Nem annyira veszélyes levegőt venni Mexikóvárosban

Húsz éves munkával érték el Mexikóvárosban, hogy valamelyest tisztább a levegő a világ egyik legszennyezettebb metropoliszában. Az eredmény: tisztán látszódott a város fölött a két vulkáni csúcs, a Popocatepetl és az Iztaccihuatl.

Bár Mexikóváros a világ egyik legszennyezettebb levegőjű metropolisaként ismert, az utóbbi évek tudatos politikája nyomán mára valamelyest tisztábbá vált a levegője. A szokatlanul jó levegőminőség az elmúlt hetekben képeslapra illő látvánnyal ajándékozta meg a 20 milliós főváros lakosait: tisztán látszódott a város fölé magasodó két hófödte vulkán, a Popocatepetl és az Iztaccihuatl.


Az ózon okozta a legtöbb gondot

"Az utóbbi években sorra megdöntöttük a rekordokat az ózonkoncentráció határértéke alatt maradó napok számát illetően. Tavaly 185 nap volt az elfogadható tartományban, az idei évet pedig még ennél is jobb mutatóval kezdtük: az első 60 napból 50-en a határérték alatti számot mértünk" - közölte Martha Delgado, a város környezetvédelmi irodájának munkatársa az AFP francia hírügynökséggel. Az ózon a legszigorúbban ellenőrzött szennyezőanyag a mexikói fővárosban. Delgado közlése szerint az 1990-es években a levegőminőség általában emiatt az anyag miatt lépte túl a határértéket az év nagyobbik részében.

Forrás: AFP

Ellenőrzik egy autó ózon- és egyéb gázkibocsátását egy környezetvédelmi mérőállomáson
Mexikóvárosban. A környék levegője a javulás ellenére még mindig nem "kristálytiszta", mint ahogyan a
spanyol hódító, Hernán Cortés jellemezte a 16. században

"A szennyezés továbbra is problémát jelent, de az tény, hogy az utóbbi több mint húsz évben felvettük a harcot a szennyezés ellen, és a javulás tagadhatatlan" - vélekedett Gustavo Alanis, egy mexikói környezetvédelmi civil szervezet szakértője.

A városnak a magas légszennyezés miatt számos óvintézkedést kellett hoznia: többször korlátozták a személygépkocsik számát, ideiglenesen fel kellett függeszteni a közmunkákat és a kültéri sportolást is. A stratégiai programok között központi szerepet játszott a tömegközlekedés korszerűsítése. Ennek során a sikeres bogotái tapasztalatok alapján külön gyorssávot hoztak létre az autóbuszoknak, az európai mintát követve pedig bátorították a kerékpáros közlekedést az autózás helyett. 

A hivatalos mérések mellett független tanulmányok is alátámasztják, hogy a levegőminőség sokkal jobb, mint egy évtizeddel ezelőtt - erősítette meg az AFP-nek Aaron Jazcilevich, a Nemzeti Egyetem légkörtudományi központjának kutatója.

"Két domináns tényező magyarázza a levegőminőséget. Az egyik az időjárási, hiszen a szelek eloszlatják a szennyező anyagokat. A másik pedig a magángépkocsi-használat környezetvédelmi szabályozása" - mutatott rá a kutató. Jazcilevich szerint elképzelhető, hogy az utóbbi évek fejleményeinek hatására Mexikóváros már nincs a világ öt legszennyezettebb nagyvárosa között: a kétes ranglistán vagy Kairó lépett az első helyre, vagy akár India és Kína egyes nagyvárosai kerültek az első helyekre.

KAPCSOLÓDÓ CIKK