Tarlós: Ez bunkó paraszt dolog
2016. január 22. 11:00
Bizonyára előkerül a Budapestinfón a taxi kontra Uber vita, hiszen a múlt héten a tiltakozó taxisok képviselői tárgyaltak Tarlós Istvánnal is. Bár azóta a jelek szerint a kormány vette a kezébe az ügyet, tárgyal is a taxis szervezetekkel,
a jelenlegi szabályozást a főváros alkotta meg,
így szerepe lehet a módosításban is.
Aligha hagyja majd a főpolgármester szó nélkül Lázár János miniszter minapi kijelentését, miszerint a főváros milliárdokkal tartozik a MÁV-nak.
Lázár a csütörtöki Kormányinfón beszélt arról: eldőlt, a kormány látja el az agglomerációs közlekedést: a HÉV is átkerül az államhoz, majd összevonják a MÁV-val. Lázár itt megjegyezte, hogy 12 milliárd forinttal tartozik a MÁV-nak Budapest.
A fővárosi közösségi közlekedés helyzetét érintve bizonyára kap kérdést Tarlós István arról is, hogy miért fulladt kudarcba a témában a szocialisták által kezdeményezett rendkívüli közgyűlési ülés.
Mint arról az Origo beszámolt, a HÉV-ek, illetve az agglomerációs közlekedés állami átvétele is témája lett volna az ülésnek, azonban a kormánypártiak bojkottálták a közgyűlést, így az határozatképtelen volt.
Egyelőre hallgat a főpolgármester a januári utcai állóháború után most a bíróságon folytatódó plakátháborúról. A két héttel ezelőtti Budapestinfón azt mondta, van véleménye, de megvárja a bírósági tárgyalást.
Amikor aztán a bíróság ideiglenes intézkedésével a Simicska-érdekeltség Mahir-cégnek adott igazat, megtiltva, hogy a főváros elbontsa a hirdetőoszlopokat, Tarlós továbbra sem szólalt meg. Talán ezúttal elárulja, mit gondol a helyzetről.
Megérkezett Tarlós István főpolgármester, világoskék nyakkendőt kötött.
Mindig elhatározom, hogy mindent komoly képpel mondok el, de soha nem állom meg, hogy ez végül ne így történjen - kezdi Tarlós, majd megosztott az újságírókkal egy szerinte elgondolkodtató történetet.
A hvg.hu egyik írásáról beszélt, amiben állítása szerint a szerző "bunkó paraszt módon" hasonló szavakkal minősítette a kormányfőt és őt is.
Ínyenc élmény volt Tarlós számára a csütörtöki, a kis létszám miatt végül határozatképtelen fővárosi közgyűlési ülés. Emlékeztetett: ha elegen kérik, neki össze kell hívni az ülést. Így tett decemberben is, és így tett most is, bár nem látta sok értelmét ezúttal, mert költségvetési kérdéseket érintett a téma, azokról pedig még korai beszélni.
Szerinte várható volt, hogy a kormánypárti politikusok nem mennek el erre a "felesleges performanszra", de még elgondolkodtatóbbnak tartja, hogy négy ellenzéki polgármester sem ment el az amúgy az ellenzékiek által kezdeményezett ülésre.
Azzal riogatni, amivel az MSZP-s Horváth Csaba, hogy nem lesz közvilágítás a fővárosban vagy más közszolgáltatás, az már-már büntetőjogi kategória - állapította meg a főpolgármester, hozzátéve, nem jelenti fel ezért a szocialista politikust, bár elvileg megtehetné.
Igyekszik tisztázni a taxisügyet Tarlós, mert szerinte sok kusza dolog van ebben a témában. Abban szerinte a taxisoknak igazuk van, és ezért a miniszterelnökkel együtt az adófizető taxisok pártján áll, miközben ismeretei szerint az uberesek "nem fizetnek se adót, se járulékokat rendesen".
Abban viszont nincs igazuk a taxisoknak, hogy a jelenlegi taxirendelet az ő bevonásuk nélkül íródott, mert számtalanszor egyeztettek - mondta Tarlós.
Emlékeztetett arra is, hogy amikor a rendeletet alkották, az Uber még sehol nem volt, másrészt annak idején éppen a taxisok követelték, hogy rögzítsék a rendeletben a fix tarifát, amivel állítása szerint nem is értett teljesen egyet a főpolgármester.
