Ráday utcává alakítanák a Bartók Béla utat

Vágólapra másolva!
Budáig nyújtanák a pesti belvárost a XI. kerület vezetői: Újbuda irányítói úgy gondolják, hogy a Bartók Béla út meghosszabbított gyalogostengely lehetne, így ha a Váci utcából és a Kiskörútról a Szabadság hídon átsétálnak a turisták, akkor egy új kulturális negyedben találnák magukat. E negyedben a pesti Falk Miksa és Ráday utcákhoz hasonló képzőművészeti központot vizionálnak a XI. kerületi városatyák.
Vágólapra másolva!

Kulturális negyedet alakítana ki a XI. kerületi önkormányzat az egyik legforgalmasabb délbudai út, a Bartók Béla út belbudai szakaszán - az erről szóló önkormányzati előterjesztést nagy többséggel fogadta el a közelmúltban a kerület képviselőtestülete. A koncepció szerint a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között képzőművészetekre és részben a zeneművészetre specializálódott boltok létesülnének.

A kulturális negyed ötletét sokan megrökönyödve fogadták, hiszen a szűk Ráday és Falk Miksa utcákhoz képest a Bartók Béla úton csak úgy hömpölyögnek az autók, a buszok és a villamosok. A Falk Miksa utca antiküzleteihez és a Ráday kortárs galériáihoz hasonló funkciók meghonosítása pedig a mostani gazdasági válságban igencsak bajosnak tűnik.

Peep-show és italkimérés nem lesz

Az érintett újbudai területeken antikvitásüzletek, antikváriumok, művészeti kellékboltok, művészellátók, minőségi ajándékboltok megtelepedését várják az elfogadott koncepció szerint. Galériák, képző- és iparművészeti kereskedések, lakberendezési üzletek, könyvesboltok és a "világsajtó boltja" lenne itt. A minőségi vendéglátás, éttermek, cukrászdák, kávéházak, teázók és pubok is a preferált tevékenységek közé tartoznának, kivételt a gyorséttermek jelentenek.

Kizárt viszont az önkormányzat tervei szerint a kerületi tulajdonú helyiségekben a régebben III. osztályúnak minősített italkimérések, kocsmák fenntartása. Nem engednék önkormányzati helyiségekben a használtcikk-kereskedést, például a bálásboltok, a műszaki bizományik megjelenését sem, ráadásul a peep-show-kat, az erotikus üzleteket és a sztriptízbárokat sem látnák szívesen.

Mi lesz a felszíni közlekedéssel?

Az [origo] munkatársai bejárták a főútvonal menti üzleteket, és bár találtak olyan üzlettulajdonosokat, akik örültek a tervnek, az önkormányzati helyiségek bérlői között többnyire nem voltak elragadtatva a kulturális negyed ötletétől.

Akik pártolják a tervet, azok is fenntartásaikat hangoztatták. Aggódnak, hogy mi lesz, ha csökkentik az átmenő forgalmat az úton, és így gyakorlatilag az autósokat kiszorítják a területről, a járókelőket pedig a buszok ritkítása fogja megtizedelni. Erre nagy az esély, hiszen a négyes metró elkészülte után a 7-es buszok kevésbé sűrűn járnak majd a környéken, és a 19-es villamos is idővel a Műegyetem rakpartra kerülhet. A budapesti közlekedésfejlesztések ütemét elnézve ugyanakkor azért nem kell túl gyors változásoktól tartaniuk az üzlettulajdonosoknak...

Vannak tervek arra is, hogy egy-egy sávot elvegyenek az autósoktól - szakértők szerint technikailag és pénzügyileg éppen ez az egyik legolcsóbb megoldás, de a sávszűkítéshez a Fővárosi Önkormányzat döntése szükséges. Mindez azonban nem akadályozza a XI. kerület politikusait - szocialistákat, liberálisokat és fideszeseket egyaránt -, hogy máris a forgalomcsillapított Bartók Béla út arculatát tervezzék.

"A felszíni közlekedést, a villamost nem szabad megszüntetni a Bartók Béla úton, mert akkor könnyen olyan helyzet alakulhat ki, mint a Kossuth Lajos utcában és a Rákóczi úton Pesten, ahol a gyalogosok csak a metrómegállók közvetlen környékén fordulnak meg, és az egész térség lepusztulásnak indult" - mondta az [origo]-nak ezzel összefüggésben Kupper András, a XI. kerületben ellenzékben lévő Fidesz frakcióvezetője.

