Norvég milliomos veheti meg a Saabot

Vágólapra másolva!
Egy milliomos norvég vállalkozó és a sportkocsikat gyártó svéd Koenigsegg venné meg közösen a fizetésképtelen Saab Automobile AB autógyárat pénteki svéd és norvég sajtóhírek szerint.
Vágólapra másolva!

Egybehangzó stockholmi és oslói jelentések szerint a Saab megvételére összeállt skandináv duó norvég tagja Bard Eker dúsgazdag ipari formatervező. A hírek szerint a felek szándéknyilatkozatot írtak alá, ezzel megtették az első lépést a Saab megszerzése felé.

Az értesüléseket egyelőre nem erősítette meg az anyavállalat, a csődvédelmi eljárás alatt álló amerikai General Motors (GM) és a svéd kormány sem.

A Saab idén februárban vált fizetésképtelenné, áprilisban pedig a GM közölte, hogy már nyáron szeretné eladni a céget, amelynek felét 1990-ben szerezte meg 600 millió dollárért, tízéves vételi opcióval a másik felére. Az opciót 2000-ben váltotta be az amerikai cég.

Bard Eker és a kisszériás sportkocsikat gyártó Koenigsegg Automotive AB egyébként már régóta szoros kapcsolatban állnak. A vállalkozó cége, az Eker Industrial Design SA gyakran teljesít megbízásokat az autógyárnak, amelynek éppen Eker a legnagyobb részvényese a 2005-ben megvásárolt 45 százalékos tulajdonrésszel.

A Koenigsegg tavaly összesen 20 kocsit adott el, Eker pedig ugyan vagyonos ember, de a 3500 főt foglalkoztató Saab csak az anyavállalatnak, a GM-nek 9 milliárd koronával (232 milliárd forint) tartozik, a feltételezett vásárlók és a megvételre kínált cég között tehát több nagyságrendnyi a különbség. Svédországban ezért sokan hitetlenkedve fogadták a hírt, a sajtó pedig azt találgatja, hogy ki is állhat valójában a tervezett ügylet mögött.

A Saab az utóbbi húsz évben csaknem egyfolytában veszteséges volt. A termelés folytatásához becslések szerint 7,5 milliárd koronára van szükség. A társaságnak évente 150 ezer autót kellene eladnia a gazdaságos működéshez, de ez már hosszú ideje nem sikerül neki. Tavaly világszerte 93 ezer Saab kelt el, idén az első öt hónapban ennek a felét sem sikerült megközelíteni.

A Saab csődgondnoka szerint a jövő szerda vízválasztó lesz a társaság történetében. Akkor kell nyilatkoznia a hitelezőknek - köztük a GM-nek - a csődvédelmi eljárást vezető bíróság előtt, hogy hajlandóak-e engedni a Saab tartozásából.

A kormány korábban határozottan elutasította, hogy segítséget nyújtson a bajba jutott autógyárnak. Most azonban értesülések szerint Saab-csomagot állít össze a stockholmi kabinet, benne állami kezességvállalással és az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelével. Ez megfigyelők szerint arra utal, hogy valóban komoly kérője akadt a Saabnak.