A Legfelső Bíróság dönthet a Chryslerről

2009.06.08. 11:12

Újabb bírósági ügy hátráltatja a Chrysler és a Fiat közti megegyezést. Két különböző hitelezői csoport után most három indianai nyugdíjalap gördített akadályt az üzlet elé. Ők is hiteleztek a csődbe jutott autógyártónak és most azt sérelmezik, hogy a biztosított hitelekkel nem rendelkező szakszervezetek jobban járnának, mint ők.

Itt olvashatja a válság híreit!

A gazdasági válság padlóra küldte az amerikai autóipari eladásokat és ezt már nem tudta elviselni a Chrysler. Áprilisban csődvédelmet kért a cég, és az azóta kidolgozott megoldás szerint a vállalkozást a Fiat, egy a szakszervezetek által alkotott tröszt, valamint az amerikai és kanadai állam venné gondozásába közösen.

A Fiat kezébe 20 százalék kerülne, a szakszervezetekhez 68 százalék, míg a két kormány összesen 12 százalékot birtokolna. Az amerikai kormány támogatta ezt a megoldást, mert így a vállalat ki tudna lábalni a csődből, de egyesek másként gondolták.

A hitelezők egy csoportja meg akarta akadályozni az olasz Fiat részesedés szerzését, de keresetüket elutasította az autógyártó csődjét felügyelő bíró. Egy hétre rá az Egyesült Államok Fellebbviteli Bírósága újból megerősítette, hogy szabályos a Chrysler vagyontárgyainak értékesítése.

A Fellebbviteli Bíróság azonban hétfő délutánig elhalasztatta az eladási ügylet lezárását, így a rendőröket, tanárokat és építési vállalkozókat képviselő három nyugdíjalap a Legfelső Bírósághoz fordult, hogy azonnal állítsa le az ügyletet, míg ők fellebbeznek.

A nyugdíjalapok összesen 42 millió dollárt birtokolnak a Chrysler 6,9 milliárd biztosított hiteléből. Szerintük nekik több védelem járnak, mint a szakszervezeteknek. "A súlyos hosszú távú következmények miatt nagyobb fontossága van a bíróság vizsgálatának, mint annak, hogy megakad a megegyezés" - nyilatkozta az alapokat képviselő egyik ügyvéd.

"A közvélemény figyelemmel kíséri az eseményeket, és látniuk kell, hogy főleg amikor stressz alatt van a rendszer, akkor is érvényesülnek a törvények és a bírói hatalmi ág megfelelő módon ellenőrzi a végrehajtói hatalmi ágat." Ezt az ügyvédek annak kapcsán mondták, hogy aggályosnak tartják, hogy az USA kormányzata a bankoknak szánt pénzekből segítette a Chryslert.

A Legfelső Bíróság természetesen zöld utat adhat az eladásnak, így a nyugdíjalapok nem tudnák benyújtani keresetüket. Ebben bízik a Chrysler, a Fiat és az amerikai kormány jogi képviselői is, akik szerint az egész huzavona minél előbbi lezárása a legfontosabb. Ez különösen a Chrysler számára van így, ugyanis ha június 15-éig nem születik megegyezés, a Fiat minden további nélkül kihátrálhat az üzletből, anélkül hogy centet is fizetne.