Január elsejétől kiterjesztette az Európai Bizottság az üvegházgázok kvótakereskedelmi rendszerét az EU területén járatokat üzemeltető összes repülővállalatra. A kínai légiközlekedési szövetség jogi lépésekkel és esetleges megtorló intézkedésekkel fenyeget a szabályozás miatt.

Nem hajlandók befizetni üvegházgáz-kibocsátásuk után a kínai légitársaságok az Európai Unió (EU) gázkibocsátási kereskedelmi rendszerébe, az ETS-be - jelentette be Csaj Haj-po (Chai Haibo), a kínai légiközlekedési szövetség (CATA) helyettes főtitkára. Csaj korábban "illegálisnak és értelmetlennek" nevezte a január 1-jén életbe lépett új szabályozást, mely az európai légtérben közlekedő összes jármű számára károsanyag-kibocsátási kvóták megállapítását írja elő.

Ha egy ország légitársaságai túllépik a keretet, az érintett államnak fizetnie kell. Kína számára ez idén 800 millió jüan (31,1 milliárd forint) fizetési kötelezettséget  jelentene, és az iparág bővülésével a számla összege 2020-ra akár a 17,6 milliárd jüant (685 milliárd forint) is elérheti - kalkulálják a szakértők. Az Amerikai Légiszállítási Szövetség (ATAA) számításai szerint egy transzatlanti járat mintegy 2 euróval kerül többe az intézkedés miatt.

Kína tavaly június óta jogi válaszlépésekkel fenyeget, sőt megtorló intézkedések bevezetését sem zárja ki, mely komoly feszültségekhez vezethet. A csendes-óceáni térség többi légitársasága valószínűleg a repülőjegybe építve az utasokra hárítja át a költségeket. Az ausztrál Quantas Airways a CATA-hoz hasonlóan pert fontolgat. India a kibocsátási adatok visszatartásával fenyeget, a repülési jogokról szóló kétoldalú megállapodások ugyanis nem tartalmaznak ilyen kötelezettséget.

Az ügy bíróság elé vitelével Kína nem fog sietni. A jogszabályt a luxemburgi Európai Bíróság előtt megtámadó ATAA ugyanis decemberben elvesztette a pert, a kvótákat túllépők bírságainak beszedése pedig csak 2013 márciusában kezdődik. A CATA nemzetközi összefogásra és közös nyomásgyakorlásra szólította fel az előírást ellenző országokat.

Novemberben az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete nyilatkozatot fogadott el, melyben az EU-t arra kéri: mentesítse a nemzetközi légiszállítókat a kibocsátás-kereskedelmi rendszerének hatálya alól. A dokumentumot huszongat ország, Kínán kívül többek között az Egyesült Államok, Oroszország és Japán is aláírta. Korábban az EU tagállamai között sem volt egyetértés a kvótakereskedelmi rendszer kiterjesztéséről, Magyarország 2009-ben például nem támogatta - derült ki a budapesti amerikai nagykövetség egyik, a Wikileaks-en kiszivárogtatott táviratából.