Kiderült, mennyit kell várni az új hármas metróra
2016. február 05. 11:01
Alighanem érintik a Budapestinfón az újabb Tarlós–Vitézy-vitát, ami azért is érdekes, mert a korábban a főpolgármester által is segített, tehetségesnek tartott közlekedési szakember és a főváros útjai másfél éve elváltak, ám Tarlós István és Vitézy Dávid még most is össze tud veszni.
A Budapesti Közlekedési Központ éléről 2014 végén eltávolított, majd közlekedésszervezési kormánybiztosként dolgozó, legutóbb pedig a Közlekedési Múzeum élére kinevezett Vitézy
a Facebookon bírálta a főpolgármestert,
mondván: "Nem 1974-et írunk, még ha az akkor fiatal mérnökök némelyikének nosztalgiája oda is próbálja most a várost és a közlekedéspolitikát visszarepíteni" - írta Facebook-oldalán a volt BKK-vezér.
A legutóbbi Budapestinfó nemcsak azért marad emlékezetes, mert azon Tarlós bunkóparasztozással nyitott, hanem azért is, mert beszélt a titokzatos kormányfői tanácsadó Habony Árpáddal való kapcsolatáról, valamint arról is, hogy miben hasonlít Habony és Nixon volt amerikai elnök.
Mivel gyakorlatilag minden Budapestinfón szóba kerül, várhatóan ezúttal is megkerülhetetlen lesz a BKV és az agglomerációs közösségi közlekedés témája. Erről nemrég a főpolgármester azt mondta,
az agglomerációs közlekedés költségeit vállalja az állam,
és bármilyen lassú is lesz az átalakítás folyamata, ebből az utazóközönség semmit nem fog megérezni.
Január végén nemcsak a parlamenti képviselők, hanem az önkormányzati politikusok, a polgármesterek is leadták vagyonnyilatkozatukat. Így tett Tarlós István főpolgármester is.
Mint arról az Origo beszámolt, Tarlós főpolgármester miniszteri fizetésből takarékoskodott: egy év alatt egymilliót tett félre, és hitelét is törlesztette - derült ki a politikus vagyonnyilatkozatából.
Vannak, akik a koromon lovagolnak, de én megnéztem, hogy három amerikai elnökjelölt van, egyikük 73 éves, a másik 70, a harmadik velem egyidős - kezdte a tájékoztatót Tarlós.
A hulladéklerakási járulék nem ruházható át a lakosságra, és ez jól van így - szögezte le a főpolgármester. Tarlós ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy az FKF jelenleg több módon végzi a hulladék begyűjtését, a házhoz menő szelektív gyűjtés bevezetése azonban jelentősen növelte a költségeket. Veszteség képződött, a társaság pedig ezt a közszolgáltatási díjból fedezte. Ez a lehetőség azonban beszűkült a rezsicsökkentés miatt.
Tarlós István a dráguló költségek miatt kezdeményezte a hulladékgazdálkodási törvény és az ezzel kapcsolatos rendelet módosítását.
Tarlós István az FKF nehézségei miatt kérte a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a fővárosi önkormányzatot is vonják be a jogalkotásba, mert a jelenlegi rendelet nem megfelelő.
Az agglomerációs közlekedés ismét szóba került a Budapestinfón.
"Nem hatalompolitikai kérdésként tekintem Budapestet, ezért ha szükség van rá, akkor vitatkozom akár a miniszterelnökkel is" - tette hozzá a főpolgármester, majd hozzátette: ha arra van szükség, hogy elismerje, hogy megsértődött, akkor ezt is megteszi.
A fő probléma az agglomerációs közlekedéssel, hogy a főváros átvállalt egy szolgáltatást, megcsinálta, de a szerződés alapján nem fizették ki. "Ezt szóvá tenni nem sértettség és nem irracionalitás" - tette hozzá.
