Vágólapra másolva!
A Concorde Értékpapír Zrt. globális autóértékesítés közel 80 százalékát tartalmazó adatbázisa alapján júniusban már csak 4 százalékkal esett a személyautó értékesítés. Az első félévben 15 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint 2008-ban. Ez lényegesen kedvezőbb adat az év elején látott 25 százalékos zuhanásnál.
Vágólapra másolva!

Az állami támogatásoknak köszönhetően Kína és Brazília eladásai tovább szárnyaltak júniusban, Európa és India is bővülést mutatott, az USA-ban és Oroszországban pedig a gyenge júniust már valószínűleg kedvezőbb hónapok követik, az ott is beinduló állami programoknak köszönhetően.

14 hónap után ismét bővülő autóeladásokról tudunk beszámolni Európában. Az európai újautó értékesítés 2,4 százalékkal nőtt júniusban az egy évvel korábbi értékhez képest, az első félév eladásai így csupán 11 százalékkal csökkentek. A vártnál lényegesen jobb eladási adatok egyértelműen a jelenleg is futó állami támogatásokra vezethetők vissza.

Megy a roncsautóprogram

Németországban naponta mintegy 6000 kérelem érkezik be a roncsautó prémium igénybevételére, a 40 százalékos plusz a júniusi értékesítés növekedésében egyértelműen jelzi a program sikerét. Úgy tűnik, hogy állami segítséggel az olasz piac is magára talál, ott 12 százalékkal bővültek az eladások.

A régiónkban érdemes kiemelni Csehországot, ahol április óta az ÁFA a személyautók után is visszaigényelhető. Ott júniusban 18 százalékkal, az első félévben pedig 8 százalékkal bővültek az eladások.

Mivel az állami eladásösztönző programok a volumengyártók eladásait támogatják, a győztesek között ismét a Volkswagent (+10 százalék) és a Fiatot (+12 százalék) találhatjuk, míg a luxusautó gyártók - így a Mercedes (-1,4 százalék) és a BMW (-13 százalék) - továbbra is nehéz értékesítési környezettel szembesülnek.

Amerika

Az elmúlt hét hónapban rendre minimum harmadával csökkentek az autóeladások az amerikai piacon, ehhez képest a júniusi 28 százalékos mínusz üdítően hat.

Az amerikai márkák közül a Ford (-11 százalék) teljesített a legjobban, annak ellenére, hogy elemzők szerint a versenytársaknál kevesebb támogatást ad autóihoz. A japán gyártók jellemzően 30 és 40 százalék közötti visszaesést mutattak, az európai autógyártók 20 százalék körüli eséssel júniusban is piaci részesedést szereztek.

Az értékesítők jelenleg a július végén induló roncsautó program sikerében reménykednek. Az 1 milliárd dolláros program november végéig, illetve a keret kimerítéséig tart.

A program lényege, hogy a vásárló akár 4500 dolláros támogatást is kaphat abban az esetben, ha az általa vásárolt új autó legalább 10 mpg-vel (mérföld megtett út 1 gallon üzemanyaggal) alacsonyabb fogyasztást ér el, mint a leadott régi.

A 3500 dolláros kedvezményhez legalább 4 mpg-vel (kis teherautónál 2 mpg) jobb fogyasztásúnak kell lennie az új autónak a réginél. A leadott személyautó gyártási időpontja nem lehet korábbi 1984-nél.

Kína, Japán

48 százalékkal nőtt az autó eladás Kínában, amivel a föld legnépesebb országa megelőzte eladásokban az Amerikai Egyesült Államokat. Ez már zsinórban az ötödik kétszámjegyű emelkedő hónap volt, amivel az első félév értékesítése már 25 százalékos bővülést mutat. Ezzel az általunk figyelt 7 régió eladásaiból 21 százalékos szeletet hasít ki a világ harmadik számú gazdasága, szemben a tavaly júniusi 14 százalékkal.

Tovább stabilizálódik a japán újautó értékesítés, már negyedik hónapja csökkenő ütemű visszaesést látunk a szigetország piacán. Számításaink szerint mintegy 11 százalékkal kevesebb személyautót adtak el júniusban, mint egy évvel korábban.

A nagy téma továbbra is a hibridek jó szereplése, ugyanis a Toyota Prius júniusban is a legkelendőbb személyautó volt (a kisautó kategóriát kivéve), míg a Honda új hibridje, az Insight a negyedik helyet szerezte meg. Az alternatív hajtású autók sikerében nagy szerepet játszik az adótámogatás, többek között ennek köszönhető, hogy immár harmadik hónapja hibrid vezeti az eladási listákat.

Brazília, Oroszország

Az újautó vásárláshoz nyújtott adókedvezmények programját az év végéig meghosszabbították Brazíliában, ami a fogyasztói bizalom erősödésével 21 százalékkal dobta meg az autóértékesítést júniusban.

A Brazil Autógyártók Szövetsége szerint a 2010-es év akár még az ideinél is jobb lehet, ugyanis az alacsony kamatok ismét vásárlásra ösztönözhetik a fogyasztókat.

Júliusban tovább folytatódott a dráma az orosz újautó piacon. A visszaesés 56 százalékos volt, az első fél évet tekintve pedig 49 százalékkal csökkentek az eladások.

A piacvezető Lada (-41 százalék) és a júniusi eladások szerint harmadik Reanult (-32 százalék) relatíve jól szerepeltek, de a Ford, Nissan, Toyota, Hyundai négyesből mindegyik szereplő 70 százalék feletti zuhanást regisztrálhatott.

A következő hónapokra azonban optimizmusra adhat okot a Putyin által bejelentett autóértékesítés ösztönző program kibővítése. Ennek keretében kedvezményes autóhiteleket kínál több pénzintézet. Szakmai szervezetek egy a németországihoz hasonló roncsautó prémium bevezetését szorgalmazzák Oroszországban is, erre azonban a kormányzat eddig nem mutatott hajlandóságot.

India

Az alacsony hitelkamatok és az adókedvezmények hatására már ötödik hónapja emelkedő eladásokat produkál az indiai személyautó piac. Júniusban 8 százalékkal több személyautót adtak el, az első félévben pedig stabilan 5 százalékkal bővült az eladás.

Az értékesítés felfutásában az is szerepet játszott, hogy a legtöbb gyártó az idei második negyedévben több új, olcsó, alsó kategóriás modellt mutatott be, amelyekkel főleg a moped tulajdonosokat kívánják meggyőzni az autóvásárlásról.