Elektromos autót is lehet majd kölcsönözni Párizsban

Önkiszolgáló elektromosautó-kölcsönző rendszert indítanak Párizsban 2011 őszétől. A tervek szerint a környezetbarát kocsik kölcsönzése nem kerül majd többe, mint a metró használata. A francia fővárosban jelenleg kiterjedt kerékpárkölcsönző rendszert vehetnek igénybe az ott élők.

A Vélib biciklikölcsönző rendszert 2007-ben vezették be, az elektromosautó-kölcsönzőt ennek mintájára nevezték el Autolibnek. Az autóflottába háromezer kis méretű, némi meglepetésre kék színű, buborékformájú jármű tartozik majd, amelyek városszerte - beleértve a külvárosokat is - ezer önkiszolgáló állomásról lesznek kölcsönözhetők.

A rendszer használatának alapdíja éves előfizetőknek havonta mindössze 12 euró (3300 forint) lesz, az egyes kölcsönzésekkor pedig öt eurót kell fizetni az első fél órában, négyet a másodikban, majd hatot minden továbbiban. Az árszabás lényege - akárcsak a Vélib esetében - a rövid utazások ösztönzése. Az egyszeri heti alapdíj 15 euró, a napi alapdíj 10 euró lesz.

A Bolloré francia nagyvállalati csoport által gyártott, GPS-szel felszerelt kocsik végsebessége 130 km/h, egy töltéssel 250 kilométert tudnak megtenni, az elemek újratöltése pedig átlagosan négy órát vesz igénybe. Az autókat online, telefonon vagy a kölcsönző állomásokon lehet majd lefoglalni, és ugyancsak előre lefoglalhatók lesznek a parkolóhelyek egy-egy utazás végére.

Forrás: [origo]

Így néz ki az Autolib-rendszerben bérelhető jármű

A hírhedten ideges párizsi autóvezetőknek biztosan időbe telik majd hozzászokni a kis autó lomha gyorsulásához - 60 km/h-ra 6,3 másodperc -, Bertrand Delanoë polgármester mégis reméli, hogy az Autolib forradalmasítani fogja a párizsi közlekedést. Erre van is esély, hiszen az előzetes felmérések szerint a francia főváros lakói közül 2,4 millióan szándékoznak használni a rendszert, amelynek 160-200-ezer előfizetőre van szüksége, hogy gazdaságilag életképes legyen.

Delanoë szabályos háborút hirdetett a magántulajdonban lévő autók ellen: a polgármestersége alatt kiépített busz- és kerékpársáv hálózat valódi átok az autósoknak, ráadásul tervei között szerepel az is, hogy a belváros jelentős területeit és a Szajna-menti sugárutakat gyalogos övezetté alakítják át. Jelenleg a párizsiak 42 százalékának van autója, 16 százalékuk azonban kevesebb, mint havonta egyszer használja.

A városvezetés által kiválasztott autó gyártója, a Bolloré 60 millió eurót (16,4 milliárd forintot) ruház be az összességében mintegy 110 millió euróba (30,1 milliárd forint) kerülő rendszer kiépítésébe. A francia holding tulajdonosa, Vincent Bolloré többek között arról ismert, hogy kölcsönadta óriásjachtját a frissen francia elnökké választott Nicolas Sarkozynek.

KAPCSOLÓDÓ CIKK