A végsőkig hajtották az olajkatasztrófában felrobbant fúrótornyot

Nem talált bizonyítékot a BP-t ért vádakra az amerikai Fehér Ház olajkatasztrófa-bizottsága. Az olajcéget korábban azért kritizálták, mert a biztonsági intézkedéseken takarékoskodott a Mexikói-öbölben felrobbant Deepwater Horizon fúrótornyon. A toronnyal korábban olyan mélységbe fúrtak le, amely a műszaki leírás szerint nem lett volna lehetséges.

Nem támasztja alá semmiféle bizonyíték azokat a vádakat, amelyek szerint a BP-nek és partnercégeinek dolgozók a takarékoskodás jegyében átléptek volna bizonyos biztonsági előírásokon a felrobbant és elsüllyedt fúrótornyon - jelentette be az Egyesült Államok legnagyobb olajömlését vizsgáló elnöki bizottság. "Senki sem hozott tudatosan olyan döntést, amellyel a pénzt a biztonság elé helyezte volna" - hangsúlyozta Fred Bartlit jogász, a kivizsgáló bizottság főtanácsadója, tudósít a Reuters.

A hétfős testület túlnyomórészt egyetértett a BP belső vizsgálatának következtetéseivel, amelyek szerint a katasztrófát az olajcég fúrást végző alvállalkozói okozták. Az elnöki bizottság álláspontja szerint a Deepwater Horizon nem volt eleve hibás, de a fúrótorony kialakítása hatással volt az üzemeltetésre, és a katasztrófát több körülmény fennállása okozta.

A bizottság ezzel együtt megállapította: a BP fölösleges kockázatokat vállalt, amikor ideiglenesen fel akart hagyni a Macondo olajlelőhely kitermelésével (e lelőhely olajának kitermelésére végeztek kísérleti fúrást a Deepwater Horizonnal).


Mélységrekordot döntöttek a fúrótoronnyal

A BP és az elsüllyedt fúrótornyot üzemeltető Transocean és Halliburton között vita van a katasztrófa okairól. A BP szerint a Halliburton nem a megfelelően összeállított speciális betont használt az olajömlés megakadályozására, továbbá a Transocean nem tesztelte le azt a berendezést, ami meghibásodás esetén automatikusan lezárja azt a csövet, amelyben az olaj a toronyba áramlik. A Deepwater akkor robbant fel, amikor a munkások éppen befejezték volna a kísérleti olajkút végleges kiépítését és betonnal való megszilárdítását.

A Transocean szerint viszont a fúrótorony tervezési sajátosságai okozták a balesetet. A Halliburton is visszautasította a betonkeverékkel kapcsolatos vádakat. Tény azonban, hogy már korábban előfordult, hogy a torony üzemeltetői a végsőkig kihasználták a berendezés lehetőségeit. A 2001-ben a Hyundai által gyártott toronnyal fúrták 2009 szeptemberében az eddigi legmélyebb, 10 ezer 685 méteres olajkutat a Tiger olajmezőn a Mexikói-öbölben, ami 1500 méterrel nagyobb mélység, mint amennyire a Deepwater egyáltalán le tud fúrni a Transocean hivatalos flottaleírása szerint.

Bartlit hangsúlyozta: az elnöki bizottság megállapítása szerint nem volt biztonságos minden, a robbanás előtt végrehajtott művelet a fúrótornyon. Emberi hiba is közrejátszott a katasztrófában: a Transocean munkásai rosszul értelmezték a kút kiépítésére szolgáló beton nyomástesztjének eredményeit. A Transocean viszont azt állítja, a standard iparági eljárás szerint az egész projekt üzemeltetője, jelen esetben a BP szakértőinek kötelessége értelmezni a teszteredményeket.

KAPCSOLÓDÓ CIKK