Állják a sarat a hipermarketek

2009.06.02. 18:29

A legfrissebb statisztikák szerint emelkednek a hazai élelmiszerárak. Mindazonáltal a Budaörsön és környékén lévő hipermarketekben készített [origo]-árkörkép szerint e kiskereskedők visszafogottan növelik áraikat. Az [origo]-kosár májusban 0,6 százalékkal drágult.

"Az élelmiszer-kiskereskedelemben a forgalom bővülése minden eddiginél jobban függ az árak emelkedésétől" - derül ki a Nielsen piackutató cég csütörtökön közzétett, húsz európai országban végzett felméréséből.

A Nielsen piackutató társaság az év első három hónapjára vonatkozó felmérése felemás képest mutat a magyar élelmiszer-kiskereskedelmi piacról: az eladott mennyiség 0,4 százalékkal csökkent, miközben az árak 4,4 százalékkal emelkedtek. A jelentés kiemeli: a valutaárfolyamok hullámzása gátolta az árak csökkentését több országban is, így Magyarországon, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Svédországban, sőt a magyar deviza gyengülése számos terméke esetében eljebb tolta az árakat.

A több mint 4 százalékos magyarországi drágulás jóval meghaladja a 0,5 százalékos európai átlagot, és magasabb a Lengyelországban mért 4,3 százalékos, illetve az Ausztriában regisztrált 1,9 százalékos áremelkedésnél is. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb inflációs adatai alapján áprilisban az egyhónapos infláció 0,8 százalékos volt. Az élelmiszerek ára a KSH 0,4 százalékkal emelkedett.

Az [origo] árkörképe szerint április és május között a hipermarketekben visszafogottabb volt az áremelkedés. (A felmérés természetesen sokkal kevesebb terméket vesz figyelembe és más időpontra vonatkozik, mint az említett, komoly statisztikai módszertan alapján készült adatsorok, de némi képet ad a változásokról.)

Április vs. május

A Budaörsön és közelében lévő három hipermarket - Auchan, Cora, Tesco - árai alapján összeállított kosár ára alig változott az előző hónapokhoz képest. (A májusi felmérésben 64 tétel szerepelt, márkaváltás miatt a kosárból kikerült az öblítő, a tisztasági betét és a fehérbor, valamint technikai okokból a Nescafé sem szerepel a legfrissebb felmérésben.) 

A kosarak átlagos ára közel 35 ezer forint volt májusban, ami 0,6 százalékos emelkedés az előző hónap utólag korrigált átlagához képest. A májusi átlagot a Cora húzta fel, ahol 36 210 forintba kerültek a táblázatban látható tételek. A másik két áruházlánc olcsóbban adta az ominózus összeállítást, az Auchan 34 651, a Tesco pedig 34 106 forintért kínálta ezt a kosarat. A részletes táblázat itt látható.

 

Forrás: [origo]

 

A legnagyobb drágulás az édesnemes fűszerpaprikánál következett be áprilishoz képest, a fűszer átlagára ugyanis közel 44 százalékkal drágult. A vöröshagyma ára 43, a gyufáé pedig 22 százalékkal emelkedett havi összevetésben.

A másik oldalról, azaz a legnagyobb árcsökkenést mutató termékek közül a burgonyát lehet kiemelni. A krumpli áprilisban két kilogrammos kiszerelésben szerepelt az [origo]-felmérésben, májusban viszont 1 kiló ára került be az összeállításba. A havi összevetésben az áprilisi ár felét vettük, így a múlt hónapban 163 forintba került átlagosan 1 kilogramm krumpli, míg májusban csak 119 forintba. Ez 27 százalékos mérséklődés.

Százalékos arányban jelentősen csökkent a konyhasó ára, 22 százalékos volt az áprilishoz mért visszaesés. Ebben az összevetésben a Nivea volt a harmadik, e termék 18 százalékkal lett olcsóbb. Az [origo]-körkép szerint a hipermarketek összességében visszafogottan emelték áraikat, egyes cikkek pedig sokkal olcsóbban vásárolhatók meg.

Kérdés persze, hogy a július 1-jén esedékes áfaemelés meglátszik-e majd az árakon. Feltehető, hogy a hipermarketek a lehető legkevésbé szeretnék áthárítani a vevőkre az adóemelést. Alighanem verseny kezdődik majd az áruházak között, ki mekkora mértékben érvényesíti a húszról 25 százalékra emelkedő áfát a termékek árában.

A feketegazdaságnak kedvez az áfaemelés?

Az Országos Kereskedelmi Szövetség májusban jelezte, nem ért egyet az áfaemeléssel. A szervezet rámutat, hogy a legtöbb visszaélés az APEH adatai szerint is az áfakörben van, nem véletlenül: a 20 százalékos áfakulcs a feketézőknek 20 százalékos haszonkulcsot jelent. Az 5 százalékpontos emelés pedig olaj a tűzre. Az is könnyen elfordulhat, hogy a hazai vásárlók a határokon túli áruházakat megint gyakrabban fogják felkeresni, hiszen ott eleve kisebbek az adókulcsok.

Az áfakulcsok nem most változnak először: például 2004-ben a korábbi 12 helyett már 15 százalékos áfa terhelte az élelmiszerféleségeket, ezt a kulcsot 2006. szeptember 1-től 20 százalékra emelték, július 1-től pedig 25 százalék lesz, duplája az öt évvel korábbinak. A jelenlegi helyzet azonban nem hasonlítható össze a korábbi évekkel, mivel 2006. végéig sok éven keresztül folyamatosan bővült a lakossági fogyasztás, 2007-ben, 2008-ban viszont már csökkent.