet az országos okmányirodák adatfeltöltése, de az adatátadás-átvétel technikai, szoftveres problémája is. Az adóhatóság mindenesetre kénytelen ellenőrzésképp figyelemmel kísérni az online nyilvántartást. Az ehhez való hozzáférésért pedig lekérdezésenként fizet a KEKKH-nak - jegyezte meg a csoportvezető, hozzátéve, hogy hivatala jelenleg más önkormányzatokkal ötletelve, egyeztetve igyekszik a fenti gondokra megoldást találni.

Sok olyan probléma van a hatósági adatszolgáltatással, amely a pontatlan teljesítményadatokon túl az adókivetés alapját is ellehetetleníti. Előfordul például, hogy a forgalomból való kivonás időpontja nem egyértelmű, vagy a gépjármű mint adótárgy, illetve a tulajdonos mint adóalany nem egyértelműen azonosítható - említette Berner József.

Forrás: [origo]
Motoros demonstráció 2006 őszén a teljesítményadó ellen

Az önkormányzatok eleve késve kapták meg az adatokat: az előírt január 31. helyett csak február 16-án - szögezte le az [origo] érdeklődésére Kornis Éva, a zuglói polgármesteri hivatal adóügyi osztályának vezetője.

Az adathiányos esetekről szólva úgy vélekedett, az NKH-nál ugyan nincsen rendszám szerinti nyilvántartás, de a típus szerinti használható lehet. Még nem kértek ki ez alapján adatot, mivel most a rendben lévő járművek adójával foglalkoznak, hogy mielőbb értesíthessék az ügyfeleket.

Ipolyi-Keller Imre, az NKH műszaki igazgatója kérdésünkre hangsúlyozta, már nem hivatala, hanem a KEKKH hatásköre az adatszolgáltatás. Úgy vélte, azokkal a járművekkel lesz probléma, amelyek tulajdonosa vitatja az önkormányzatok által, a típus szerinti adatbázis alapján rögzített teljesítményt. Az NKH ugyanis csak műszaki szemlén állapíthat meg teljesítményadatot. Kérdés, mi történik, ha akár csak egy kisebbség "bemondással" vitába száll a helyhatóság határozatával.

Kornis Éva felhívta a figyelmet arra a buktatóra, hogy ha sikerül is hozzájutni a hiányzó adathoz, a törvény szerint az adóosztálynak nincs jogosultsága bevinni azt a rendszerbe. Ezt az okmányirodának kell megtennie, máskülönben jövőre újra megjelenik a probléma.

Az [origo] megkereste a Pénzügyminisztériumot is. Arra a kérdésre, hogy a minisztérium szerint honnan kell beszerezniük a pontos adatokat az önkormányzatoknak, ha a KEKKH nem rendelkezik velük, Kálló Katalin sajtóreferens azt a választ adta, hogy "van mód a teljesítményadat beszerzésére". Ugyancsak jelezte, hogy "a nyilvántartások ellenőrzése és aktualizálása folyamatos, az év végére teljes lesz".

Kőszegi Márk, a Pénzügyminisztérium helyettes sajtófőnöke a napokban az MTI-nek úgy fogalmazott, az önkormányzatok a gépjárműadóból tervezett 56 milliárd forintos idei bevételük 1-1,5 százalékától eshetnek el átmenetileg a nyilvántartás körüli bonyodalmak miatt.

További érdekes körülmény, hogy az 1998 előtt forgalomba állított autók forgalmi engedélyébe utólag, értelemszerűen be kell majd íratni a teljesítményadatot. Ez a dokumentum cseréjével jár, ami önhibájukon kívül körülbelül 12 ezer forintos költséget ró az érintett tulajdonosokra.

Galambos Péter

Duplájára nő a gépjárművek adójahttp://www.origo.hu/auto/gazdasag/20060615duplajara.html