Újabb, jelentős mennyiségű hamu érkezhet hazánk fölé a hét közepén a múlt szerdán kitört izlandi vulkánból. Az Eyjafjallajökull hamufelhője szinte egész Európát beterítette, megbénítva a légiközlekedést. A vulkán továbbra is füstöl, és az északnyugati szél ismét hamut sodorhat Európa fölé.

Megint a múlt hetihez hasonlóan áramlik a levegő Izland fölött. Mivel továbbra is füstöl az izlandi Eyjafjallajökull vulkán, szerdán ismét vulkáni hamu kerülhet Közép-Európa fölé. (A kitöréseknek nem tudni, mikor lesz vége - tudósít az [origo] Tudomány rovata.)

Az izlandi tűzhányó múlt héten, szerda délután tört ki. Hamufelhője fokozatosan terjedt a kontinens fölé, ugyanis ekkor a Brit-szigetek térségében magasnyomású légköri képződmény épült fel, míg Skandinávia fölött egy ciklon alakult ki.

A két nyomási mező közös áramlási rendszerében erős északnyugati szél volt a jellemző az Északi-tenger fölött, ami a vulkáni hamut Izland felől könnyen a kontinens északnyugati területeire, majd fokozatosan Európa belsejébe szállította. Az apró szemcsék több kilométeres magasságokba is feljutottak a légkörben, így az ott uralkodó szelekkel szálltak tovább.


Hatezer méteren már tiszta a levegő

Hétfőn már a felsőbb rétegekből, azaz 6000 méteres felett kikerül a vulkáni hamu a kontinens felől, viszont az alsóbb rétegekben még nagy területen megtalálható, derül ki a brit meteorológiai szolgálat vulkánihamu-tanácsadó központja, a VAAC előrejelzéséből.
 
Az előrejelzések szerint a vulkáni tevékenység nem mérséklődik, és az időjárás ismét úgy alakul, hogy a múlt hét közepén tapasztalt áramlási viszonyok várhatók Izland fölött. Azaz egy markáns skandináv ciklon miatt megint Izland térségéből áramlik a levegő, először a kontinens északnyugati tájai fölé, majd szerda környékén már Közép-Európa fölé is. Ennek következtében újabb, jelentős mennyiségű hamu érkezhet hazánk fölé.


Nehéz megbecsülni a hamufelhő terjedését és sűrűségét

A vulkáni hamu a repülőgépek hajtóműveibe kerülve üzemzavart okoz, ezért rendkívül veszélyes olyan légtérben repülni, amelyben akár csak minimális koncentrációban jelen van. Kedvezőtlen hatással van továbbá a repülőgépek érzékeny műszereire is. Kimosódás esetén, a kabinüvegeken szennyeződést okoz, vagyis a pilóták sehogy sem vagy csak alig látnak ki a szélvédőn.

Az áramlásnak megfelelően múlt hét csütörtöktől fokozatosan zárták le Északnyugat-Észak-Európa, majd Közép-Európa országainak légtereit.

Térségünket a vulkáni felhő a pénteken este 10 óra után érte el, ezért péntek este 19 órától légtérzárat rendeltek el hazánk légterében, amelyet meghosszabbítottak hétfő délig. Vasárnap a déliesre, délnyugatiasra forduló áramlással a hamufelhő nagy része lassan elhagyta Magyarország légterét, így hétfő délben feloldották a légtérzárat. A részecskék terjedését és koncentrációját nagyon nehéz megbecsülni, de a legfrissebb számítások szerint hétfő délután már nem lesz fölöttünk számottevő mennyiségű vulkáni részecske. A hamu nagy része hazánk légteréből keleti, északkeleti irányban halad tovább Oroszország felé.

Hétfő 12 óráig összesen 700 ferihegyi járat kényszerült a földön maradni: az utasszállító gépek nem tartózkodhattak a levegőben. Az intézkedés hatálya alól csak a mentőhelikopterek kaptak felmentést, mert ezek alacsonyan, 200-400 méter magasságban repülnek, és minimális kockázatot jelentett számukra az 5000-8000 méter magasságban keveredő szennyezőanyag.