További katasztrófák ellen védekeznek az olajmultik

Nonprofit együttműködést szerveznek a világ legnagyobb nemzetközi olajcégei a Mexikói-öböl olajkatasztrófája nyomán. Négy óriáscég egymilliárd dollárt szánna egy gyorsreagálású rendszer kiépítésére, ami akár napi 100 ezer hordó olajat is képes lenne befogni.

Vegyesvállalati formában akar kiépíteni és működtetni az Exxon Mobil, a Chevron, a Royal Dutch Shell és a ConocoPhillips egy olyan gyorsreagálású rendszert, amely szükség esetén akár napi 100 ezer hordó kiömlő olajat képes befogni, illetve feltartóztatni akár az óceánok 10 ezer lábnyi (mintegy 3000 méternyi) mélységében is. A BP Deepwater Horizon olajkútja 5 ezer lábnyi mélységből szennyezte el a Mexikói-öblöt napi 60 ezer hordó nyersolajjal.

A nem profitcélú együttműködésre a négy olajmulti összesen egymilliárd dollárt szánna. A részes cégek egyenlő arányban osztják meg a költségeket.


Világháborús méretű hajóhad takarítja a Mexikói-öblöt

Az új rendszer több olajbefogó hajót és felszín alatti olajbefogó berendezést foglalna magában, bármikor bevethető lesz és 24 órán belül lehet majd mobilizálni. A BP-t egyelőre nem kérték a csatlakozásra, de szintén használhatja a rendszert. A Mexikói-öbölben kialakult helyzeten azonban ez nem segít: a katasztrófa-elhárító rendszert másfél éven belül tervezik felállítani.

A BP sérült mélytengeri kútját két héten belül kezdhetik meg véglegesen lezárni. A kútból több százmillió liter nyersolaj ömlött a tengerbe az április 20-i fúrótorony-robbanás óta - ez lett az Egyesült Államok történetének egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófája. A robbanás után becslések szerint 355-696 millió liter kőolaj ömlött a tengerbe.

A BP közlése szerint a kárelhárítás eddigi költsége már megközelíti a 4 milliárd dollárt. Az ABC szerdai tudósítása szerint már 5600 vízijármű vesz részt az öbölbeli takarításban, ennél nagyobb hajóhad korábban csak a második világháborúban, a szövetséges erők normandiai partraszállásakor gyűlt össze.

KAPCSOLÓDÓ CIKK