Nem érti Tarlós, hogy milyen szerepet kíván betölteni a taxisvitában és a kormánnyal való egyeztetésben az Együtt politikusa, Juhász Péter, aki se országgyűlési, se fővárosi közgyűlési képviselő. Ez nem Juhász Péter kritikája - jegyezte meg.
Tarlós szerint az sem mindig világos, hogy ki képviseli legitim módon a taxisokat, és ki nem.
Az biztos, hogy módosítani fogja a főváros a taxirendeletet, ez indokolt is - állapította meg Tarlós.
Kitért arra is, hogy amikor a múlt héten a taxisokkal tárgyalt, ők azt követelték, hogy tiltsák be az Ubert. Erre azonban se jogunk, se lehetőségünk - mondta.
Nem ígérhette, hogy lekapcsolja az Ubert, mert ennyi erővel azt is ígérhette volna, hogy megtanítja a taxisokat repülni - tette hozzá.
Az a bizonytalan érzése Tarlósnak, hogy a közvélemény még a végén elhiszi, amit Lázár János miniszter állított a csütörtöki Kormányinfón, hogy állítólag a főváros tartozik 12 milliárd forinttal a MÁV-nak, mert ez így nem igaz.
Miközben a főpolgármester a Budapestinfón a taxisokról és az uberesekről beszélt, Tállai András miniszterhelyettes, parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár egy másik sajtótájékoztatón közölte, hogy a kormány mostantól zéró toleranciát hirdet az Uber sofőrjeivel szemben, legalábbis adózás tekintetében.
A NAV állítólag ki is kérte az Ubertől azok nevét, akik náluk személyszállítási tevékenységet végeznek.
A Lázár által emlegetett MÁV-os tartozást magyarázva Tarlós emlékezetett a főváros és a MÁV, illetve a Volánbusz közötti megállapodásra a Budapest-bérletekkel összefüggésben. Eszerint van fizetési kötelezettsége a fővárosnak a két szolgáltató felé, de ezt 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban, 2014-ben és 2015-ben is pontosan folyósította a főváros.
Egy huncut fillérrel nem tartozik a főváros sem a minisztériumnak, sem a MÁV-Startnak, sem a Volánnak - mondta Tarlós.
A tartozást Tarlós szerint talán egy későbbi, a minisztérium és a cégek közötti viszonyt befolyásoló törvénymódosításra hivatkozva állíthatják, de az összeg akkor sem stimmel, másrészt ez a változás az előbb említett háromoldalú megállapodást a főpolgármester szerint nem befolyásolja.
Orbán Viktor reggeli rádióinterjújában is megerősítette, hogy az agglomerációs közlekedés biztosítása állami feladat, amivel az államnak, nem pedig a fővárosnak kell megbirkóznia - emlékeztetett Tarlós.
A legegyszerűbb lenne, ha az agglomerációs buszközlekedést úgy oldanák meg, hogy a főváros továbbra is végigviszi a buszjáratokat, és az állam kifizeti a költséget - javasolta Tarlós.
Szerinte ugyanis az technikailag nehéz, hogy egy 20 kilométeres útvonalból 17-et a főváros fizet és üzemeltet a városhatárig, onnan pedig 3 kilométert az állam.
A HÉV-ek átadása is problémás lehet - sorolta Tarlós, megjegyezve: támogatja az átadást a költségek csökkentése érdekében és azért is, mert
pár éven belül sok pénzért fel kell újítani
a pályaszakaszokat, a biztonsági berendezéseket és a járműveket is, aminek 60-100 milliárdos költségét a főváros képtelen finanszírozni.
Mint arról az Origo is beszámolt, a HÉV lehet az új 3-as metró.
Az ellenzéki kijelentésekre reagálva megjegyezte: a HÉV-ek átadása nem okoz vagyonvesztést a fővárosnak, nem valósul meg hűtlen kezelés, mert
közösségi tulajdon a fővárosi és az állami tulajdon is
- mondta. Tarlós szerint ugyanez volt a helyzet a fővárosi kórházak átadásánál is, és ezt már akkor sem tudta megértetni az MSZP-s Horváth Csabával.
