A LinkedIn friss felmérése szerint 100 munkaadóból 59 a végzettségnél és tapasztalatnál is fontosabbnak látja azokat a készségeket, amelyek az eredményes és jó hangulatú csapatmunkát lehetővé teszik. Mivel az együttműködési együttható messze nem olyan konkrét elem, mint egy diploma vagy egy előző munkáltató ajánlása, ezt a tudást lágy készségeknek nevezi a HR-szakma. Papírja ugyan senkinek nincs róla, de egy valamire való szervezetnél sokat nyom a latban.
A munkavállalók rendszeresen hiányosan mérik fel a saját lágy készségeiket. Két oka lehet annak, ha valaki elégedett a szaktudásán túli alkalmasságával, mégsem üldözik a zsír álláshirdetések, írja az Inc.: az egyik a Dunning–Kruger hatás, a másik az, ha nem elég jól marketingeli magát.
A Dunning–Kruger hatás
Ez az a jelenség, amikor az ember túlbecsüli a saját tudását, méghozzá minél kevesebbet tud az adott területről, annál inkább. Valamiért jobban hajlunk arra, hogy felül-, mint hogy alulértékeljük a készségeinket. Ez nem a nagyképűség szinonímája, emellett bőven megférnek az önbizalomproblémák. Inkább a feladat és a jártasság egyeztetéséről van szó. Ránézésre úgy gondoljuk, könnyen vesszük majd az akadályokat. Pedig a kompetenciát nem nehéz reálisan megítélni, de az biztos, hogy az őszinteség és az önkritikus hozzáállás fontos hozzá.
Az önmarketing hiánya
A mi kultúránkban egyszerre általánosan elutasított viselkedési forma a dicsekvés, és nagyon támogatott, ha valaki saját jogon érvényesül. Ezt az ellentmondást azonban könnyen feloldja egy kompetens harmadik fél hiteles véleménye. Épp a LinkedInen például fontos feature, hogy egy profilon felsorolt készségeket a kapcsolati háló tagjai igazolhatnak. Ennyiből áll, hogy ne a messziről jött ember mondjon bármit arról, mire képes.

A lágy készségeknek a cikken kívül két álláskereső portál megfogalmazásában néztünk utána. A Monster hatot, a Livecarreer és a LinkedIn tízet sorol fel. Természetesen vannak köztük átfedések. A kommunikáció, az erős munkamorál, a csapatszellem és a problémamegoldás azonban minden listán megtalálható.
Általában ezek a legfontosabb lágy készségek:
- Kommunikációs készség
- Csapatmunka, együttműködés
- Alkalmazkodókészség
- Problémamegoldás
- Kritikai megfigyelőkészség
- Konfliktuskezelés
(Monster)
- Kommunikációs készség
- Felhasználói ismeretek, IT-jártasság
- Interperszonális kommunikáció
- Alkalmazkodókészség
- Önálló munkavégzés
- Szervezés, tervezés, projektmenedzselés
- Problémamegoldás
- A folyamatok állandó fejlesztése, teljesítményoptimalizálás – ez nagyjából azt a fajta fejlődést jelenti, hogy két hasonló projekt közül a második már kisebb költséggel és gyorsabban készül el
- Erős munkamorál
- Magas érzelmi intelligencia
(Livecarrier)
- Kommunikáció
- Szervezőkészség
- Csapatmunka
- Pontosság
- Kritikus gondolkodás
- Interakciós készség
- Kreativitás
- Inteperszonális kommunikációs készség
- Alkalmazkodókészség
- Barátságos személyiség
(LinkedIn)
Nem olyan időket élünk
Míg a babyboomer generáció tagjainak még egyfajta munkahelyi monogámia volt a természetes – sokan kifejezetten magánéleti csapásként élik meg, ha meg kell válniuk a cégtől, ahol dolgozni kezdtek –, kettővel arrébb, az Y generáció átlagosan másfél évet tölt egy cégnél. A köztük elhelyezkedő, szintén nagyon
aktív mai 40-50-es nemzedék nem annyira csapodár, mint a gyerekeik, ám tudatosabb is a váltásban, mint a szülei. Általában elfogadja, hogy a státusza átmeneti állapot, amelyik többször is változhat életében.
Sokat segít, ha rendszeresen célzottan elbeszélget a főnökével. Közös érdek, hogy mindenki a legjobbat kapja az együtt töltött idő alatt. A vállalat is, ön is. Ezért fontos, hogy józanul felmérjük azokat a lágy készségeket, amelyekben érdemes fejlődnünk.