Aggódnak az önkormányzati boltok bérlői

Az önkormányzati helyiségek bérlőit nemcsak a forgalomcsökkenés sújtja a környéken - ez a gazdasági válsággal, a Szabadság híd sokáig tartó lezárásával és más okokkal is magyarázható -, hanem a képzőművészeti centrumről szóló döntéssel párhuzamos önkormányzati bérletidíj-emelés is megtizedelheti őket.

Vannak olyan üzletek, ahol portálok átalakítását is előírná az önkormányzat, vagy legalábbis erőteljes nyomást gyakorol a bérlőkre - sőt bizonyos esetekben a saját üzletüket fenntartó tulajdonosokra is -, hogy alakítsák át a bolt megjelenését. A bérlők között akadnak olyanok, akiket szerződésük felbontása fenyeget, de a boltosok többsége attól retteg, hogy nem tudja kigazdálkodni az akár nyolcvan-száz százalékkal is emelni tervezett bérleti díjakat.

Lakos Imre, a XI. kerület SZDSZ-es alpolgármestere ennek kapcsán hangsúlyozta az [origo]-nak: ha valaki vállalja az új tevékenységeket, így képzőművészeti boltot nyit, antikváriumot vagy más kulturális intézményt, galériát indít, akkor nagy bérleti díjkedvezményekre számíthat. Egyébként pedig piaci bérleti díjat kell fizetnie, ami a mostani díjemelés eredménye lesz, az eddig fizetett összeghez képest, amelyek általánosan is kedvezményesnek minősíthetők szerinte.

A Fidesz helyi frakcióvezetője, Kupper András szerint sem tartható állapot, hogy az önkormányzat a piacinál olcsóbban adja át a helyiségeit, aztán a bérlők azt viszont már drágábban adják tovább albérletbe, vagy éppen a bérletre alapított céget adják el új tulajdonosnak.

Novemberben jön a nagy konkurens

A Bartók Béla út üzleteinek és boltjainak mindennapjait és üzleti kilátásait nem csak az önkormányzati rendelet, hanem egy új bevásárlóközpont megnyitása is jelentősen átalakíthatja. Az egykori Budai Skála helyén épült Allee bevásárlóközpont kereskedelmi részlege a XI. kerület napján, november 11-én nyílik meg, a konkurenciát pedig az itt található csaknem 130 bolt jelenti majd a kiskereskedőknek.

Az idén Budapesten ez lesz az egyedüli új bevásárló- és szórakoztatóközpont, ahol olyan márkák lesznek jelent, mint a Zara, az Electro World, és amely hétfőtől szombatig reggel 9-től este 9-ig, vasárnap pedig este 7-ig lesz nyitva - azaz jóval tovább, mint az utcai üzletek. A központ potenciális előnye lehet az is, hogy a környéken amúgy fölöttébb problematikus parkolás kérdését is kezeli, az Allee alatt ugyanis 1200 férőhelyes mélygarázst alakítottak ki.

A kerületi fejlesztésekhez a fejlesztő cég szerint illeszkedő Allee környékén jelentős közúti fejlesztéseket is végrehajtottak. A Körösi József utcából sétálóutca lett, a Bercsényi utca pedig a föld alá került - ez a két utca köti össze a központot a Bartók Béla út középső részére tervezett kulturális centrummal.

Kupper azt is elmondta az [origo]-nak, hogy a kerület szocialista-liberális vezetése elfogadta az ő javaslatát is, amikor a kulturális negyed koncepcióját kidolgozták, és immár része a terveknek, hogy a zenével, zeneművészettel kapcsolatos tevékenységeket is pártolni fogja az önkormányzat a Bartók Béla úton. Ez azt jelenti, hogy a hangszerboltok, zeneműboltok, illetve minden, élő zenét biztosító vendéglátóhely kedvezményeket kaphat.

Megújul a Móricz Zsigmond körtér

Lakos Imre, a XI. kerület SZDSZ-es alpolgármestere az [origo]-nak elmondta, hogy a kulturális negyed megvalósításakor a társasházak homlokzatának felújítását is támogatják, valamint a profilt váltó üzleteknél is kedvezményeket adnak. A Hadik kávéház megnyitásában is bízik az alpolgármester, szerinte az év végére megindulhat itt is a vendéglátás.

Szintén fontos eleme lehet a térség fejlődésének, hogy most zajlik a Móricz Zsigmond téri Gomba felújításának és átalakításának építészeti tervpályázata. Ha itt döntés születik, a Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér között új építészeti megoldások is megvalósulhatnak. Szintén tervezik a Gárdonyi-szobor környékének parkosítását, a forgalom átszervezését. A megvalósítás folyamatos lesz - véli az alpolgármester, 2010-ben már elkezdődhet a projekt, de kulturális negyed kiépülése várhatóan évekig tart majd.