Szombaton tárgyal újra a főpolgármester Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel - derült ki. Tarlós szerint a főváros idei költségvetésének februári tervezéséig meg kell egyezni az állammal a közösségi közlekedés finanszírozásának még nyitott kérdéseiről és az agglomerációs közlekedés feltételeiről.
Az utasoknak semmi bajuk nem lesz, mert nem fognak érezni ebből az egészből semmit - mondta Tarlós.
Jelentős létszámleépítés lehet a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK), ha a feladatok és a tevékenységek átrendeződnek - mondta Tarlós, aki szerint a BKK-nak projektszervező és forgalomszervező cégnek kell lennie, nem felduzzasztott vállalatnak, ami korábban sem volt Tarlós ínyére.
A BKV 200 fős létszámcsökkentésben gondolkodik - árulta el a főpolgármester. Azt mondta, ez legfeljebb 4-500 millió forint megtakarítás lehet éves szinten, semmiképp nem milliárdok.
Megkérdőjelezhető, hogy teljesen díjmentes a 65 év felettiek utazása - mondta még Tarlós. A kenyeret, a tejet, a parizert sem kapjuk ingyen, én is 65 év feletti vagyok - tette hozzá.
Ehhez a kormány egyetértése is kell - emlékeztetett, hozzátéve, hogy a 6 éven aluli gyerekek ingyenes utazásához nem nyúlna.
Hasznos dolog, bátor és jó lépés a rezsicsökkentés, ám ennek vannak nemkívánatos hatásai is - mondta Tarlós, utalva arra, hogy az állami rezsicsökkentés miatt gyakorlatilag elolvadt a fővárosi közműcégek profitja.
Tarlós szerint a fővárosi közszolgáltató cégeket 2010 óta mintegy 55 milliárd forint veszteség érte emiatt. A főpolgármester szerint támogatandó politikailag a rezsicsökkentés, de szívesen venné, ha a főváros cégeit emiatt valahogy kompenzálnák.
Jól állunk, biztatóak a kilátások: május környékén átadják a teljes fonódó villamoshálózatot - mondta Tarlós, aki rendkívül hasznosnak tartja a beruházást.
Most jönnek a kérdések.
Ha az állam átveszi az összes HÉV-vonalat, azzal átveszik a csepeli HÉV-et is, ami viszont nem megy ki az agglomerációba, így ez is egy olyan technikai probléma, amire még megoldást kell keresni - sorolta a főpolgármester egy kérdésre válaszolva.
Szerinte mindegy, hogy a technikai részletek egyeztetésére mennyi idő megy el, kettő vagy hat hónap, az viszont nagyon fontos, hogy februárra az alapmegoldásban egyezségre kell jutni, mert utána még a közgyűlésnek is meg kell ezt szavazni, majd ez alapján kell tervezni az idei költségvetést.
Vannak, akik szerint ő az egyedüli ember, aki még teletextet olvas a televízión - ismerte el Tarlós, aki azt mondta, akkorát ugrott, mint egy kenguru, amikor a teletexten azt olvasta, hogy nem készül el a 3-as metró felújítása a vizes vb-re.
Szerinte senki nem ígérte, hogy teljesen befejeződik a rekonstrukció a vizes vb-re, hiszen egy év alatt 17 kilométernyi metrót képtelenség felújítani. "Kétszer félrenyeltem a málnaszörpöt, amikor ezt olvastam" - mondta.
Szeretem a küzdősportokat, de 2016-ban arról beszélni, hogy 2024-re milyen hatalmi harcok lehetségesek, az naivitás - mondta Tarlós az esetleges háttérben folyó hatalmi harcokra vonatkozó kérdésre válaszolva.
A 2024-re esedékes esetleges olimpiáig még két választás lesz, és hogy ő kétszer nem indul még újra, a szinte biztos, ezért nem ő nyitja meg a játékokat, ha lesznek is - mondta Tarlós. Hozzátette: ha lesz olimpia, akkor felfordulás lesz, de ez csak pár hétig tart, és mindenhol máshol is így van.
Lesz-e egyáltalán a jövőben önkormányzati választás? - kapta a kérdést Tarlós. Azt válaszolta, biztos lesz közigazgatási változás, egyfajta reform, de hogy ennek lesz-e ilyen következménye, azt még nem tudni.
