Vágólapra másolva!
Májusban már a tizenharmadik egymást követő hónapban csökkent a forgalomba helyezett új gépkocsik száma Európában. A visszaesés éves szinten 4,9 százalék, közölte kedden az európai autógyártók szövetsége (ACEA).
Vágólapra másolva!

Itt olvashatja a válság híreit!

Előző hónapban 1,27 millió új kocsit helyeztek forgalomba. 2009 első öt hónapjában összesen 5,96 millió autót regisztráltak, ami 13,9 százalékos éves szintű visszaesés. Ez az adat viszont csak összegző jellegű, a kontinensen belül jelentős eltérés van az egyes régiók közt.

Európa keleti és nyugati fele között akkora a különbség, hogy míg a 15 nyugat-európai uniós tagországban átlagosan 2,7 százalékos volt a visszaesés, addig a közép-kelet-európai térség uniós országaiban a tavaly májusinál 26 százalékkal kevesebb új gépkocsi jelent meg az utakon.

Eközben nem meglepő módon a nyugat és a kelet sem egységes. Megfeleződött az autókereskedők forgalma Finnországban és Írországban, de némileg bővült Ausztriában, Franciaországban és Görögországban, Németországban pedig főként a roncsprémiumnak köszönhetően 39,7 százalékkal több kocsi kelt el az egy évvel korábbinál.

A kontinens középső-keleti részén Szlovákia az éllovas 46,4 százalékos növekedéssel. Csehországban 20,5 százalékkal emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma. A lista végén pedig a mostanában egyébként is gyengén teljesítő Lettország áll 80,4 százalékos csökkenéssel.

Autómárkákat tekintve a francia Renault-csoporthoz tartozó Dacia forgalma bővült a legnagyobb mértékben. Az olcsónak számító román kocsikból éves szinten 99,8 százalékkal több, összesen 24 894 darab kelt el májusban.

A gyártók közül a Hyundai volt az első 25,1 százalékos növekedéssel, ami 29 309 eladott új gépkocsit jelentett. Az európai autógyártók közül a Volkswagen csoport forgalma növekedett leginkább, 3,1 százalékkal. A legnagyobb, 9,6 százalékos visszaesést pedig az Opel/Vauxhall szenvedte el.