A mezgyártók is mérkőznek az Eb-n

2004.06.18. 7:44

Nem csupán a csapatok, hanem a sportszergyártó cégek is óriási csatát vívnak egymással a portugáliai labdarúgó Európa-bajnokságon, hiszen hatalmas tétje van annak, hogy melyik márka mezeiben feszít a győztes csapat. A legnagyobb cégek természetesen megpróbálnak biztosra menni, és több esélyes csapatot is felöltöztetnek, hogy még véletlenül se maradjanak le a dobogóról.

A drukkerek mellett valószínűleg a sportszergyártó cégek marketingesei is rekedtre ordítják magukat a labdarugó-világbajnokság mérkőzésein, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy az általuk felöltöztetett csapat az első körben kiesik, vagy továbbjutva még több ideig futkározik a kamerák kereszttüzében. Természetesen a világ legnagyobb márkanevei nem engedhetik meg maguknak azt a blamázst, hogy az általuk szponzorált csapatok közül legalább egy ne jusson be a negyeddöntőbe, ezért több - általuk esélyesnek vélt - csapatot is felöltöztetnek.

Tétre, befutóra

A gyártók közötti erőviszonyokat jól szemlélteti, hogy ki hány és mennyire esélyes csapatnak szállítja a mezeket, de természetesen presztízskérdés az is, hogy a hazai csapatot azért "illik" felöltöztetni: az adidas taktikája meglehetősen ésszerűnek tűnik, hiszen egyebek mellett a németeket, a franciákat és a spanyolokat öltöztetik, így könnyen lehet, hogy a döntő mérkőzésen más márka nem is lép fűre. A Nike a holland, horvát, portugál és az orosz mezeket szállítja, így nagyot már a pipás márka sem bukhat. A Puma az olasz csapat sikerében bízik elsősorban, de macskás mezben feszít a cseh, bulgár és svájci válogatott is. Az egy kis wilmslow-i üzemből napjainkra már nemzetközi csoporttá növekedett Umbro az angol válogatottnak szállítja a mezeket, de szintén ők gyártják a svéd válogatott ruhatárát is.

Forrás: [origo]A dolgokon némileg bonyolít, hogy a sportszergyártók egyéni szerződéseket is kötnek különböző játékosokkal, így fordulhat elő, hogy David Beckham az angol válogatott Umbro mezében feszít, de ugyanakkor adidas cipőben rúgja a gólokat. Természetesen a dolog néha fordítva is elsülhet, hiszen nemrégiben hatalmas blamázst okozott a Nike-nak, hogy - az amúgy Puma mezben játszó - Totti élesen kritizálta a cipőjét, ami állítása szerint kényelmetlen volt, és feltörte a lábát.

A gyártók értelemszerűen befektetésként kezelik a szponzorálást, ezért lehetőleg kamatostul szeretnék viszontlátni azt a rengeteg pénzt, amit a csapatokra költöttek. Ennek egyik legjövedelmezőbb módja, hogy a sztárcsapatok mezét, cipőjét, melegítőjét az üzletekben is árusítják, így bárki felt tud úgy öltözni a grund tiszteletére, ahogy azt a kedvencei is teszik az Eb-n.

Tetőtől -talpig replikában

Forrás: --Az adidas által készített francia, német és spanyol válogatott mezeit 16 000 forintért lehet megvenni, míg az ezekhez passzoló nadrágért 9000 forintot kell fizetni. Akinek Beckham, Zidane vagy éppen Raul adidas Predator Pulse típusú cipőjére fáj a foga, annak 44 000 forintot kell összespórolnia, ám nem árt, ha még 4000 forintot betesz a pénztárcájába, hogy a szereléshez passzoló sportszár ára is kijöjjön.

A Nike replikamezei (portugál, horvát, holland, orosz) egyaránt 15 000 forintba kerülnek, míg az ehhez passzoló nadrág 8400, illetve a sportszár 3000 forintért kelleti magát. A Totti rémálmaként elhíresült Mercurial Vapor típusú cipőért 43 000 forintot kell a kasszánál hagyni, és bízni abban, hogy az olasz sztár esete csupán egyedi probléma volt... Az angol válogatott Umbro mezéért nem kevesebb, mint 18 000 ezer forintot kérnek, de a nadrág 10 000 forintos ára is borsosnak mondható, ha ehhez még hozzávesszük az elmaradhatatlan 4000 forintos sportszárat is. A Puma által készített olasz nemzeti mezért 16 000 forintot kérnek, míg a cseh és a bulgár nemzeti gárda szereléséért már 17 000-et. Aki a cipőjén is szeretné látni az ugró nagymacskát, annak 35 000 forintot kell kigazdálkodnia egy King SL típusú stoplisért, és cserébe azzal a tudattal lőheti a gólokat, hogy ilyenben játszik például az olasz válogatott kapusa, Gianluigi Buffon is.

Egy kis rugdalnivaló

Forrás: [origo]Természetesen mit sem ér az egész mulattság, ha Zidane felszerelésében feszítve egy ütött-kopott labda után kell szaladgálni, ezért érdemes egy kis pénzt hagyni a megfelelő rugdalnivalóra is. Az Európa-bajnokságon használt labdákat az adidas szállítja, egészen pontosan 2370 darab Roteiro fantázianevű "zsugát" készítettek a jeles esemény számára. A labda érdekessége, hogy forradalmian új technikát alkalmaznak elkészítése során, ugyanis nem varrják, hanem hővel ragasztják a komponenseket.

Csúcstechnika ide vagy oda, sok focista nem értékelte túlságosan a technikai innovációk sorát: "Mindig feltalálnak valamit, ami megkönnyíti az emberek életét, de nem értem, hogy miért nem lehet a régi, hagyományos labdákkal játszani. A mostani játékszer még a 2002-es világbajnokságon használtnál is rosszabb" - vélekedett Gianluigi Buffon, a torna egyik esélyesének tartott csapat első számú kapusa. A szintén hálóőr Angelo Peruzzi egyenesen a "kapusok büntetésének" nevezte a Roteirot, mivel kiszámíthatatlanul száll a levegőben, és furcsán pattan a földről. Természetesen a legtöbben nem kapusként szeretnének találkozni a Roteiroval, így ők potom 26 000 forintért vehetnek egyet maguknak, a hálóőrök rémisztgetésére.

KAPCSOLÓDÓ CIKK