A befektetők örültek az Apple bejelentéseinek

2014.09.10. 18:04

Számos újítást mutatott be az Apple tegnapi termékbemutatón, a vártnak megfelelően két új iPhone, okosóra, valamint új mobilfizetési technológia érkezett. A befektetők a hírekre megrángatták az árfolyamot, ám a korábbi években látottakkal ellentétben nagy mínusz ezúttal nem született.

Elérkezett a várva várt nap, amire az Apple a fél pénzügyi és technológiai szaksajtót összecsördítette Cupertinóba, hogy bemutassa legújabb fejlesztéseit. Három fronton is támadást indított az Apple. A legfontosabb bejelentések:

  • iPhone 6 és iPhone 6 Plus
  • Okosóra (Apple Watch)
  • Új mobilfizetési szisztéma (Apple Pay)

Lássuk, miket tudtunk meg, mire lesznek elegendőek az új fejlesztések.

1. iPhone

Okostelefonból kettőt, az iPhone 6-ot, és az iPhone 6 Plust mutatta be az Apple, melyek a korábbi hagyományokkal ellentétben 4,7 inch, illetve 5,5 inch kijelző mérettel rendelkeznek. A többi technológiai specifikáció is fontos, de talán ez a leglátványosabb újítás. Már csak azért is, mert a vállalat ezzel belépett a nagy kijelzős okostelefonok (phabletek) piacára, ami az IDC szerint is következő években az okostelefonpiac növekedésének nagy részét adja majd. Nem csoda, hogy az utóbbi években többen is ezt fogalmazták meg legnagyobb kritikaként az iPhone-okkal kapcsolatban.

Lesz 9 millió?

Az új iPhone-okról egyelőre pozitívan nyilatkoznak a technológiai guruk, a közönség értékítéletére viszont még a jövő hét végéig várni kell, mivel szeptember 19-től lehet majd kapni a telefonokat. Az eddigi hétvégi eladási rekord 9 millió, ezt kellene megdöntenie most az Apple-nek, ha egyértelműen sikeresként akarja értékelni az új iPhone-okat.

Forrás: Apple, Investor.hu

A jó teljesítményre pedig a harmadik negyedéves számokból is következtethetünk majd, míg az igazi nagy durranást a karácsonyi szezonban, a negyedik negyedévben kell produkálni.

Forrás: Apple, Investor.hu

Mivel az Apple árbevételének több mint felét adják az iPhone-eladások, ezért kulcskérdés lesz a fogadtatás a cég jövője szempontjából. Két hét múlva már biztosan többet fogunk tudni.

Forrás: Apple, Investor.hu

2. Okosóra

  • Nem fogadták viszont jól az a befektetők és a technológiai guruk az Apple okosóráját, az Apple Watch-t.
  • Főleg az lehet a negatívum, hogy legalább iPhone 5-re lesz szükség a működéséhez, ráadásul a 350 dolláros készülék csak 2015 elejétől lesz majd kapható. Mivel az iPhone-ok teljes áron (két éves előfizetés nélkül) 650 dollárba kerülnek majd, így az iWatch használatához megközelítőleg 1 000 dollárra lesz majd szükség.
  • Bár az Apple Watch segítségével is lehet majd fizetni az új technológiával (erről még írunk), egyelőre nem tűnik sokkal kényelmesebb módszernek, mint a telefonnal való fizetés. Arról nem is beszélve, hogy a külcsín túlságosan nem nyerte el a legtöbb technológiai guruk tetszését, így egyelőre nem látni, mivel lógna ki az Apple az eddigi "béna okosórák" táborából.
  • Azt szeretnénk viszont leszögezni, hogy alapvetően egy félkész terméket láthattunk, amit nem adtak oda az újságíróknak sem. Ezek alapján még változhat a 2015 elején érkező termék, főleg ha az Apple figyelembe veszi a következő napokban érkező észrevételeket/kritikákat.
  • Az árfolyamreakció tükrözi az értékítéletet, miután a 103 dollár közeléből egészen 96,1 dollárig ütötték vissza a részvényt. Nagy kérdés lehet, a következő napokban milyen vélemények látnak majd napvilágot erről a készülékről, ami az árfolyamra nézve is komoly hatással bírhat a felfokozott érdeklődés miatt. De biztos, hogy ennyire fontos az Apple Watch?