Annyit mondott, hogy a kétszintű közigazgatási rendszer Budapesten nem jó, de akkor is így marad várhatóan 2019-ig.
Körülbelül 150 embert bocsátana el a BKK-tól a főpolgármester, szerinte az a lényeg, hogy a forgalomszervezés és a fejlesztési területek továbbra is működjenek. Szerinte a jelenleg ezerfős cég túl nagy létszámú.
Sem a fővárost, sem a főpolgármestert nem kereste eddig az Uber - mondta egy kérdésre Tarlós, aki ennek azért is örül, mert szerinte nem a főváros van most lépéskényszerben, hanem a kormány módosítja majd a vonatkozó rendeleteit, amihez később a fővárosnak persze hozzá kell igazítania a saját taxirendeletét.
Nem átveszi az állam az agglomerációs közlekedés feladatait, hanem visszaveszi - emelte ki a különbséget a főpolgármester, aki szerint azért visszavételről lehet csak beszélni, mert korábban ez állami feladat volt, most csak visszakerül oda.
A későbbi fejlesztések finanszírozását a fenntartónak, tulajdonosnak kell majd biztosítania azokon a területeken, amelyeket az állam visszavesz a fővárostól - utalt Tarlós például a HÉV-ek átadásánál a tervezett fejlesztésekre.
Persze nem biztos, hogy tulajdonba kell adni az államnak a HÉV-eket, lehet, hogy jobb lenne, ha csak használatba adná a főváros, a főpolgármester legalábbis fel kívánja vetni ezt a tárgyalásokon.
Szükségszerű lesz az állammal a bérletekről is tárgyalni, ha a HÉV visszavétele megtörténik - mondta Tarlós, aki szerint lesz nyilván egy olyan jegy vagy bérlet, amelyik jó a HÉV-re is, és egy olyan, amivel arra nem lehet felszállni.
A főpolgármester arról is anekdotázott ennek kapcsán, hogy gyerekkorában még 70 fillérből lehetett utazni a HÉV-en a Római fürdőig.
Egyelőre nem akar viteldíjemelést a főpolgármester a közösségi közlekedés területén, de azt nem tudja megígérni, hogy az agglomerációs közlekedés állami visszavétele után ilyen nem lesz, ahogy azt sem tudja megígérni, hogy soha többet nem drágulnak majd a jegyek és a bérletek.
Nem vagyok egy notórius hazudozó, így ha tudnám, biztos elmondanám, hogy mennyivel emelkedhet annak az utazásnak az ára, ami tartalmazza majd az agglomeráción kívülre menő HÉV-ek használatát is - mondta Tarlós egy kérdésre válaszolva.
Február 17-ig, a közgyűlés üléséig el kell készülnie az állam és a főváros közötti megállapodásnak - mondta Tarlós, aki megjegyezte, ha az agglomerációs közlekedés visszavétele csúszna, akkor meghitelezi a főváros a költségeket, de ezt be fogja hajtani majd az államon.
A főpolgármester régóta, 2006 óta ismeri Habony Árpádot, aki "mint Habony Árpád" segített neki az egyeztetésben a BKV-ügyben. A részletekről Tarlós nem kívánt beszélni, mondván: arról sem számol be a sajtónak, hogy este tíz óra után miről beszélget a feleségével.
Nincs közös vállalkozásunk, nem lakunk együtt, engem ő még sose bántott, én se őt, utasításokat sem adunk egymásnak - mondta Habonyról Tarlós.
Úgy kéri számon rajta a sajtó a beszélgetéseiket, mintha annak idején Nixon elnök titokban elment volna tárgyalni Kínával, és utána nem mondott volna róla semmit - hozott egy hasonlatot a főpolgármester.
A dugódíjhoz kapcsolódóan felmerült havi 5000 forintos Budapest-matrica kapcsán Tarlós megjegyezte: a dugódíj kifejezés hallatán mindig elfogja a röhögés, mert egészen másra gondol mindig.
Ha lesz komoly fejlemény a fővárosi közösségi közlekedés ügyében, akkor nem kizárt, hogy rendkívüli közgyűlési ülést hív össze - búcsúzott Tarlós.