A magas pályadíj tesz be a vasúti szállításnak

Vágólapra másolva!
Magyarországon a vasút továbbra is versenyhátrányban van a közúttal szemben, elsősorban a magas pályahasználati díj miatt - mondta Berényi János, a Magyar Vasúti Egyesülés (Hungrail) elnök-vezérigazgatója. A magyar vasút, mintegy 7600 kilométer hosszán, a teljes szakaszon kell pályahasználati díjat fizetni, míg a közúton az úthálózat, mintegy 2 százalékán szednek úthasználati díjat.
Vágólapra másolva!

A Hungrail adatai szerint vasúton 3,50 forint a pályahasználati díj tonna-kilométerenként, míg a közúton 20 fillér jut tonna-kilométerenként a fizetős szakasz használatáért.Berényi János szerint akkor is versenyhátrányban van a vasút a közúttal szemben, ha a közút esetében figyelembe veszik az üzemanyag árának jövedéki adóját is. Ez esetben, számításuk szerint is csak 1 forintot fizet a közúti fuvarozó tonna-kilométerenként. Azt remélték, hogy a vasúti pályahasználati díjról szóló új rendelet kedvező változást hoz a szakma számára, úgy tűnik azonban, hogy marad az európai viszonylatban is magas összeg.

Nagy jelentőségűnek nevezte Berényi János a vasút versenyképessége szempontjából, ha a közúton is bevezetnék az úthasználattal arányos útdíjat. A jelenlegi magas pályahasználati díj miatt félő, hogy a vasúti tranzitforgalom elkerüli az országot. Ugyanakkor a költségvetés az idén 900 millió forinttal támogatta a kamionok vasútra terelését, a ro-la forgalmat, és a 2008. évi költségvetés tervezetében is szerepel ez az összeg.

A 2007 és 2013 közötti évekre az európai uniós források igénybevétele révén korábban hangoztatott 1000 milliárd forint vasúti fejlesztésnek mindössze a fele jut majd ro-la forgalom fejlesztésére (a szakma a metró építését nem tekinti vasúti fejlesztésnek). Berényi úgy véli, közszolgáltatási szerződésben kellene rögzíteni - törvényben meghatározott feltételekkel - a vasúti személyszállítást is.