Egy kis Apple Watch számtan

  • Nagy kérdés, hogy mennyi okosórát sikerül majd eladni. Nyilván megveszik páran divatból, de az biztos, hogy iPhone vásárlásoknak csak százalékában lehet majd mérni őket.
  • Ha 10 százalékos vásárlási aránnyal, és 349 dolláros eladási árral számolunk, akkor évente körülbelül 6 milliárd dolláros árbevétele keletkezhet a cégnek, ami a nettó sorhoz (20 százalékos marginnal számolva) durván 1,2 milliárd dollárt adhat. Látva az Apple évente elért 40 milliárd dolláros nettó profitját, ez körülbelül 2-3 százalékot dobhat rajta, ami elsőre nem tűnik soknak.
  • Még ha 30 millió darabot sikerülne eladni, akkor is csak 10 milliárd dollár körül alakulna az ebből származó árbevétel, és 2 milliárd dollár körül a nettó profit (változatlanul 20 százalékos nettó margint, és 349 dolláros eladási árat feltételezve). Ez pedig azt jelentené, hogy szinte minden ötödik iPhone vásárló vesz magának egy okosórát is, ami azért igen optimista feltételezés.
  • A feltételezett 2 milliárd dollár pedig a jelenlegi 40 milliárd dollár körüli éves nettó nyereségen még így is csak megközelítőleg 4-5 százalékot tudna dobni.
  • Ekkora hatást pedig a részvény visszavásárlásokkal is el tud érni az Apple, legalábbis ha az egy részvényre jutó nyereségről (EPS) van szó. A társaság egyébként áprilisban emelte meg a részvény visszavásárlási program felső határát, ami minden körülmény változatlansága mellett 4-5 százalékkal növelné meg az EPS-t. A hatalmas készpénzállományt elnézve a következő 1-2 évben aligha lenne meglepő, ha újabb emelés jönne.
  • Ezzel persze nem azt akarjuk mondani, hogy elhanyagolható lenne az Apple Watch a cég szempontjából. Pusztán csak azt, hogy nem lesz annyira kulcskérdés, mint a hatalmas nettó készpénzállomány sorsa, vagy éppen az Apple Pay-ben rejlő lehetőségek kiaknázása.
Van mit a tejbe aprítani...Forrás: Apple, Investor.hu

3. Az Apple Pay - a nagy durranás

Bár sokan a hardverbejelentésekre, azaz az új iPhone-okra és az Apple kínálatában újdonságnak számító okoskarórára fókuszáltak, üzleti-pénzügyi szemmel a legnagyobb hatású bejelentésnek az Apple mobilfizetési rendszere, az Apple Pay tűnik. A rendszer nagyon egyszerűen összefoglalva a következő: a bankkártyánk adatait (titkosítva) az iPhone-unkban tárolva nem a bankkártyánkkal, hanem közvetlenül az iPhone terminálhoz érintésével fizethetünk az üzletben. Persze ez az egyszerű leírás rengeteg fontos technológiai, biztonsági és üzleti kérdést felvet, de az Apple, úgy tűnik, sejteni véli a választ ezekre.

