Felére akarja csökkenteni a repülők CO2-kibocsátását a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet. Az ICAO határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát.

Szigorúbb üzemanyag-hatékonysági és új szén-dioxid kibocsátási normákat céloz meg a klímavédelem elősegítésére a világ repülési ipara - jelentette be a hétvégén a mintegy 230 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség, az IATA, tudósít a Dow Jones gazdasági hírügynökség.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO montreáli tanácskozásán először állapított meg a kormánycéloknál is szigorúbb normákat az üvegházhatást okozó káros szennyeződések légköri csökkentése érdekében.

Az ICAO határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, azzal a pótlólagos, ambiciózus céllal kiegészítve, hogy 2050-ig ezen felül még évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el. Ehhez a célkitűzéshez nemcsak a légitársaságok, de a repülési ipar többi szereplője, a gyártók, a repülőterek és a navigációs szervezetek is csatlakoznak.


Felére csökkentenék a CO2-szennyezést

Az évi másfél százalékos csökkentést még 2007-ben határozták el az IATA-hoz tartozó légitársaságok. Ennek alapján a 2005-ös szinthez képest 2050-ig összesen a szén-dioxid kibocsátás mintegy 50 százalékos csökkentését tűzték ki. Az IATA főtitkára szerint a még szigorúbb normákkal a repülési ipar a "maga részéről egyedülálló célokat fogalmazott meg, és modell lehet más iparágak számára is". Giovanni Bisignani úgy véli, hogy az ICAO új nyilatkozata az év végi koppenhágai klímacsúcson is mintaként szolgálhat.

Forrás: [origo]

Jelenleg csak látványterveken zöldek a gépek (Kara Orsolya Halasi pillangók című terve a Malév repülőgép-festési pályázatára érkezett; forrás: Malév.hu)

A légiközlekedés szennyező hatását úgy is csökkenteni lehetne, ha autók helyett repülőgépek hajtását oldanák meg bioüzemanyaggal. Az alternatív üzemanyagok arányának növelése elsődleges fontosságú a szennyezőanyag kibocsátás csökkentése szempontjából, állítják a brit Policy Exchange kutatóintézet szakemberei.

A szakemberek szerint azonban ahhoz, hogy a világon üzemelő autók számára biztosítva legyen a megfelelő mennyiségű bioetanol és biodízel, egy Egyesült Államok méretű mezőgazdasági ültetvényre lenne szükség. Ez óriási terület, és mivel az autók esetében léteznek egyéb alternatív lehetőségek is, inkább csak a légiközlekedésben lenne célszerű a kerozinról a növényi eredetű üzemanyagra áttérni. A hagyományos konstrukciójú repülők ugyanis egyéb energiaforrásokat nem tudnak hasznosítani.

Az igazi megoldás azonban az lenne, ha az autóipar példájára a repülőgépgyártók is életképes megoldásokat tudnának bemutatni a kőolajalapú meghajtás, vagyis a légcsavart pörgető robbanómotorok, a gázturbinák és sugárhajtóművek kiváltására.