A Malév vevőjelöltje cáfolja az eladósodását

Vágólapra másolva!
Légből kapottnak nevezte a Malévra pályázó AirBridge Zrt. fő részvényese az eladósodottságáról megjelent híreket. Borisz Abramovics hétfőn anyiléatkozott az MTI-nek.
Vágólapra másolva!

A sci-fi határát súrolják az eladósodásomról szóló értesülések - mondta Borisz Abramovics hétfőn az MTI-nek. Az orosz AirUnion légiszövetségben érdekelt Abramovics a hírügynökségnek elmondta, hogy az AirUnion tavaly rekordévet zárt, először szállított 4,8 millió utast, és 440 millió dollárt fektetett orosz repülőtér-fejlesztésbe és flottakorszerűsítésbe.

Sosem volt jobb évünk, mint a tavalyi - állította. Közölte: azz AirUnion halad előre stratégiai céljai felé. Ilyen a Malév-partnerség is, az AirBridge sikeres privatizációs szereplése esetén.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) igazgatósága a múlt csütörtökön döntött úgy, hogy csak az AirBridge Zrt.-vel folytatja a Malév privatizációjának záró tárgyalásait. A felek a szerződés részleteiről egyeztetnek a héten.

A Renaissance Capital befektetési bank moszkvai elemzője viszont pénteken azt mondta az MTI-nek, hogy Borisz Abramovicsnak a Malév megszerzése a harmadik és egyben legdrágább vállalkozása lenne a szakmában, holott már eddig is jelentős adósságokat halmozott fel. Egyes hírek szerint az orosz üzletembernek 160 millió euróba, más értesülések szerint 160 millió dollárba kerül a magyar nemzeti légitársaság megszerzése.

Abramovics első ilyen vállalkozása öt légitársaság, az AirUnion szövetség tagjainak egy cégbe vonása, de az orosz vagyonügynökség, amely a vezető légitársaság, a KrasAir 51 százalékos tulajdonosa, nem akarja engedni, hogy az állami részesedés az új holdingban 50 százalék alatt legyen. Borisz Abramovics december végén magyar újságíróknak Budapesten azt mondta, hogy az új légitársasági holding már januárban megszületik, miután az orosz elnök aláírja a légitársaságok egyesítéséről szóló rendeletet. Akkor az orosz üzletember azt mondta: ebben a légitársaságban a magánszemélyek lesznek többségi tulajdonban, az orosz állam kisebbségi hányaddal rendelkezik majd.

Moszkvai értesülések szerint Abramovics konfliktusban áll az orosz vagyonügynökséggel a krasznojarszki repülőtér ügyében is, amelyet el kell különíteni a KrasAirtől. A vagyonügynökség több perben különböző térítéseket követel a KrasAir magánrészvényeseitől (például egy szerinte jogszerűtlenül felvett hitel vagy állami tulajdonban lévő reptéri létesítmények használata miatt).

Orosz sajtóértesülések szerint az AirUnion légiszövetség tagjainak 100 millió dollár körüli lejárt tartozása van üzemanyag-szállítóival szemben.

Az orosz üzletember harmadik vállalkozása az első orosz diszkont légitársaság, a Sky Express megalapítása, amelynek nem többségi tulajdonosa, de állítólag a főrészvényese ő maga. A Sky Express hétfőn indítja első járatát Moszkvából (Vnukovo) Szocsiba.

A világ minden légitársaságának van tartozása üzemanyag-vásárlás fejében, s ennek mértéke szezonálisan ingadozik - kommentálta az AirUnion szóvivőnője hétfőn azt a médiajelentést, amely szerint az orosz légi szövetség jelentős adósságot halmozott fel ebből a fajtából.

Magától értetődően van ilyen tartozásunk, hiszen a legnagyobb üzemanyag-fogyasztók közé tartozunk. E tartozás mértéke idényenként ingadozik aszerint, hogy járataink sűrűbben vagy ritkábban közlekednek - mondta Olga Trapeznyikova, a szibériai KrasAir körüli AirUnion sajtószolgálatának vezetője az MTI-nek, megjegyezve: az üzemanyag-összetevő az önköltség 60-70 százalékát teszi ki az orosz légi közlekedési piacon.

A Kommerszant című üzleti lap január 7-i száma szerint a TOAP (Toplivnoje Obeszpecsenyije Aeroportov) repülőtéri üzemanyag-nagykereskedő vezérigazgatója, Jevgenyij Osztrovszkij azt mondta, hogy az AirUnion mintegy 2,5 milliárd rubellel (vagyis közel százmillió dollárral) tartozik a cégének.