Nagy jelentőségű bejelentés

Ugyan meglehetősen szerteágazó és komplex a mobilfizetési téma, röviden összefoglaljuk, hogy miért tartjuk nagy jelentőségű lépésnek a tegnapi bejelentést:

  • Az Apple eddig látványosan kerülte a mobilfizetési megoldások között leginkább befutónak tűnő NFC (near-field communication) technológiát, az iPhone 6 modellekben viszont és az Apple Watch-ben is ez a mobilfizetés egyik fontos pillére.
  • Az Apple sok százmillió felhasználóval rendelkezik, akik nemcsak megadták már hitelkártya adataikat, hanem jellemzően aktívan is használják az Apple-t fizetésekre alkalmazások és zenék, filmek vásárlására. Innen már csak egy kis lépés, hogy az Apple rendszerét használják egyéb fizetésekre is.
  • Az Apple kontrollálja az egyik legkiterjedtebb alkalmazás-ökoszisztémát a mobilvilágban (és egyértelműen a legfeszesebb kontroll alatt tartottat), így már a rendszer indulásakor hatalmas lesz a kínálat az olyan alkalmazásokból, amik kihasználják az Apple Pay előnyeit, és a fizikai valóságban zajló vásárlásokra is alkalmazáson belüli megoldásokat kínálnak majd.
  • A 2013-ban megjelent iPhone 5S-ben már megtalálható volt az ujjlenyomatolvasó, így már rengeteg felhasználó ismeri és használja a fizetést még kényelmesebbé tévő ujjlenyomatos azonosítást (ha másra nem is, a zárolt telefon feloldására). Ez az azonosítás eleganciát ad az Apple megoldásának a versenyző megfejtésekkel szemben.
  • Bár még hosszú idő kell az elterjedéséhez, az Apple Watch szoros integrációja a fizetési rendszerrel szintén ad egyfajta előnyt, hiszen nem láttunk még olyan okoskarórát, ami hasonlóan, a terminálhoz közelítve alkalmas lenne a fizetésre (ehhez valószínűleg azért a zsebünkben ott kell, lapuljon az iPhone is).
  • Az Apple ráadásul központi szerepet foglal el a mobilfizetési értékláncolatban, és egy csapásra feleslegessé vagy mellékessé tesz több, eddig meghatározó szerepre törekvő játékost is.
  • Nagyon korai persze még ítéletet mondani az Apple Pay-ről, annál is inkább, mivel a mobilfizetési rendszerek terén még mindig többféle, egymással versengő technológia és megoldás működik a világban. Magáról az Apple Pay-ről sem derült ki nagyon sok, de nem meglepő módon az Apple lényegében egy új szabvány létrehozásán dolgozik, ami sokak számára fenyegető lehet.

A kártyatársaságok (még) örülnek

A bankkártyakibocsátók nem győztek a kedd esti bejelentések után egymásra tromfolni a lelkendező sajtóközleményeikkel. Nem csoda, hiszen a legelvadultabb elképzelések szerint az Apple akár az ő szerepüket is megpróbálhatta volna megtámadni. Ehhez képest az Apple Pay egyértelműen a nagy kártyakibocsátókkal együtt működik, lényegében a bankkártyánk virtuális lenyomatait tárolja a telefonon (speciálisan titkosítva, így az Apple állítása szerint maga a kártya száma például nem is jelenik meg a telefonon, pláne nem az Apple szerverein, és ugyanígy a vásárlásaink története sem kerül az Apple birtokába).

Az Apple rendszerében tehát a kártyakibocsátók szerepe – egyelőre – még megmarad, és persze a bankoké is, hiszen végeredményben az ezeknél vezetett számlákon történik a pénzmozgás.

Meddig tart az öröm?

Ezzel együtt az Apple központi szerepe számukra sem feltétlenül jó hír, hiszen hasonlóan ahhoz, ahogy zenekiadók kezéből kicsavarta a zeneértékesítést, a mobilszolgáltatókat igába kényszerítette az iPhone ártámogatásokkal és rendkívül barátságtalan feltételeket kényszerített az alkalmazásfejlesztőkre, a fizetési ökoszisztémát is sokmázsás gorillaként uralhatja. Ez pedig profitmarzs elvesztésével fog járni ezeknél a szereplőknél is, hiába igyekeznek látványosan örülni.

De akkor kinek kell félnie?

