Óriásparkkal fednék a leghosszabb német autópályát Hamburgnál

2011.12.12. 13:59

A súlyos zajszennyezés csökkentése érdekében összesen három és fél kilométer hosszan parkkal fednék be Hamburg mellett az A7-es autópályát. A mesterséges zöldfelület mentén kétezer új otthon építésére is lehetőség nyílik az így kiemelten hasznosított területen.

A 964 kilométer hosszú A7-es autobahn Németország legfontosabb közútja: észak-dél irányban teremt kapcsolatot Skandinávia, illetve Svájc, Olaszország és Ausztria között, egyúttal Hamburg nyugati városrészeit és a várostól északra található repülőteret is integrálja a forgalomba. Már a középkorban fontos kereskedőút haladt a nyomvonal mentén.

Éppen előnye a legnagyobb hátránya: az autópálya mentén elviselhetetlen mértéket öltött a zajszennyezés. Csak a Hamburg északnyugati városrészét Stellingennel összekötő útvonalon naponta 152 ezer gépjármű halad, ami 26 százalékkal több, mint a tervezett forgalom. Emiatt rengeteg a közúti balesetet, szükséges volna tehát helyenként nyolcsávosra bővíteni a jelenleg négy- és hatsávos pályát, de a szigorú német környezetvédelmi előírások szerint mindez csak a fenntarthatóság figyelembe vételével történhet.

A zajcsökkentés érdekében többféle elképzelés született: kilenc méter magas zajcsökkentő falak építése, az útvezetés, a kanyarok ívének módosítása, zajelnyelő porózus útburkolat (úgynevezett suttogó aszfalt) lefektetése. Legnagyobb hatással azonban az kecsegtet, ha az autópálya három szakaszát befedik a Hamburger Deckel program keretében. A schnelseni szakasz 563 méter hosszú lesz, a stellingeni 893 méter, a bahrenfeldi pedig 2030 méter hosszan köti majd össze a már most is létező városi parkokat, ezáltal több kilométeres zöld folyosó jön létre az Elba folyóig.

Ezzel egyszerre teremtenének több zöldfelületet, több kerékpárutat és gyalogos sétányt, több parkot, több és vonzóbb lakóterületet, miközben lehetővé válik a gazdaság szempontjából is létfontosságú forgalombővítés. Ugyanakkor újból összekapcsolódhatnának a három évtizede autópályával kettéhasított városrészek. A megvalósítás azonban mérnöki bravúrt igényel, hiszen a három méter vastag tetőzetnek helyenként 50 méter szélességet kell átívelnie az autópálya felett.

Németországban már több helyütt létesült hasonló projekt, Berlin, Düsseldorf és München mellett, de a hamburgi lesz a legnagyobb. Az építkezést 2012-ben kezdik, és szakaszonként várhatóan négy évig tart majd. A zömmel szövetségi forrásokból finanszírozott terv kivitelezési költsége elérheti a másfél milliárd eurót is. Az itt látható kisfilm azt mutatja be, miképpen fednék be a pályát. A terven egyelőre virágos mező szerepel a felületen - nemsokára civil fórumokon dől el, hol alakítanának ki közösségi parkokat, és hol egyéni veteményeskerteket.

KAPCSOLÓDÓ CIKK