Vágólapra másolva!
Ezentúl nem veszhet kárba az utasok testhője a párizsi Rue Beaubourg metrómegállójában. A teljesen szén-dioxid-semleges fűtési rendszer azt a meleget hasznosítja, melyet a tömegközlekedést használók bocsátanak ki. A rendszer kiépítéséhez viszont szerencse is kellett egy régi lépcsőház képében.
Vágólapra másolva!

Elsősorban a rengeteg utas által nap mint nap termelt hőt akarják felhasználni Párizs központjában egy 17 lakásos háztömb fűtésére - az épület a Pompidou Központ közvetlen közelében található. Az új rendszer az épület energiaszámláit - és persze szén-dioxid-kibocsátását is - a harmadára csökkentené az ingatlan tulajdonosa szerint.

A Rambuteau metrómegálló aluljáróiban a hőmérséklet állandóan a kellemes 14-20 fokos szinten mozog, ez pedig elsősorban az utasok, illetve a szerelvények és a gépek által termelt hőnek köszönhető. Ezt a hőt szeretnék mostantól befogni és hasznosítani (a helyszín itt nézhető meg a Google térképén).

Forrás: AFP

Ingázó utasok a párizsi metró 11-es vonalán, amelyen a Rambuteau megálló is található

A híres Rue Beaubourg-on lévő lakóház tulajdonosa a Paris-Habitat-OPH, egy majdnem száz éve működő, szociális bérlakásokat üzemeltető szervezet. Az intézmény geotermikus technológiára épülő fűtési rendszer kiépítését tervezi: a földalatti hője felmelegíti a csövekben keringő vizet, amelyet ezután a felszínre, a tömbház padló alatti fűtőrendszerébe pumpálnának. A technológia régi, csak az ötlet új.


Innovatív módszerek váltják le a régi fűtési rendszereket

Olyan nulla CO2-kibocsátású hőforrás ez, mely a tudósok szerint is szinte kiált a hasznosításért. A párizsi projekt egyetlen problémás pontja az lehet, ha a metrót üzemeltető cég emberei éppen a téli hónapokban kezdenek sztrájkba - nyilatkozta a fejlesztésről dr. Patrick James, az angliai Southampton Egyetem egyik kutatója a brit The Guardian napilapnak.

Egy átlagos angol család CO2-kibocsátásának durván a kétharmadát a lakások fűtése teszi ki. Mivel 2016-ig minden lakóháznak nulla kibocsátásúnak kell lennie, az emberek Nagy-Britanniában is kénytelenek lesznek innovatív új módszereket kitalálni a házak melegentartására - tette hozzá dr. James.


Ahol a feltételek nem adottak, nem érné meg a kivitelezés

A rendszer bármilyen ötletes is, mégsem terjedhet el akármelyik nagyvárosban - olyannyira nem, hogy még Párizsban sem tervezik minden metróállomás közelében kiépíteni. A Rambuteau állomást ugyanis egy régi lépcsőház köti össze a szóban forgó bérház lakásaival, ami tökéletesen megfelel az új, meleg vizet szállító csövek elhelyezésére. Ha az épület üzemeltetőjének fizetnie kellene a csöveket levezetésére szolgáló akna kialakításáért, már itt sem tudnák megvalósítani a tervet.

A Guardiannak nyilatkozó brit környezetmérnöki iroda munkatársai szintén úgy vélik, bárhol máshol ugyanehhez a rendszerhez utakat kellene feltörni és alagutakat, aknákat építeni, úgy pedig már messze nem lenne eléggé költséghatékony a dolog.


Stockholmban irodaházat fűtenek a vonatozók, Oslo a csatornából kap meleget

Párizs egyébként nem az első a sorban: a környezettudatosságban mindig is élen járó északiak már megcsinálták szinte szóról szóra ugyanezt. A svéd főváros, Stockholm központi pályaudvarán ugyanezen szisztéma alapján a napi több mint 250 ezer ott megforduló utas mozgása által termelt hőt hasznosítják. A csövekben felmelegedő víz a felszínre érve egy irodaépületet és egy hotelt lát el fűtéssel (erről videót itt lehet megnézni).

A norvégiai Oslóban pedig már évek óta befogják és hasznosítják a városi fűtésben a csatornahálózatból szivárgó hőt. Az így nyert meleget - bár nagyjából egyharmad részben kiegészítik különféle elektromos szerkezetek által termelt hővel is - szintén vízcsövek és pumpa segítségével juttatják a főváros fűtési rendszerébe. A módszer 9000 lakás fűtésére alkalmas évente, vagyis 6000 tonnányi olaj elégetését spórolja meg Norvégiának az üzemeltetői szerint.

A megfelelő infrastruktúra kiépítése után ezt a módszert a világ más tájain is alkalmazhatnák, az egyetlen hátulütője csupán az, hogy a szennyvíz áramlása nem egyenletes: jellemzően a hétvégéken nagyobb.