Vágólapra másolva!
Ha a General Motors (GM) túléli a válságot, akkor sem lesz majd az pénznyelő óriás, mint ami a válság kitörése előtt volt - mondta Rick Wagoner vezérigazgató.
Vágólapra másolva!

Az autógyártó azt tervezi, hogy szervezeti költségeit 53 milliárd dollárról 40 milliárdra csökkenti 2010-re, befejezi több autómárka gyártását, és elbocsát 47 000 embert világszerte - írja a Bloomberg.

Jim Hall, egy tanácsadó cég igazgatója szerint a GM-nek ezeket a lépéseket már régóta meg kellett volna tennie, viszont ez csak egy katasztrófa bekövetkeztével történhetett meg.

Újra fel kell találni a GM-et

A jelenlegi radikális lépések a General Motors valóságos "újra feltalálását" jelentik - mondta Wagoner tegnap egy interjúban. A vezérigazgató azzal is bizonyította elkötelezettségét vállalata iránt, hogy önkéntesen évi egy dollárra csökkentette fizetését, hogy ezzel is segítse a talpra állást. A vállalat az elbocsátások mellett úgy igyekszik lefaragni a költségekből, hogy csökkenti a dolgozók béren kívüli juttatásait és drága egészségügyi kiadásait.

Az autóipar túlélési esélyei javulni látszanak, mivel tegnap a kormányzat beleegyezett, hogy újabb 5 milliárd dollárnyi segélyt nyújt az autógyártóknak, még azok csődbemenetele esetén is. Wagoner elmondta, hogy a GM-nek elég komplikált lesz a globális pénzügyi segítség kezelése, mivel a különböző országok meghatározták, hogy a segélyeket csakis az országhatáraikon belül használhatják fel. A GM-nek azonban még további 6 milliárd dollár külföldi segélyre lenne szüksége.

A felszámolást sem lehet kizárni

Terveik szerint a gépkocsikat az Opellel azonos mérnöki modell szerint fogják legyártani, így lehetővé válik a szélesebb körű eladás és az olcsóbb előállítás. A GM a németországi Opel teljes körű tulajdonosa, amely már eddig is a mérnöki munkát végzte a GM középkategóriás gépjárműihez. A cég vezetősége kijelentette, hogy európai kormányzati segítségért hajlandóak lennének lemondani az Opel irányításáról. Erre a lépésre azért kényszerültek, mert máskülönben fizetésképtelenné válna a cég a következő hónapban.

A túlélés azonban még így sem biztosított, mivel az egyeztetések még mindig nem értek véget a United Auto Workers szakszervezettel a GM 28,5 milliárdos adósságcsökkentési terveiről. Ha a megbeszélések sikertelennek bizonyulnak, akkor az a GM-et csődbe viheti, sőt, fel is számolhatják. Az autóiparnak adott 5 milliárd dolláros segély viszont átmenetileg segít kifizetni a beszállítókat, és megakadályozza a gyárak összeomlását, amíg kivárják a 27 éves mélyponton levő forgalmuk megerősödjön.