Tarlós István leszögezte, hogy a főváros nem tartozik a MÁV-nak. A megállapodás a két fél között arról szólt, hogy a jegybevétel egy százalékát a főváros biztosítja a MÁV-nak és a Volánnak. A többletkövetelést pedig a kormány megtéríti. Közben viszont az állam és a MÁV módosította a szerződésüket, ebből viszont a többletkövetelés kimaradt, miközben a korábbi szerződés is megmaradt. Az egy százalékot viszont a MÁV azóta is elteszi, mint egy nagyvonalú nőgyógyász.
Nem az a célom, hogy a 65 éven felüliek díjmentességét elvonják - erősítette meg Tarlós István. A főpolgármester csak azt szeretné, hogy ha a kormány hoz egy törvényt, amiből a fővárosnak vesztesége származik, akkor ezt kompenzálja.
A díjmentesség körülbelül félmillió embert érint, ebből 300 ezer a 65 év feletti nyugdíjas. Ebből 8 milliárd 71 millió forint a vesztesége a fővárosnak.
"Ha ennek a veszteségnek csak egy részét átvállalja az állam, akkor számomról szent a béke" - mondta a főpolgármester.
Nem akarom bántani az agglomerációt, mert nem az ő feladatuk a veszteségek átvállalása, hanem az államé. Ha a havi ütemezésben való kifizetés megtörténik, mi továbbra is vállaljuk az agglomerációs közlekedés kifizetését. A lényeg, hogy a 10 milliárdos veszteséget a fővárosnak ne kelljen lenyelnie.
A BKK szétdarabolásáról szóló információk homokra épülnek - kezdett neki a következő témának a főpolgármester. Tarlós szerint a mai napig vitatkozik a kormánnyal, hogy miért kellett ezt a céget egy 2000 fős céggé duzzasztani, de erre ő sem tudja a választ. A BKK-nak lényegesen kisebb cégnek kell lennie, nem pedig feldarabolni kell - mondta.
A 2000 főből le kell vonni a jegyellenőröket, hiszen rájuk az elektronikus jegyrendszer bevezetéséig szükség van, de még így is marad 1300 ember. Ezért a létszámcsökkentés elengedhetetlen - mondta Tarlós.
Tarlós István azt is bejelentette, hogy elkészült az M3-as metró felújításának ütemterve.
A metró infrastrukturális felújításának végső határideje 2019. szeptember 30-a, de az új szerelvények már ugyanabban az évben, júniusban forgalomba állhatnak - mondta.
Azért nem lehetett korábban elkezdeni a felújítást, mert rengeteg adósságot hagytak a BKV-nál. És ezt még nem is a mostani kormány halmozta fel - mondta Tarlós.
"Bokros Alajos azt mondta, hogy mekkora hülyeség volt a fonódó villamos. Ha már ilyen amatőr szakértő, akkor nem értem, hogy ezt a kimagasló tudását miért nem állította szolgálatba, amikor a négyes metró hasznosságáról volt szó" - üzent a Budapestinfón Tarlós.
A főváros Duna menti területeinek fejlesztésének kulcseleme a dunai hajózás fejlesztése, és ezzel még a kormány is egyetért. Ez azért is nagyon fontos, mert ha tényleg lenne olimpia Budapesten, akkor is nagyon fontos lenne a folyó - mondta Tarlós.
A fejlesztés célja, hogy a dunai kishajózás teljes értékű része legyen a közösségi közlekedésnek. Szállíthatná az ingázókat, pótolhatná a hiányzó hidakat, a belvárosi szakaszokon a Duna két partja közötti átlós összeköttetéseket megteremti, elérhetővé teszi a dunai szigeteket, és képes átvenni a városnéző hajók szerepkörét is. Az agglomerációra is kiterjedne, egészen Százhalombattától Nagymarosig.
A dunai hajózási projekt teljes átfutási ideje két és fél év, összköltsége valamivel több mint egymilliárd forint. A főváros 160 millió forint önerőt kell, hogy fizessen, amit a közgyűlés biztosított is.
A csepeli HÉV-ről szóló hírekkel csak a csepeli lakosságot riogatják. A vonalnak azonban számos problémája van, például nincs kapcsolat a belvárossal, nem éri el egyik metróvonalat sem. Csepelen az is problémát okoz, hogy a Rákóczi Ferenc úton megy végig a vonal, ami nagyon hátrányosan érinti a területfejlesztéseket.
