Újra megbéníthatja az európai reptereket a vulkáni hamu

Az Izland szigetéről származó hamufelhő ismét elérte Európa térségét, és többfelé komoly gondot okoz a repülésben. Az előrejelzések szerint a hamu az Ibériai-félsziget irányából Közép-Európa felé halad.

Újra jó néhány európai repülőtéren rendeltek el, és még további számos légikikötőben rendelhetnek el légtérzárat az izlandi Eyjafjöll vulkán kitöréséből származó vulkáni hamu miatt. A vulkáni porfelhő az elmúlt napokban északnyugati irányból érte el az Ibériai-félsziget térségét, és az ott kialakult légörvény ún. előoldalában irányt változtatva szállítódott tovább Nyugat-Európa, illetve Közép-Európa fölé. Vasárnap estére a hamufelhő megközelítette Magyarország légterét is.

A szennyezőanyag ezúttal jóval hosszabb utat tett meg, mint néhány héttel ezelőtt, ezért az akkorinál némileg kisebb koncentrációban lehet jelen a légkör 5000-9000 méter közötti rétegében. Ennek ellenére szükség lehet a légi forgalom korlátozására, mert a hamu minimális koncentrációban is katasztrófához vezethet. A repülőgépek hajtóművébe bejutva meghibásodást okoz, és összezavarhatja az érzékeny műszereket.

Az áramlási viszonyokat figyelembe véve, leginkább Portugália, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, valamint Ausztria és Svájc számos repülőterein rendelhetnek el korlátozásokat. Az előrejelzések szerint az látszik a legvalószínűbbnek, hogy a hamu holnap kora hajnalban érkezik meg az ország légtere fölé, ezért a Ferihegyi repülőtéren is életbe léptethetnek korlátozást. De Csehország, Horvátország, Szlovákiai is a tilalom hatálya alá eshetnek.  

Az izlandi Eyjafjöll vulkán változó intenzitással folyamatosan lövelli a légkörbe a vulkáni hamut. Geológusok szerint akár egy éven keresztül is aktív maradhat, és az aktuális áramlási viszonyoktól függően még számos alkalommal okozhat súlyos fennakadást a légi forgalomban.

Mivel az északi-félteke mérsékelt övében az uralkodó szélirány nyugatias, ezért ha a vulkánkitörések intenzitása nem csökken, a kontinens felé sodródó porfelhők a következő évben az európai légiközlekedés talán legsúlyosabb problémáját okozhatják.

KAPCSOLÓDÓ CIKK