NASA-utópia: repülő járgánnyal a dugók ellen

Vágólapra másolva!
Egyszemélyes, elektromos hajtású repülő masina prototípusán dolgozik az USA Nemzeti Légügyi és Űrhajózási Hivatala, a NASA. A szerkezetből elvileg a jövő repülő autója lehetne: nem bocsát ki szennyező, üvegházhatású gázokat, és 240-nel is lehet majd vele menni.
Vágólapra másolva!

A Puffin szülőatyja Mark Moore repülőgépmérnök. A Puffin lényegében egy együléses elektromos repülőgép - vagy ha így jobban tetszik, repülő autó. Moore az elektromos repülő ötletét doktori disszertációjában dolgozta ki, és az elmúlt években azon dolgozott, hogy a projekt ne ragadjon meg az elméleti síkon (a fejlesztésről beszámoló NASA-oldal itt található).


Kerüld el a dugókat repülő autóval!

Az elektromos repülőgép prototípusa 3,7 méter hosszú lesz, szárnyainak fesztávolsága 4,4 méter. Egy ember személyes repülő járgányaként funkcionálhat majd, méghozzá a fejlesztők ígéretei szerint rendkívül csendesen.

A Puffin máris nagy sláger a netes közösségekben, mióta a NASA január végén bemutatta a projektet a médiának, majd' egy millióan látták az animációs kisfilmet arról, hogyan is néz majd ki és működik a valóságban az egyszemélyes repülő.

Forrás: NASA

Így nézne ki a még csak számítógépes modellek formájában létező Puffin (forrás: NASA)

A jelenleg elérhető akkumulátortechnológiával a Puffin egyelőre mindössze maximum 80 kilométert lesz képes egyhuzamban megtenni, de azt akár 240 kilométer/órás sebességgel is - bár alacsonyabb sebességen könnyebben navigálható. A gép pehelysúlyú: rendkívül könnyű, szénszálas anyagokból készült, ezért minden akkumulátorral együtt is csak 181 kiló lesz. Legnagyobb előnye mindeközben persze az, hogy kizárólag elektromos árammal működik, így ha azt tisztán, megújuló energiaforrást használva termelik meg hozzá, a jármű szén-dioxid-kibocsátása a nullával egyenlő.


A Puffin nem füstöl

A Puffin gyakorlatilag a helikopter és egy rendkívül kisméretű repülőgép hibridje lesz. A gép függőlegesen áll a földön, a farkán található négy lábnak köszönhetően, melyek leszálláskor futóműként is szolgálnak. Indítás után ugyanúgy emelkedne fel a földről, mint egy helikopter, majd emelkedés közben vízszintesen előredőlve, repülőgép módjára repülne tovább.

A fejlesztők a soron következő lépésben építenek egy egyharmadára kicsinyített modellt, amivel a gyakorlatban tökéletesíthetik a függőleges felszállástól a vízszintes repülésig tartó, jelenleg még problémás átmenetet.

Moore a gép nevét az és a sarkilunda-analógiát (angolul ezt a madarat hívják puffinnak) többek között a szárnyakkal magyarázza. Ezek a kistermetű, rövid szárnyú madarak olyan esetlenül néznek ki, hogy szinte hihetetlen tűnik, hogy képesek a repülésre, pedig mindennapi betevőjüket is folyamatosan a vízfelszín fölött körözve szerzik be. Moore repülője szintén meglepően rövid szárnyakon fog a levegőben száguldani.

Nem ez volt az egyetlen párhuzam, ami a névadást segítette. Ezek a madarak ugyanis nem párban, hanem magányosan élnek - a repülőgép is egyszemélyes. Ráadásul az északi lundát állítólag a leginkább "környezetbarát" madárként is szokták emlegetni, amiért gondosan elrejti az ürülékét. A Puffin pedig szintén nem hagy koszt - vagyis füstöt - maga után.


Több, mint sci-fi

Ezt a kis repülőgépet pontosan ugyanolyan könnyű lesz használni, mint, mondjuk, kihozni a kocsit a garázsból - ígérik a fejlesztők. Viszonylag kis helyet foglal, tehát akár otthon a ház előtt is indítható lesz, mivel bár vízszintesen repül, függőleges állapotban száll fel, illetve le. Mark Moore a repülőgép és a helikopter legjobb tulajdonságait igyekezett ötvözni ebben a hibridben.

Az ötletgazda és tervező - mint a kisméretű repülőgéprendszerek szakértője - a NASA Langley kutatóközpontjában dolgozik a fejlesztésen, az USA legnevesebb műszaki egyetemével, az MIT-vel (Massachusets Institute of Technology) és az amerikai egyetemek konzorciuma által létrehozott repüléstechnikai tudományos intézettel, a National Institute of Aerospace-szel együtt.