Vágólapra másolva!
A Chrysler vállalat csődje nagyon kellemetlenül érinti az Egyesült Államok gazdaságát, de a most életbe léptetett intézkedésekre egyébként is szükség lett volna. A Chrysler megmenekülése azonban még odébb van, egyes hitelezők ellenzik a Fiat-frigyet.
Vágólapra másolva!

Nem roppantja meg az amerikai gazdaságot a Chrysler autógyártó vállalat csődje, a legalább egy hónapos leállás ellenére sem - írja a Bloomberg hírügynökség iparági szakértőket idézve.

Az autógyártó összes összeszerelő üzemében legalább 30 napra szünetelteti a termelést, miközben újjászervezi tevékenységét. A döntéssel csökken a munkások jövedelme, és a beszállítók a termelés csökkentésére, esetleg szüneteltesére kényszerülnek, de a Chrysler előbb-utóbb csőd nélkül is ide jutott volna. Az átszervezéseket ugyanúgy végre kellett volna hajtani csőd nélkül is - állítja Mark Zandi közgazdász, a Moody's Economy szakértője.

Az amerikai autógyártó múlt héten bejelentett csődje az ötödik legnagyobb az Egyesült Államokban. A Chrysler most a Fiattal közösködne: az olasz autógyár a General Motors európai Opel-üzemeit is beolvasztva a világ második számú autógyártó óriását hozná létre.

Eközben a Chrysler kereskedői hálózata is az összeomlás szélén áll - írja a Reuters. A kereskedőket képviselő szervezet vezetője a csődbíróságnak elmondta: a céget körülvevő bizonytalanság miatt zuhannak az eladások, a kereskedők pedig a túlélésért küzdenek. Január óta 400 Chrysler-, Dodge- és Jeep-forgalmazó ment csődbe, havonta 35-40 szalon zár be.

A Chrysler jövője azért is bizonytalan, mert az amerikai autógyártó hitelezőinek egy része ellenzi a Fiattal való bármilyen együttműködést. Köztük van az OppenheimerFunds Inc., a Perella Weinberg Capital Management spekulatív befektetési alapja és a Stairway Capital Advisors. A többi hitelező azt kérte, hogy a nevét tartsák titokban, mert az említettek vezetői közül néhányat halálosan megfenyegettek.

A Fiat eközben jó híreket kapott Németországból: a német gazdasági miniszter, Karl-Theodor zu Guttenberg szóvivője azt mondta, hogy az Opel két kérője közül a Fiat ajánlata egyelőre meggyőzőbb, mint a kanadai Magnáé. A Fiat egyebek között a márkanév túlélésére és a munkahelyek megtartására kínált garanciáival került előnybe.