Tavaly harminc, az idén eddig ugyanennyi önkormányzat mondott le arról, hogy építési hatóságot működtessen, így jelenleg 450 településen intézhetők építési ügyek - mondta Szaló Péter, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkára sajtóbeszélgetésen csütörtökön.
A kormány személyi és tárgyi feltételeket rendelt az építési igazgatáshoz. Amelyik önkormányzat ezt nem tudja teljesíteni, az a kistérségi központ települési jegyzőjének adhatja át a jogkört, és ezt később már nem veheti vissza.
Egy idő után tehát az építésügyi igazgatási helyek száma közeledni fog a kistérségi központok 170-es számához, de a gazdagabb települések - főként a főváros környékén - feltehetően sokáig ragaszkodnak majd ehhez a jogkörhöz - említette az államtitkár.
Az a település, amely lemond az építési igazgatásról, továbbra is maga készíti el a településszerkezeti és a szabályozási tervét. A kistérségi hatóság pedig azt teszi, amit eddig a helyi tett: összeveti a konkrét terveket a szabályzatok és a jogszabályok állította feltételekkel.
A spontán hatóságcsökkentő folyamat a meghatározott tárgyi és személyi feltételek eredménye. Ezek közé tartozik, hogy minden építésügyi hatóságnak kell rendelkeznie egy gépkocsival, számítógéppel és jogtárral.
Az idei állami költségvetés 1,6 milliárd forint többletet - összesen 3,2 milliárd forintot - irányoz elő a hatóságok működtetésére. A regionális közigazgatási hivatalokhoz telepített építésfelügyelet eddig megyénként egy ellenőrrel működött. Szintén az idei költségvetés - megyénként - két fővel emelte meg az állományt.
Szaló Péter elmondta, hogy elkészült az e-építésügy koncepciója. Ez egy zárt rendszer lesz, amely az építési igazgatást és ellenőrzést foglalja magába. A döntés után másfél éven belül felépíthető, a legjobb minőségű változat becsült költsége 3,4 milliárd forint, de ebből az EU is átvállal valamennyit. Hasonlóan elektronikus nyilvántartásba kerülnek a közművek, a regiszterhez - például telekvásárlás előtt - bárki hozzáférhet.