"Brutális" év előtt az autóipar

Vágólapra másolva!
Nincs garancia arra, hogy az összes nagy európai autógyár túléli a mostani gazdasági recessziót - mondta pénteken Brüsszelben az Európai Bizottság vállalkozáspolitikai és ipari kérdésekben illetékes német alelnöke.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

Günter Verheugen az EU ipari minisztereinek - csütörtökön sebtében összehívott - informális tanácskozása előtt, a sajtónak nyilatkozva "brutálisnak" minősítette a gépkocsiipar kilátásait. Mint mondta, tavaly az utolsó negyedévben több mint 20 százalékkal csökkentek az autóeladások, idén pedig további 20 százalékos esés várható, ami százezrek - ha nem milliók - munkahelyét érinti majd.

Verheugen szerint a problémákat az okozza, hogy a fogyasztói bizalom csökken, miközben az autógyárak az igényekhez képest túlzottan nagy kapacitással rendelkeznek. Tavaly évi átlagban 7,8 százalékkal csökkent az új, Európában gyártott kocsik eladása. Ekkora visszaesésre az ACEA iparági szervezet szerint másfél évtizede nem volt példa.

Verheugen azért hívta össze az EU-országok ipari minisztereit, hogy képet nyerjen arról, mennyire képesek és hajlandóak európai szinten összehangolt lépéseket tenni a tagországok az autóipar megsegítésére. Mint az Európai Bizottság alelnöke a BBC-nek elmondta, a rendkívüli tanácskozás ötlete Peter Mandelsontól, az üzleti ügyek brit miniszterétől - az Európai Bizottság volt tagjától - származik.

Környezetvédelmi ösztönzőkkel próbálkoznak

Előzetes feltételezések szerint az európai autóipart oly módon lehetne ösztönözni, hogy anyagi előnyhöz - például adókedvezményhez vagy bármi más formájú előnyhöz - juttatnák azokat, akik a régi kocsijukat újra cserélik. Fokozottan érvényesülhetne ez az ösztönzés a réginél környezetbarátabb új autók vásárlása esetén.

Mint Verheugen megjegyezte, az egyes EU-országokban ma jelentősen eltér egymástól az az összeg, amennyivel "jutalmazzák" a régi autóját újra cserélő polgárt, és ez a különbözőség versenytorzító hatású.