Amikor egy Apple-méretű óriás ekkorát toppant, akkor ott jelentős üzletek alakulnak át, ettől pedig több szereplőnek is tartania kell:

  • Kiskereskedők: Az Apple rendszere könnyen lehet, hogy drágább lesz, mint a versenyző megoldások, de legalábbis olcsóbb biztosan nem. Ez pedig javarészben a kereskedők árrését fogja terhelni, de nem nagyon fognak tudni tenni ellene, ha az amúgy igen vonzó célcsoportnak számító iPhone-felhasználók kikövetelik az Apple Pay használatát.
  • Egyéb mobilfizetési platformok: Az eBay által működtetett PayPaltől kezdve a mobiltelefont bankkártya-terminállá alakító Square-en és társain át a Magyarországon elindult Mobiltárcáig minden egyéb mobilfizetési rendszer számára hatalmas fenyegetés a potenciálisan százmilliós nagyságrendű (de rövid távon is akár több tízmillió) felhasználót megmozgató alternatív rendszer elindulása. Nehéz lesz rávenni a felhasználókat, hogy más alkalmazásokat telepítsenek telefonjukra, ha egyébként a rendszer alapvető részeként rendelkezésre áll egy nagyon sima megoldás.
  • Mobilszolgáltatók: Az iPhone-ba épített saját „Secure Element”, azaz a legfontosabb egyedi, titkosított információkat kezelő chip – a mobilinternet szolgáltatás mellett - minimálisra csökkenti a mobilszolgáltatók jelentőségét. Eddig ugyanis a telefonba épített biztonságos elem felett a mobilszolgáltatók rendelkeztek, és nem véletlen, hogy például a hazai Mobiltárca felépítésében is központi szerepet vállaltak az operátorok. Ez a szerep viszont könnyedén marginálissá válhat, ha az Apple meghódítja a piacot.
  • Egyéb szereplők: Ugyanígy kérdéses, hogy az eddig elképzelt mobilfizetési modellek középpontjában álló, biztonságot garantáló szereplőkre (például a Mobiltárcánál az ANY Biztonsági Nyomdára) szükség lesz-e ugyanabban a formában, ha az Apple megoldása teret nyer. Abból a kevésből, amit a rendszerről tudunk, látszólag az Apple teljes egészében elfoglalja ezt a központi pozíciót.

Túl keveset tudunk persze ahhoz, hogy igazán végleges verdiktet mondjunk, és eltemessük ezt a sok-sok, egyébként sikeres vállalkozást. A mobilfizetési szegmens ráadásul az elmúlt években az leginkább felmagasztalt és túlpörgetett piacok közé emelkedett, miközben a lassan növekvő felhasználói elfogadottság miatt a piackutatók az elmúlt időben látványosan csökkenteni voltak kénytelenek a mobilfizetési tranzakciók volumenére vonatkozó prognózisaikat.

Inkább pozitívan reagáltak a befektetők

  • Az viszont biztos, hogy az Apple árfolyama a bejelentésekre összességében inkább jól reagált (főleg az Apple Pay-ről szóló részben).
  • Technikai alapon a május vége óta tartó emelkedő trendvonal és az 50 napos mozgóátlag is tesztelésre került, ami sikeresen abszolvált az Apple. Ezekből lehet építkezni rövid távon.
  • A 103 dolláron viszont másodszorra sem sikerült átjutni, miután napon belül az Apple Pay-ról szóló bemutató után csak eddig emelkedett az árfolyam. Rövid távon tehát ez a szint lehet az, ami első körben útját állhatja a további emelkedésnek.
Az Apple napi grafikonja (Nasdaq)Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Hosszabb távon tovább is emelkedhet a részvény, mivel a fundamentális kép változatlanul pozitív. A részvény a korábbi elemzések alapján továbbra sem tűnik drágának, a menedzsment pedig az utóbbi hónapok alapján egyre inkább hajlik a készpénz visszajuttatására. Ezek alapján nincs okunk kételkedni benne, hogy az Apple hamarosan újabb csúcsokat dönt meg. Akár az iPhone-eladásokról, akár a tőzsdei árfolyamról legyen szó.