Újabb ingatlanos láncok a láthatáron

Vágólapra másolva!
Az egyik legnagyobb külföldi hálózat két évvel ezelőtti megjelenése után az idén valószínűleg újabb, nemzetközi mércével mérve is nagy halak szállnak be a magyar ingatlanfranchise-bizniszbe. Még nehezebb lehet a fennmaradás a független közvetítőknek.
Vágólapra másolva!

Több nagy nemzetközi ingatlanközvetítő hálózat megjelenése várható Magyarországon az idén, vagy legkésőbb jövőre. A Franchiseportal.hu szerint a spanyol Alfa Inmobiliaria és MC Inmobiliaria, az amerikai Century 21 és a francia Laforet tervezi a piacra lépést.

Nem meglepő, hogy Magyarország felkeltette az említett hálózatok figyelmét, elvégre hazai a franchise-oknak általában jól megy, az ingatlannal foglalkozóknak nemkülönben. A piacon még bőven van hely, hiszen nálunk alacsony, de egyre növekvő azok aránya, akik közvetítő segítségével értékesítik otthonukat.

Az eddigi egyetlen, nagy itteni hálózatot kiépíteni próbáló külföldi óriás az amerikai Re/Max, amelynek partnerei a 2006-os indulás óta már 40 irodát nyitottak - vagyis jelenleg a harmadik legnagyobb csapatot tudhatja magáénak. A piac többi jelentős szereplője - így a piacvezető Otthon Centrum, a második Duna House és a City Cartel - az országhatárokon belül működik.

Divatos célpont a régió

A fejlett nyugati ingatlanpiacokon azonban gyakori, hogy egy sikeres, országát "kinövő" közvetítő külföldön terjeszkedik tovább. Az ambiciózus cégek figyelme mostanában leggyakrabban Kelet-Európa és egyes ázsiai régiók felé fordul.

Az Alfa Inmbolilaria a legnagyobb, ingatlannal foglalkozó spanyol franchise-lánc. Több mint 700 iroda tartozik hozzá Spanyolország mellett Marokkóban, Csehországban, a Dominikai Köztársaságban, Mexikóban, Portugáliában, Peruban, Ecuadorban, Kolumbiában és Bulgáriában.

A társaságnak fél év múlva valószínűleg már lesz magyarországi képviselete - mondta az [origo] érdeklődésére a hozzánk készülő nagy láncok hazai képviseletét ellátó, egyebek között franchise-tanácsadással foglalkozó Dakexpo Kft. ügyvezetője. Mandel Katalin hozzátette, az Alfánál az egyes országokra vonatkozó, úgynevezett mesterjogot nemcsak megvásárolni, hanem - havonta 1000 eurós díjért - bérelni is lehet.

Az MC Inmobiliaria magyar hálózatának működtetésére egyelőre nem akadt még érdeklődő - tájékoztatott Mandel Katalin. A 200 irodát felmutató vállalkozás 1989-ben alakult, s hét évvel később váltott a franchise-rendszerre.

Az amerikai óriás is jönne

Igazi mamutnak számít az ágazatban az Egyesült Államokból indult Century 21, amely a különféle ingatlanszolgáltatásokat kínáló Realogy Corporation csoport egyik leányvállalata. Az Enterpreneur magazin 2007-es listáján a globálisan terjeszkedő amerikai franchise-láncok között a 20. legnagyobbnak bizonyult (a Re/Max e rangsorban a 7. lett). Világszerte - beleértve Latin-Amerikát és a Távol-Keletet - 45 országban vetette már meg a lábát. Vélhetően hónapokon belül nálunk is, egy török üzletember ugyanis megvásárolta a jogot.

A Dakexpo Kft.-nál úgy tudják, évek óta készül a magyar piacra a francia Laforet lánc, de mivel nagyon szigorúak a leendő partnerral szemben támasztott feltételei, eddig nem talált megfelelőt. A Laforet 1981 óta közvetít francia ingatlanokat, irodáinak száma már 2006-ban meghaladta a 700-at. Franciaországon kívül Portugáliában, Luxemburgban és Marokkóban tevékenykedik.

A felsorolt, bevált know-how-t és hatalmas adatbázist kínáló hálózatok általában nem mérik drágábban a belépést az irodáknak, mint hazai versenytársaik. Az Alfa például - amellett, hogy megkövetel egy legalább 30 négyzetméteres, utcafronttal rendelkező üzlethelyiséget - 1000 euróért biztosítja a külső és belső propagandaanyagot és a logóval ellátott irodai eszközöket, belépési díjként 6000 eurót kér, havonta pedig körülbelül 300 eurót. Az eladások után járó jutalékot a franchise-átvevő teljes egészében megtarthatja.

Ha ezek a nagy átadók valóban belépnek Magyarországra, az bizonyára megmozgatja az ingatlanközvetítők piacát. Aligha kétséges, hogy lehetőségeik szűkülése miatt tovább fogynak a teljesen függetlenként megmaradni próbáló kisvállalkozások, vagyis a látszólagos differenciálódás valójában felgyorsíthatja a centralizálódás folyamatát.