A legfontosabb feladat, hogy a nagy kihasználtság miatt a csepeli vonalon másfél-két perces közlekedést kell villamossal biztosítani. Önmagában a kettes villamossal nem lesz elegendő összekötni a vonalat - mondta Tarlós.
A tervek szerint a csepeli HÉV-et a Közvágóhíd térségében összekötnék az 1-es villamos vonalával, a körúton pedig a 4-es és 6-os villamos közül csak az egyik menne át Budára, a másik Buda helyett továbbmenne Csepelre.
"Tulajdonképpen ez lenne a pesti fonódó villamos" - ismerte el a főpolgármester.
Kérdésre válaszolva Tarlós elmondta: a költségvetés megszavazása a fővárosban mindig politikai kérdés. Semmilyen közszolgáltatás nem kerül veszélybe - szögezte le a főpolgármester.
Másodszorra rendezik meg Budapesten az eucharisztikus világkongresszust, aminek én nagyon örülök úgy is, mint hívő és gyakorló katolikus - mondta Tarlós.
Ismeretlen okból percekre megszakadt a közvetítés a Budapestinfóról.
Nagyon jó irányba mennek az egyeztetések az agglomerációs közlekedésről, bízom benne, hogy lesz megoldás február 17-ig - mondta Tarlós, aki ugyanakkor nem érti, mire ez az időhúzás.
"Engem arra választottak meg, hogy a várost képviseljem. Amikor vitatkozom, akkor nincs más választásom. Még így is sokan kevésnek tartják a fellépésemet" - védte meg a kormánnyal folytatott csörtéjét Tarlós István.
Rengeteg kérdést kap Tarlós István a 65 év felettiek ingyenes utazásának esetleges megszüntetéséről. A főpolgármester újra és újra leszögezi, hogy nem ez a célja, ő csak azt szeretné, hogy a főváros veszteségei csökkenjenek.
"Valamennyit így is térít az állam, nem arról van szó, hogy semmi pénzt nem ad. Én a kezdettől fogva a maradék veszteségekről beszélek" - tette hozzá.
A csepeli villamosról még sem pontos összeget, sem pedig pontos terveket nem lehet mondani, csak vizsgálják, hogyan lehetne megvalósítani. Az egész témát a budapesti olimpiai pályázat hozta fel - mondta Tarlós.
Az Európai Unió egyelőre még nem hagyta jóvá a hármas metró infrastrukturális fejújításának támogatását - emlékeztetett rá a főpolgármester. A felújítás eltolása ugyanakkor elképzelhetetlen, mert az katasztrofális kudarcot jelentene, és azt is magával vonhatná, hogy valamikor le kell állítani a hármas metrót - mondta Tarlós.
"Ha Brüsszel nem adna támogatást, akkor meggyőződésem, hogy az állam kénytelen lesz a zsebébe nyúlni, mert ezt a politikai kockázatot nem vállalhatja" - tette hozzá.
Állampolgárként és politikusként is örülök a rezsicsökkentésnek, a szabályozók változtatása miatt aggódom - mondta Tarlós, aki tagadta, hogy támadja a rezsicsökkentést. Ugyanakkor kompenzálni kellene az áldozatokat, amit a cégeknél ez eredményez - mondta.
Alapvető célom az, hogy a budapestieknek ne kelljen többet fizetnie a buszbérletért - mondta a főpolgármester, ismét visszatérve az agglomerációs közlekedésre.
"Valaki áll az ablakban" - szakította meg válaszát Tarlós István, de kiderült, hogy csak az uniós zászlót lengette a szél.
A lényeg, hogy a helyközi közlekedés szolgáltatása ne romoljon. Ez azonban nem a főváros felelőssége, mindig is az államé volt - mondta Tarlós, aki szerint a mostani helyzetben kicsit úgy tűnik, mintha az állam szívességet tenne.
Budapest megítélése folyamatosan javul a világban, ami a turizmusra is igaz. Felkészültünk arra is, hogy nyáron még a szokásosnál is több turista érkezik a fővárosba - válaszolt még egy kérdésre Tarlós István.